انتقاد از بخشنامه‌ای عمل‌کردن سازمان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی/تئوری مسابقات؛ خشک، پوسیده و تکراری
کد خبر: 3747618
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

انتقاد از بخشنامه‌ای عمل‌کردن سازمان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی/تئوری مسابقات؛ خشک، پوسیده و تکراری

گروه فعالیت‌های قرآنی - یک چهره قرآنی کشور گفت: در حال‌حاضر سازمان تبلیغات، اداره ارشاد، اوقاف و آموزش‌و‌پرورش مسابقات قرآن برگزار می‌کنند ولی وحدت رویه ندارند و براساس بخشنامه عمل می‌کنند. مسابقات را از این تئوری خشک، پوسیده و تکراری هر ساله که فقط تعدادی شرکت می‌کنند نجات بدهیم و در کنار آن، کارهای پرجاذبه انجام دهیم.

انتقاد از بخشنامه‌ای عمل کردن سازمان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی/ تئوری مسابقات قرآن؛ خشک، پوسیده و تکراری

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: هنگامی که موضوع فرهنگ و هجمه‌های فرهنگی مطرح می‌شود تمام ابعاد اعتقادی، احکامی و اخلاقی و همچنین جنبه‌های فردی و اجتماعی را در برمی‌گیرد، زیرا هنگامی که فرهنگ جهاد را بررسی می‌کنیم، جهاد یک واژه قرآنی است. بطور مثال خداوند در آیه 69 سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين؛ آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آن‌ها را به راه‌های(معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم، و همیشه خدا یار نیکوکاران است».

تفقه؛ وظیفه عده‌ای از مؤمنین
وی ادامه داد: خداوند در آیه 122 سوره توبه می‌فرماید:« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد نباید مؤمنان همگی بیرون روند (و رسول را تنها گذارند) پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند» اشاره دارد که همگی جهاد نروید پس جهاد تنها جهاد مبارزاتی با اسلحه و هکذا نیست. تفقه، اندیشیدن، تعالیم اسلامی را عبور کردن، یادگرفتن و یاد دادن وجود دارد. در خطبه‌های نهج‌البلاغه نیز بسیار در مورد جهاد اشاره شده است. حضرت امیرالمومنین علی(ع) در خطبه‌های این کتاب که اخ‌القرآن است، فرهنگ جهاد را بیان می‌کند.

فرمایشات امام و رهبری از متن اسلام و قرآن گرفته شده است
این پیشکسوت قرآنی کشور افزود: فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری ظریف‌کاری‌هایی است که از متن اسلام و قرآن گرفته شده است و در خود قرآن، روایات، سنت و سیره فرهنگ جهاد وجود دارد. رهبری با توجه به تسلط به قرآن، مفاهیم دینی و معارف آن را مطرح می‌کند و تمامی تکاپوی دشمنان اسلام را رصد می‌کند.

طلوع‌ها و غروب‌ها در مباحث فرهنگی اعتقادی نهفته شده است
صابری‌نسب اظهار کرد: اگر عقیده سست شود، در واقع انسان به غروب می‌رسد و بطور مثال فتح آندلس یک طلوع و شکست آندلس غروب داشت. پس طلوع‌ها و غروب‌ها در مباحث فرهنگی اعتقادی نهفته شده که رهبر معظم انقلاب دائما در باره‌ این مساله، دغدغه دینی دارند و به همه تذکر می‌دهند. چرا ایشان بر ترویج کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها تاکید می‌کنند؟ زیرا این کرسی‌ها بعد تفکری، فرهنگی، اعتقادی، معنوی و عرفانی است. بنابراین هنگامی که این زمینه را در خودمان مستحکم کنیم هر چه دشمن بخواهد بکار گیرد مانع از ورود وی می‌شود. از این جهت است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اقامه فرهنگ قرآنی مهم است
وی بیان کرد: قلمرو جبهه قرآنی بسیار گسترده است، فرهنگ قرآنی که در ابتدای وصایای امام راحل بدان اشاره شده است و فرمودند: مفتخریم که می‌خواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم؛ یعنی پیاده کردن همان فرهنگ قرآنی.
پیشکوت و چهره قرآنی کشور اظهار کرد: اقامه فرهنگ قرآنی مهم است و همانطور که اقامه نماز را داریم باید اقامه فرهنگ قرآنی را انجام دهیم. اقامه یعنی برپا داشتن. یک زمانی است که گفته نشده که نماز را بخوان بلکه به اقامه آن سفارش شده است، خواندن نماز که وظیفه شرعی و دینی هر فرد به تکلیف رسیده است، واژه «الصلاة» 103 بار در قرآن آمده است و مکرر با اقیموا، اقاموا و یقیموا همراه است.

باید با عملکرد مطلوب، عموم را به سوی قرآن هدایت کنیم
صابری‌نسب افزود: قامه فرهنگ قرآنی یعنی دائر‌مدار سالن‌ها، چادر‌ها، خانه‌های قرآنی و موسسات قرآنی باشیم و آن‌ها را خوب آماده و مهیا کنیم تا بتوانیم نماز‌گزاران، مومنین، مسلمین، جوانان خرد و کلان را با این اقامه به سوی قرآن هدایت کنیم، قرآنی که 6 هزار و 236 آیه و 77 هزار و 807 کلمه و 321 هزار و 250 حرف دارد.

در اقامه فرهنگ قرآنی ضعیف عمل کرده‌ایم
وی ادامه داد: در قرآن در حدود 436 شان نزول وجود دارد. ثلث قرآن در مورد توحید و خداشناسی است یک هزار و 641 آیه در ارتباط با معاد، ربع قرآن در ارتباط با کفار است. این‌ها هر یک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر بخواهیم اقامه کنیم، دانه دانه فرهنگ قرآنی در جامعه جاری می‌شود اما، در اقامه ضعیف عمل می‌کنیم و تنها به قرائت و حفظ باز می‌گردیم، البته این موارد لازم است.

در کشور باید جهاد تفسیری درست کنیم/ از موازی‌کاری و تک‌روی بپرهیزیم
این پیشکسوت و چهره قرآنی بیان کرد: در کشور باید جهاد تفسیری درست کنیم. در شهر اراک و استان مرکزی چند جلسه قرآن،نهج‌البلاغه و تفسیر کتب اربعه وجود دارد؟ شاید در تمامی استان خیلی محدود باشد بنابراین اگر می‌خواهیم اقامه کنیم قرائت قرآن و حفظ آن به چه منظور است؟ درست است که نهایت برای عمل کردن است اما، باید بدانیم و عمل کنیم پس از این جهت است که فرهنگ قرآنی یعنی اقامه فرهنگ قرآنی برپا کنیم و در کنار آن جذب قوی داشته باشیم و از موازی‌کاری، تک‌روی و روش‌های مختلفی که سرانجامی ندارد بپرهیزیم، روش یکدست و یکنواخت را بکار گرفته و همه ظرفیت‌ها را در نظر بگیریم سپس اقامه را که داشته باشیم آن‌گاه دشمن هر اندازه هجمه بکار می‌گیرد در برابر قرآن و اقامه فرهنگ قرآنی توقف می‌کند و نمی‌تواند نفوذ پیدا کند.
صابری‌نسب در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و اشاره کرد: یک دانشجویی به من مراجعه کرد و با مشکل اخلاقی و مشکل اعتقادی مواجه و به یک دینی گرایش پیدا کرده بود.هنگامی که از وی علت این امر را جویا شدم پاسخ داد به دلیل اینکه در قرآن فقط در مورد مردان صحبت می‌کند و برای وی آیاتی که به زن و مرد و مرد و زن و ... اشاره داشت را بیان نمودم و احساس کردم فردی که با وی صحبت کرده و به انحراف راه او منجر شده چون اقامه فرهنگ قرآنی نبوده از قرآن اطلاعات کمی داشته این جوان جذب او شده است. وی را راهنمایی نمودم توبه کرد و بازگشت.
اقامه فرهنگ قرآنی شبهات را پاسخ می‌دهد
وی تاکید کرد: اقامه فرهنگ قرآنی تمامی شبهات را پاسخ می‌دهد، تمام کم‌کاری‌ها، ضعف‌ها و نقص‌ها را از میان می‌برد، بیایید فرهنگ قرآنی را با روش‌های صحیح و کاربردهای درست پیاده و برپا کنیم و آن زمان فرمایش مقام معظم رهبری و امام راحل تحقق پیدا خواهد کرد و می توان در برابر هجمه‌ها ایستادگی کرد.

در استان مرکزی کار قرآنی انجام می‌شود اما دائرمدار نیست
این پیشکسوت قرآنی گفت: در استان مرکزی کار قرآنی انجام می‌شود، بنده به عزیزانی که زحمت می‌کشند و کار قرآنی انجام می‌دهند کوچک‌ترین حرفی ندارم. سازمان‌ها، نهاد‌ها، جلسات و ... خود ما هم جلسه برگزار می‌کنیم و بیست سال است در مسجد سیدها این برنامه جمعه ها برقرار است، کار می‌کنند اما، دائرمدار نداریم، اگر دائر مدار داشتیم اقامه فرهنگ قرآنی این‌قدر پراکنده و به صورت موازی‌کاری نمی‌شد. از این جهت آثار گسترده‌ای در آن قابل مشاهده نیست. در حال‌حاضر سازمان تبلیغات، اداره ارشاد، اوقاف، آموزش و پرورش مسابقات قرآن برگزار می‌کنند و این‌ها دائرمداری ندارند و بر اساس بخشنامه عمل می‌کنند اما نه اینکه برگزاری بد باشد، اتفاقا خوب است اما اقامه فرهنگ قرآنی ندارد زیرا افراد مسابقه می‌دهند و می‌روند یک صورتی دارد اما، باطن آن باطن عمیقی نیست که آن به دلیل ندانم‌کاری ماست.
صابری‌نسب افزود: چقدر برنامه‌های قرآنی از صدا و سیما قرآن استان خودمان پخش می‌شود اما، هیچ‌یک با مشورت و استفاده از کارشناسان واقعی نیست و فقط برنامه پرکردن است و تنها نمایی داشته باشند ولی اقامه نمی‌کنند، این برازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و لذا فرمایش رهبر معظم انقلاب را که می‌فرمایند یک روزی 10 میلیون حافظ داشته باشیم و حرف امام راحل که فرمودند مفتخریم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم را تامین نمی‌کند و ضعف از ما است. باید برای اینکه این فرهنگ بیشتر از نظر برپایی و اقامه قوت پیدا کند، کار کنیم.

از موازی‌کاری برگزاری مسابقات خودمان را رها کنیم/تئوری مسابقات؛ خشک، پوسیده و تکراری
وی با اشاره به میزبانی استان مرکزی در برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: به همه مسئولین قرآنی استان عرض می‌کنم از موازی‌کاری که بیائیم مسابقه برگزار کنیم، خودمان را رها کنیم و واقعا اقامه قرآنی داشته باشیم، این مسابقات چه در استان ما یا استان‌های دیگر برگزار می‌شود زیرا از قبل برنامه تدوین شده است. اکنون کسانی مثل اداره کل اوقاف یا دیگران فقط برگزار‌کننده هستند. حرف بنده این بوده که مسابقه را برگزار کنید و مسابقات را از این تئوری خشک، پوسیده و تکراری هر ساله که فقط تعدادی شرکت می‌کنند نجات بدهیم و در کنار آن، یک کارهای جاذب و پرجاذبه انجام دهیم تا در یک شهر صنعتی و فرهنگی با قدمت طولانی بتوانیم تحول ایجاد کنیم.

لزوم جذب خانواده‌ها و کودکان به قرآن
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی برتر کشور گفت: اگر کارخانه‌های اطراف را نگاه کنیم اکثر پرسنل آن‌ها نیروهای مهاجر هستند و فرهنگ غالب نداریم. بیایید یک کاری انجام دهیم در این دوران سخت که مسابقات سراسری قرآن به میزبانی استان با هزینه گزاف برگزار می‌شود، جذب کودکان، نوجوانان، جوانان، زن و مرد و خانواده‌ها را داشته باشیم که متاسفانه در این زمینه کاری و هیچ مشورتی نکردند، فقط به برگزاری و اتمام مسابقه بسنده شده است. این برازنده نظام اسلامی نیست و نخواهد بود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha