عشق به شهادت و نهراسیدن از مرگ؛ یکی از الگوهای رفتاری عاشورایی
کد خبر: 3747281
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

عشق به شهادت و نهراسیدن از مرگ؛ یکی از الگوهای رفتاری عاشورایی

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در مازندران طی پیامی به ششمین سوگواره احلی من العسل در سراسر استان مازندران گفت: یکی از الگوهای رفتاری عاشورایی، عشق به شهادت و نهراسیدن از مرگ بود که در غالب تفکر احلی من العسل تداعی شد.

عاشورا یک مکتب است

به گزارش ایکنا از مازندران، نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران طی پیامی به ششمین سوگواره احلی من العسل در سراسر استان مازندران گفت: از تمامی دست اندرکاران سوگواره احلی من العسل انتظار دارم در آستانه سال تحصیلی جدید تمامی دانش آموزان استان که دل در گرو خاندان عصمت و طهارت دارند، در حفظ این فرهنگ کوشا بوده و آن را سرلوحه رفتار خود قرار دهند. متن پیام به شرح ذیل است.

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
سلام و صلوات الهی بر نبی مکرم اسلام(ص) و سلاله پاکش و آن ستارگان درخشان و پرفروغ که تاریخ را به مهمانی روشنی و رشد و رویش و اسوه های جاودانه بردند. محرم ماه قیام و پیام است که دل‌های شیدای نیکان و مشتاقان را به سوى مراد و محبوبشان معطوف می سازد.
ایام حماسه و عاطفه با فرا رسیدن این ماه آغاز می‌گردد تا شیفتگان معرفت و عاشقان ایثار را با کاروان کربلا همراه و هم نوا سازد، تا شور و شعور عاشورایى، دیگر بار احیاء شود. خوشبختانه این عشق و ارادت خالصانه توامان با هم آمیخته شده و بسیار هم ارزشمند است.
حماسه نوجوانانی كه در این سفر جاودانه، هم پای ایثارگران و جانبازان عاشورا چكامه حضور سرودند خاطره ای فراموش ناشدنی بر سینه دارد. بدون شك وجود مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های برجسته انسانی در جوانان و نوجوانان كربلا بود كه آنان را به عنوان دلاورمردان تاریخ و اسوه همه ایثارگران بعد از خود در طول تاریخ زنده نگه داشته و جاودانه كرده است.
یکی از الگوهای رفتاری عاشورایی، عشق به شهادت و نهراسیدن از مرگ بود که در غالب تفکر احلی من العسل تداعی شد. کودکان و نوجوانان عاشورایی، با وجود کوچکی و کمی سن، وفادارترین نوجوانان جهان بودند؛ زیرا آنانی که توان جنگیدن و مبارزه نظامی را داشتند، در رکاب امام خود جنگیدند تا به شهادت رسیدند و آنانی که توان مبارزه را نداشتند، به اسارت درآمدند و پیام مظلومیت و حقانیت شهدای کربلا را به گوش جهانیان رساندند.
عاشورا یک روز نیست بلکه مکتب است و «كودكان و نوجوانان» حاضر در این ماجرا خون جاری در رگ عاشورا به شمار می‌‌روند. همه کسانی که پیرامون این حادثه به تأمل نشسته‌اند، به فراخور شناخت خویش از آن درس گرفته؛ مبارزان درس مبارزه، آزادگان درس آزادگی، شهادت‌طلبان درس شهادت و مصلحان اجتماعی درس اصلاح گرفته‌اند. عاشورا، بالنده‌ترین و پاکترین حماسه‌ای است که در خاطره تاریخ نقش بسته و تابناک‌ترین سرمشقی است اما نقش زیبایی را که کودکان و نوجوانان عاشورا، در این حماسه داشتند را نباید از یاد برد.
حفظ و انتقال این فرهنگ غنی باید همیشه پویا، جریان ساز، و کلاس حسینی کلاس آدم سازی باشد. لذا اینجانب با توجه به اهمیت این موضوع، با تقدیر از تمامی دست اندرکاران سوگواره احلی من العسل انتظار دارم در آستانه تحصیلی جدید سال تمامی دانش آموزان استان که دل در گرو خاندان عصمت و طهارت دارند، در حفظ این فرهنگ کوشا بوده و آنرا سرلوحه رفتار خود قرار دهند.
«انشالله»
نورالله طبرسی 25/ 06/ 97

انتهای پیام

captcha