ارزش هیئت مذهبی به انس مردم با امام زمان(عج) است
کد خبر: 3747384
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

ارزش هیئت مذهبی به انس مردم با امام زمان(عج) است

گروه فرهنگی - یک استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: عزاداری امام حسین(ع) باید انس مردم با امام زمان(عج) را بیشتر کند در غیر این صورت عزاداریی که به درک جایگاه امام زمان(عج) ختم نشود، فایده چندانی ندارد.

ارزش هیئت مذهبی به انس مردم با امام زمان(عج) است
حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: هدف از عزاداری، تنظیم شعائر الهی است تا فرهنگ امام حسین(ع) زنده نگه داشته شود. در اکثر مناسبت‌ها قرائت زیارت عاشورا سفارش شده است. 

فیض‌آبادی با اشاره به اینکه مبارزه با ظلم یکی از اصول فرهنگ امام حسین (ع) است، اظهار کرد: مبارزه با گران فروشی و احتکار که از موارد ظلم است، باید در پی عزاداری امام حسین (ع) در بین مردم نهادینه شود، زیرا سیدالشهداء (ع) فرمودند: «من قیام کردم برای معروف واصلاح دین خدا»؛ بنابراین عزاداری‌های ما باید زمینه اصلاح دین را در شرایط امروز جامعه فراهم کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نبابد در عزاداری‌ها هدف را گم کنیم، اظهار کرد: ۹۰ درصد پرونده‌های طلاق زوجین به خاطر خیانت زن و مرد به یکدیگر است؛ پس زن و مردی که روضه و مجلس عزای حسینی شرکت می‌کنند باید وفای به عهد را بیاموزند.

رفتارهای شهرت طلبانه در عزاداری‌ها مدیریت شود
وی ادامه داد: مردم از اسطوره‌سازی استقبال می‌کنند؛ به خاطر همین برخی از مداحان و سخنرانان مذهبی به دنبال اسطوره سازی در عزای امام حسین (ع) و واقعه کربلا هستند، اما از نظر روانی کاری برای مردم نکرده ایم؛ به همین دلیل بعضی از افراد حتی در عزاداری‌ها هم به دنبال شهرت و کار‌های عجیب هستند که باید این رفتار آن‌ها مدیریت شود.

فیض‌آبادی با تأکید براینکه باید نیاز معنوی مردم در هیئت پاسخ داده شود، تصریح کرد: اگر نیاز معنوی مردم در هیئت مذهبی پاسخ داده نشود، به سراغ رمال و فالگیر می‌روند.

وی با انتقاد از اینکه برخی از مداحان به اشتباه به مردم می‌گویند که اشک ریختن برای امام حسین (ع) گناهان را پاک می‌کند، اضافه کرد: در چنین شرایطی مردم به اشتباه این تصور را دارند که یک سال هر گناهی انجام دهند، با گریه برای امام حسین (ع) پاک می‌شود در حالی که براساس اصول دین و آموزه‌های قرآنی این حرف نادرستی است.

این استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به اینکه زمانی که آیات قران در هیئت مذهبی تبیین شود، عزاداری‌ها از آسیب کمتری برخوردار خواهد بود، عنوان کرد: در مراسم‌ مذهبی اگر سخنران مفسر قرآن و حدیث نباشد، حق ندارد از اسلام حرفی بزند. عدم استقبال جوانان از سخنرانی‌های مذهبی در هیئت‌های مذهبی به دلیل این موضوع است که سخنرانان حرف جذاب و جدیدی برای مردم ندارند یا در تبیین نقطه نظرات خود ضعیف عمل می‌کنند.

امام حسین(ع) برای عزاداری و سینه زنی خلق نشده است
وی ادامه داد: هدف جوانان از شرکت در مراسم سینه‌زنی تخلیه روانی و بهره بردن از شور حسینی است این در حالی است که مداحان باید شور جوانان را مدیریت کنند تا بدانند امام برای سینه زنی خلق نشده بلکه برای هدایت ما آمده‌اند.

فیض‌آبادی با بیان اینکه امام ترازوی اعمال ماست، تصریح کرد: متاسفانه برخی از ما در نماز خواندن مشکل داریم، ولی در سینه زنی‌ها حضور پررنگی داریم که این موضوع باعث ناراحتی است. اکنون اگر از عزاداران بپرسیم برای امام حسین (ع) چه می‌کردید؟ در پاسخ به ما می‌گویند برای امام حسین (ع) جان می‌دادیم، ولی حالا برای امام زمان (عج) کاری انجام نمی‌دهند؛ بنابراین عزاداری امام حسین (ع) که ما را به امام زمان (عج) نزدیک نکند، فایده و ارزش چندانی ندارد.

انتهای پیام

captcha