امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای آموزشی است
کد خبر: 3747564
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
کارشناس علوم قرآنی:

امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای آموزشی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ یک کارشناس علوم قرآن و حدیث گفت: امر به‌ معروف و نهی از منکر مانند نماز یادگرفتنی است، باید آموزش ‌داده شود و در هیچ دانشگاه و حوزه علمیه‌‌ای ما هفته‌ای یک ساعت آموزش امر به‌ معروف و نهی از منکر به‌صورت منسجم نداریم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ همایش امر به معروف و نهی از منکر به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر که هر ساله در دهه اول ماه محرم و مقارن با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) برگزار می‌شود؛ به همت سپاه ناحیه سیدالشهداء(ع) اسلامشهر و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر این شهرستان با حضور ائمه جمعه، فرماندار، مسئولین ادارات و مسئولین امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های مقاومت بسیج خواهران و برادران اسلامشهر در اردوگاه فرهنگی تفریحی شهید حاج احمد غلامی سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران صبح دیروز، 25 شهریور برگزار شد.

علی تقوی، کارشناس علوم قرآن و حدیث در همایش امر به‌ معروف و نهی از منکر شهرستان اسلامشهر با اشاره به فلسفه حرکت امام حسین(ع) از زبان خود حضرت که اصلاح امت جدشان بود، گفت: کسی آمده که می‌گوید راهی را می‌داند که می‌توان با آن امت را اصلاح کرد، این فرمول چیست؟ این فرمول همان امر به‌ معروف و نهی از منکر است.

وی با انتقاد از رفتار برخی از متدینین جامعه گفت: می‌بینیم افرادی که از روضه امام حسین(ع) می‌آیند و ماه رمضان روزه می‌گیرند ولی بد‌حجابی و روزه‌خواری را می‌بینند و چیزی نمی‌گویند. بیش از 120 آیه در قرآن کریم درباره امر به‌ معروف و نهی از منکر نازل‌ شده است اما فرد متدین و مذهبی می‌گوید به من چه. روحانیون و علما و قوه قضاییه هست، اختلاس‌گران و مفسدین بزرگ فعلی همان پفک‌دزدانی بودند که امر به‌ معروف و نهی از منکر نشدند.

علی تقوی با بیان این نکته که مردم در مواجهه با گناهان و فساد نقش خود را ایفا نمی‌کنند و از رهبری انتظار دارند؛ خاطرنشان کرد: امت موسی(ع) به موسی گفت تو و خدایت با ظالمان بجنگید وقتی همه‌چیز درست شد ما می‌آییم. خداوند آنان را 40 سال عذاب کرد. خداوند نسبت به ولی خود غیرت دارد. مسلم را چه کسی شهید کرد؟ مسلم را آن چند ده‌هزار نفری شهید کردند که صبح پشت سرش نماز خواندند ولی شب در کوچه‌های کوفه پشت سرش را خالی کردند.

وی با بیان این نکته که بر طبق روایتی از امام محمد باقر(ع) در خصوص کسانی در روز قیامت از انسان مطالبه می‌کنند که چرا از کنار گناهشان ساکت رد شدید؛ تصریح کرد: امام حسین(ع) زیر سم اسب ماند برای این بود که ما بفهمیم امر به‌ معروف و نهی از منکر چقدر مهم است و نباید با یک «به تو چه» عقب‌نشینی کنیم.

علی تقوی با تأکید بر اینکه امر به‌ معروف و نهی از منکر اصلاح‌طلب و اصولگرا و شیعه و سنی ندارد؛ افزود: اگر گناه علنی شد، ضررش به همه می‌رسد مانند کشتی که همه سوار بر آن هستند از نگاه اسلام و بر اساس بیانات امیرالمؤمنین کوچک‌ترین گناه اگر علنی شود آسیب بیشتری نسبت به ارتکاب گناه بزرگی در خفا دارد امروز کار به‌جایی رسیده که بزرگترین گناهان در حال علنی شدن است.

کارشناس علوم قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: امر به‌ معروف و نهی از منکر مانند نماز یادگرفتنی است، باید آموزش‌ داده شود و در هیچ دانشگاه و حوزه علمیه‌‌ای ما هفته‌ای یک ساعت آموزش امر به‌ معروف و نهی از منکر به‌صورت منسجم نداریم.

حسین رشیدی

انتهای پیام

captcha