تأثیر نوسانات اقتصادی بر فعالیت‌های قرآنی/ پیشگیری مهم‌تر از جبران است
کد خبر: 3747234
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
قره‌شیخ‌لو:

تأثیر نوسانات اقتصادی بر فعالیت‌های قرآنی/ پیشگیری مهم‌تر از جبران است

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی مانند سایر دستگاه‌ها با ظهور افزایش قیمت، هزینه مؤسسات، مربیان قرآن، بخش‌های اجرایی و چاپخانه‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، اگر اقتصاد ثبات داشته باشد و تبعات نوسانات شدید نباشد زندگی مردم ثبات پیدا می‌کند.

تأثیر نوسانات اقتصادی بر فعالیت‌های قرآنی مشهود است/ لزوم ثبات اقتصاد

مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: با تغییرات و نوسانات شرایط، قطعا فعالیت‌های قرآنی نیز مانند سایر بخش‌ها تحت‌تأثیر افزایش قیمت‌ها قرار می‌گیرد. امسال چاپ و توزیع قرآن در ماه مبارک رمضان و ایام دهه فجر با افزایش قیمت مواجه است و با توجه به اینکه بودجه‌های قرآنی خیلی افزایش پیدا نمی‌کند وقتی هزینه‌ها بالا می‌رود تعداد کاهش پیدا می‌کند و بالاجبار خدمات کمرنگ‌تر ارائه شود.

تأثیر نوسانات اقتصادی بر فعالیت‌های قرآنی
وی تصریح کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی مانند سایر دستگاه‌ها با ظهور افزایش قیمت، هزینه مؤسسات، مربیان قرآن، بخش‌های اجرایی و چاپخانه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اگر اقتصاد ثبات داشته باشد و تبعات نوسانات شدید نباشد زندگی مردم ثبات پیدا می‌کند.

حوزه قرآن؛ مظلوم‌تر و آسیب‌پذیرتر از سایر حوزه‌ها
قره‌شیخ‌لو ادامه داد: ما شعار را خوب می‌دهیم اما عمل را کمتر می‌بینیم. فعالیت‌ها باید طوری باشد که زندگی مردم آسیب نبیند و زندگی آن‌ها تحت فشار قرار نگیرد، وقتی نوسانات و بی‌نظمی مالی در کشور اتفاق می‌افتد همه حوزه‌ها از جمله حوزه قرآن و فرهنگ که اتفاقا از همه مظلوم‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند نیز دست‌خوش آسیب قرار می‌گیرد.

پیشگیری مهم‌تر از جبران
وی در پاسخ به سؤال جبران نوسانات و آسیب‌ها چیست، اظهار کرد: بنده اقدام پیشگیرانه را بهتر از جبران می‌دانم. باید در کشور تمرین کنیم که اجازه ندهیم این اتفاقات بیفتد. چون معمولا هزینه جبران بیش از هزینه پیشگیری است و متاسفانه همیشه منفعلانه عمل می‌کنیم. باید بلایی رخ دهد، چندین برابر هزینه اضافه کنیم تا تبعات این مشکل را در کشور کم کنیم.

لزوم پاسخگویی مسئولان مربوطه
قره‌شیخ‌لو اضافه کرد: اگر قرار است در کشور متناسب با اتفاقات رخ داده مسئول مربوطه پاسخگو نباشد هر فرد بدون تخصصی را می‌توان بر مسندی نشاند، اگر کرسی‌های مختلف به افراد متخصص همان فن سپرده می‌شود، بدین معناست که مسئول باید بتواند بحران‌ها را مدیریت کند، به طور مثال اگر بنده عهده‌دار دارالقرآن هستم، بنا بر تخصص در این جایگاه قرار دارم و در شرایط لازم باید پاسخگو باشم.

بهتر است آسیب‌ها قبل از وقوع شناسایی شوند
وی عدم پاسخگویی به موقع را عامل آسیب زدن مستقیم به مردم بیان کرد و افزود: وقتی مردم مورد آسیب مستقیم قرار می‌گیرند محصول آن سلب اعتماد می‌شود، ما مسئولان باید حواس خود را بیشتر جمع کرده و مطالعه کنیم و برنامه‌ها را کارشناسی‌شده پیش بریم، بهتر است آسیب‌ها قبل از وقوع شناسایی شوند.

لزوم آینده‌نگری به‌موقع مدیران
قره‌شیخ‌لو تصریح کرد: یکی از کارهای مدیر، آینده‌نگری به موقع است تا بداند با چه تهدیدها و فرصت‌هایی مواجه است تا برای آن نقشه راه را ترسیم کند. اگر قرار باشد مسئولی پاسخگو نباشد پس همه می‌توانند هر مسئولیتی را پذیرا باشند.
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در پایان اظهار کرد: کشور ما از نظر اقتصادی نیاز به ثبات دارد و دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی و بخش‌های کوچک فرهنگی در کشور فعال هستند، اگر قرار است سرمایه‌گذاری بزرگ در کشور انجام شود، سرمایه‌گذار نیاز به محیط امن و با ثبات دارد.
انتهای پیام

captcha