از مهجوریت شعر و ادب فارسی تا هجوم واژه‎های بیگانه
کد خبر: 3747587
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹
بخش اول/

از مهجوریت شعر و ادب فارسی تا هجوم واژه‎های بیگانه

گروه فرهنگی ــ به‌مناسبت 27 شهریورماه روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار نشست هم‌اندیشی فرهیختگان فرهنگ و ادب فارسی در شهرستان یزد برگزار شد.

به گزارش ایکنا از یزد، عباس حیدری، سرپرست فرمانداری یزد یکشنبه شب به مناسبت روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی در نشست هم‌اندیشی فرهیختگان فرهنگ و ادب فارسی در شهرستان یزد اظهار کرد: فعال سازی انجمن‌های ادبی به‌ویژه در زمینه سرودن و همکاری اشعار حماسی نقش بسیار مهمی در گسترش فرهنگ حسینی دارد.
وی ادامه داد: چرا که در یک شعر وزین می‌توان بسیاری از موارد حماسی و ایثار کربلا را بازگو کرد و برخی از این اشعار به اندازه یک کتاب وزین، معنی دارد.

از مهجوریت شعر و ادب فارسی تا هجوم واژه‎های بیگانه

شعر و ادب به گفتمان سیاسی راه یابد
سرپرست فرمانداری یزد گفت: شعر و فعالیت‌های ادبی باعث شور، شادابی و نشاط در جامعه می‌شود و نیاز امروز جامعه ما که متاسفانه یاس و نا امیدی در آن دامن زده می‌شود، شور و نشاط است لذا می‌طلبد با گفتمان شعر و ادب فارسی یاس و نا امیدی را به شور و نشاط تبدیل کنید.
حیدری افزود: اگر شعر و ادب به گفتمان سیاسی نیز راه پیدا کند اتفاق خوبی خواهد افتاد و حتی در اختلافات سیاسی که تندترین جملات گفته می‌شود، می‌توان در قالب شعر و طنز آن را بیان کرده و کسی هم ناراحت نخواهد شد و جرمی نیز روی نخواهد داد.
وی ادامه داد: می توان بسیار هنرمندانه و در قالب شعر انتقادات را بیان کرد و ان‌شاءالله این گفتمان در کشور فعال شود.
سرپرست فرمانداری یزد تصریح کرد: در شهرستان یزد گذر فرهنگ و هنر ساخته شده و فقط اسم آن وجود دارد لذا شما می‌توانید به آن روح بدهید و جای حافظ خوانی، شعر خوانی و دیگر نشست‌های ادبی خالی است، حتی در جلسات نیز می‌توان یک شاعر را دعوت کرد تا از استعداد آنها استفاده شود.
شعر و ادبیات؛ تزریق آرامش به جامعه
فخرالسادات خامسی هامانه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: بسیار خوشحالم که در این نشست دعوت شده‌ام که از معدود نشست‌هایی است که لذت بردم و از آن استفاده کردم.
وی با اشاره به اینکه اغلب شاعران ما جهانی هستند، افزود: در جهان کتاب سعدی را همراه با انجیل و دستورالعمل های حیاتی می دانند و یا حافظ که اولین ادبیات عاشقانه را در جهان بیان کرد و یا اولین منظومه عرفانی جهانی که برای مثنوی مولانا است.

از مهجوریت شعر و ادب فارسی تا هجوم واژه‎های بیگانه

خامسی ادامه داد: شخصا اعتقاد دارم که ادبیات را نباید جدای از تاریخ سیاست و دیگر موارد عنوان کرد بلکه ادبیات به تنهایی یک تحول سیاسی است و اگر در نگاه سیاست‌مداران ما در وضعیت اکنون نا امیدی وجود دارد، یکی از راه هایی که می توان آرامش را به جامعه تزریق کند، شعر و ادبیات است اما متاسفانه برخی شعر و ادبیات را فقط برای کلاس درس می دانند.
مهجوریت شعر و ادبیات/ نقش موثر معلمان
وی افزود: نقش اول در گسترش شعر و ادبیات را خانواده‌ها دارند و متاسفانه شعر و ادبیات در جامعه ما مهجور واقع شده و به آن اهمیت نمی‌دهند و اگر ادبیات به جامعه و خانواده شناسانده شود، همچون کنکور که سال‌هاست، یزدی‌ها مقام اول را دارند در این زمینه نیز مردم به خانواده‌ها در کنار دولتی‌ها به گسترش و شعر وادب فارسی به‌ویژه به نسل جوان کمک خواهد کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: نقش معلمان و آموزش و پرورش نیز در این زمینه مهم است البته معلمان ادبیاتی داریم که ادبیات دوست نیستند و بی توجهی در ادبیات در بدنه آموزش پرورش وجود دارد.
وی ادامه داد: اکنون که شهر یزد به عنوان شهر جهانی معرفی شده، باید انجمن های شعر و ادب نقش خود را بیان کنند و چه برنامه ای برای یزد جهانی دارند و باید طرح ارائه کنند و همچنان که یزد در نوحه ها حرف اول را می‌زند وظیفه داریم در این زمینه نیز کمک کنیم.
خامسی افزود: متاسفانه در بخش دولتی ضعف داریم و هم افزایی در آن وجود ندارد و اقداماتی که در زمینه گسترش شعر و ادب فارسی می شود جدای از هم است و هیچ کدام از یکدیگر خبر نداریم و حتی انجمن‌های ادبی که در استان فعالیت دارد با یکدیگر همراه نیستند لذا اول باید هم افزایی چه در زمینه دولتی و چه در زمینه تشکل ها صورت گیرد و سپس با یک برنامه فعالیت کنیم.

از مهجوریت شعر و ادب فارسی تا هجوم واژه‎های بیگانه

انجمن‌های ادبی حمایت شوند
شاهوردی، نماینده انجمن ادبی دیوان سمپاد نیز در این نشست گفت: در صورتی که از ما حمایت شود می توانیم دانش‌آموزان بیشتری را از مدارس شهرستان یزد جذب کنیم اما در حال حاضر هیچ گونه حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه این استعداد در شهر یزد وجود دارد تصریح کرد: حتی استعدادهایی در این تشکل وجود دارد که مدال طلا و برنز شعر خوارزمی در کشور را کسب کرده‌اند.
هجوم واژه‌های بیگانه در فضای مجازی
حمیدرضا گلاب، شاعر یزدی نیز در این نشست اظهار کرد: فعال سازی انجمن های ادبی در جامعه موج ایحاد می‌کند و متاسفانه هجوم واژه‌های بیگانه و غلط نویسی به‌ویژه در فضای مجازی بسیار گسترش یافته، به‌ویژه آنکه در کارتون‌های کودکان نیز هویت فرهنگی ما را در تیررس گذاشته‌اند.
وی گفت: به قول معروف فزون‌تر از عدد قفل‌ها کلید اینجاست، لذا برای همه این ها راه حل وجود دارد، اگر مسئولان همت کنند و به مدد انجمن‌ها و شعرا بیایند و در یزد استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد و در صورت حمایت حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

انتهای پیام

captcha