عاشقی در نقطه صفر مرزی
کد خبر: 3747215
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

عاشقی در نقطه صفر مرزی

گروه فرهنگی ـ میرجاوه، تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور، این روزها معبر زائران عاشقی است که رنج سفر را به جان خریده و هزارها کیلومتر را طی می‌کنند، تا قدم در کوچه معشوق بگذارند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، میرجاوه، تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور، این روزها معبر زائران عاشقی است که رنج سفر را به جان خریده و هزارها کیلومتر را طی می‌کنند، تا قدم در کوچه معشوق بگذارند.
شهر مرزی آرام و بی‌حاشیه میرجاوه، در ایام محرم و صفر، حال و هوای دیگری دارد؛ در این‌روزها همه جای شهر، رنگ و بوی حسینی می‌گیرد؛ زائران پاکستانی کاروان پشت کاروان از راه می‌رسند و این‌سوی مرز، دلدادگانی را می‌بینیم که انتظار رسیدنشان را می‌کشند.

عاشقی در نقطه صفر مرزی

مردمی که همیشه پای کار هستند

در این ایام، مردم شیعه و سنی از سرتاسر کشور، خود را به مرز میرجاوه می‌رسانند تا خادم زائران تربت اباعبدالله(ع) شوند.
به گفته رضا بختیاری،‌ دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان، سال گذشته 700 خادم تنها از مردم این استان برای ارائه خدمات مطلوب به زائران پاکستانی اربعین حسینی ساماندهی شده‌ بودند.
مردم علاوه بر تقدیم نذورات خود به مساجد و پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی، با حضور در موکب‌ها، در خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی امام حسین(ع) با یکدیگر رقابت می‌کنند.
در میان خادمان ایرانی، خادمانی با زبان اردو نیز هستند که به نیت خدمت به زائران هموطن خود، راهی مرز میرجاوه می‌شوند.

عاشقی در نقطه صفر مرزی

زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان؛ پذیرای زائران

حجت‌الاسلام محسن مؤمنی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان‌وبلوچستان به خبرنگار ایکنا گفت: اسکان و اطعام زوار، آن‌گونه که در شأن آنان و نظام اسلامی است، مسئولیت سنگینی بر دوش اداره اوقاف است.
وی بیان کرد: زوار پس از ورود به خاک کشورمان، به زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان منتقل می‌شوند و در این مکان اقامت موقت می‌یابند؛ در مدت اقامت، هر وعده با غذای گرم اطعام شده و علاوه بر آن، از خدمات فرهنگی و بهداشتی نیز بهره‌مند می‌شوند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: ظرفیت زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان، شبی 3 هزار نفر است که در صورت کمبود فضا، از ظرفیت زندان‌ها و مساجد نیز استفاده می‌شود.
وی اظهار کرد: هر ساله تعدادی مبلغ بانو و آقا که به زبان اردو مسلط هستند، از جامعة المصطفی(ص) قم به منطقه اعزام می‌شوند که علاوه بر تبلیغ دینی و فرهنگی، به‌عنوان مترجم نیز خدمت می‌کنند.
مؤمنی‌مقدم با اشاره به ارائه خدمات فرهنگی به زوار، بیان کرد: پخش فیلم، سخنرانی، تعزیه‌خوانی و توزیع بسته‌های فرهنگی از جمله کتب مذهبی، قرآن و مفاتیح که همیشه مورد استقبال و نیاز زوار است، از جمله خدمات فرهنگی است که هر ساله ارائه می‌شود.

عاشقی در نقطه صفر مرزی

انجام تشریفات گمرکی در کوتاه‌ترین زمان

ابوالحسن ضیایی، معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان در خصوص تأمین امنیت مرز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در ایام محرم و صفر، به‌ویژه در ایام اربعین، ترددها از مرز میرجاوه افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، به‌طوری که شاید در یک روز، 4 یا 5 هزار نفر وارد شوند، با این‌حال تمهیداتی اندیشیده می‌شود تا تشریفات در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.
وی با بیان این‌که تعداد نیروها را جهت سرعت بخشیدن به روند کار، افزایش می‌دهیم، ادامه داد: عمده مشکلات زوار، در آن‌سوی مرز، یعنی پاکستان است، که تعداد نیرو در پایانه مرزی پاکستان متناسب با آن حجم از جمعیت نیست و در نتیجه باعث می‌شود که زائران ساعت‌ها در پشت مرز متوقف بمانند.

عاشقی در نقطه صفر مرزی
معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی استان بیان کرد: این مشکل سال گذشته رخ داد و به دنبال آن، کاروان‌ها که تعداد زیادی کودک و زن نیز به همراه داشتند، پشت مرز ماندند؛ بنابراین مجبور شدیم آب و مواد غذایی به لب مرز بیاوریم و برای زائران جامانده در آن‌سوی مرز، بفرستیم.

عاشقی در نقطه صفر مرزی

توزیع مواد غذایی تنها با نظارت کمیته بهداشت صورت می‌گیرد

فریبرز راشدی، رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم لب مرز میرجاوه، یعنی نقطه ورود زوار و هم در محل اسکان آنان، یعنی زائرسرای امام رضا(ع)، پایگاه دارد.
وی ادامه داد: در این پایگاه‌ها وضعیت سلامت زوار بررسی شده و واکسیناسیون فلج اطفال صورت می‌گیرد؛ همچنین اگر بیماری مشاهده شود، به‌صورت سرپایی درمان خواهد شد.
رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین استان اظهار کرد: سه دستگاه آمبولانس نیز در هر محل مستقر است که چنانچه بیماری نیاز به معالجات پیشرفته‌تری داشت، با آمبولانس به بیمارستان میرجاوه و یا بیمارستان‌های زاهدان منتقل شود.
راشدی با اشاره به اینکه کارشناس بهداشت و پزشک اورژانس در محل مستقر هستند، افزود: تمامی مواد غذایی و آشامیدنی که در محل اسکان زائران توزیع می‌شود، تحت نظارت کمیته بهداشت و درمان است.

گزارش از هادی محمدی

captcha