سوء‌استفاده‌های سیاسی از مراسم عزاداری خیانت است
کد خبر: 3747358
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

سوء‌استفاده‌های سیاسی از مراسم عزاداری خیانت است

گروه معارف - استاد سابق دانشگاه اصفهان گفت: اگر افرادی بخواهند از عزاداری‌های ماه محرم، استفاده‌های سیاسی کرده تا به اهداف سیاسی خود برسند، خیانت بزرگی را مرتکب شده‌‍اند.

سوء‌استفاده‌های سیاسی از مراسم عزاداری خیانت است

فضل‌‎الله صلواتی در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، درباره عزاداری‌های ماه محرم، اظهار کرد: عزاداری امام حسین(ع) برای ساختن انسان‌ها، قرار دادن آنها در مسیر حقیقت و زیر بار ظلم نرفتن است.
وی ادامه داد: اگر افرادی بخواهند از این عزاداری استفاده سیاسی کرده تا به اهداف سیاسی خود برسند خیانت بزرگی را مرتکب شده‌‍اند. البته همه جناح‌ها اجازه دارند مراسمی را در ماه محرم برگزار کنند، ولی اینکه به وسیله این مراسم گروه مقابل را تضعیف کرده یا اهانتی را نسبت به دولت و نظام روا دارند خیانت است.
استاد سابق دانشگاه اصفهان بیان کرد: شاهان ایران هم در گذشته برای اعمال قدرتشان از اینگونه مراسم‌ها سواستفاده می‌کردند، مثلا شاهان قاجار بر تکیه دولت نشسته و سخنرانان و تعزیه خوانان برنامه‌هایشان را برای او اجرا می کردند که هدف این برنامه‌ها تقویت قدرت و حکومت شاهان بود.
صلواتی خاطرنشان کرد: امروزه نیز عده‌ای در مراسم‌های عزاداری با عنوان مخالف دولت، حتی مسئولان را تهدید می‌کنند. اینگونه افراد هدف عزاداری را از بین می برند. در این صورت اهداف انسان‌سازی امام حسین (ع) برای اندیشه‌های ضدظلم از بین رفته و انسان در مسیر حقیق قرار نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه در عزاداری‌ها نیز مانند دیگر عبادت‌ها باید خلوص نیت داشت، تصریح کرد: باید با هدفی عالی به عزاداری بپردازیم. امام حسین (ع) هیچگاه قصد نداشتند که لشگری از دیوانگان درست کنند، بلکه ایشان قصد داشتند افرادی مانند حبیب ابن مظاهر، مسلم ابن عوسجه و علی اکبر تربییت کنند که شهامت، اندیشه و روحیه بالا داشته باشند.
صلواتی اضافه کرد: عزاداری‌ها باید راهی برای رسیدن به ایمان، خداپرستی، توحید، معاد و عدالت باشند، اگر کسی در این مسیر قرار گرفت، کار مفیدی انجام داده و در غیر این‌صورت عزاداری قابل قبول نیست.
انتهای پیام

captcha