یاران حسین محروم از آب و دشمنان تشنه معرفت
کد خبر: 3747800
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
وقایع روز هفتم/

یاران حسین محروم از آب و دشمنان تشنه معرفت

گروه معارف ــ یک کارشناس دینی در توصیف وقایع روز هفتم محرم گفت: در این روز عمر سعد آب را به روی لشکر امام حسین(ع) بست، در حالی که دشمنان خود تشنه معرفت بودند.

یاران امام حسین(ع) محروم از آب؛ دشمن تشنه معرفتعدیله علیزاده، کارشناس دینی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: در روز هفتم محرم عبیدالله‌بن زیاد نامه‌ای به عمر سعد فرستاد و در آن از عمر سعد خواست که آب فرات را به روی امام حسین(ع) و یارانش ببندد و اجازه نوشیدن یک قطره آب را به آنها ندهد.
این کارشناس دینی ادامه داد: عمرسعد سپاهی با ۵۰۰ سوار را در نزدیکی رود فرات مستقر کرد و مانع دسترسی یاران امام حسین(ع) به آب شد و این رفتار غیرانسانی سه روز قبل از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا به وقوع پیوست.
وی یادآور شد: در این روز مردی به نام عبدالله بن حصین ازدی خطاب به امام حسین(ع) فریاد برداشت که ای حسین! این آب را دیگر بسان رنگ آسمانی نخواهی دید به خدا سوگند که قطره‌ای از آن تا نخواهی آشامید تا از عطش جان دهی. امام حسین(ع) نیز او را نفرین کرد و گفت که خدایا او را از تشنگی بکش و هرگز او را مشمول رحمت خود قرار نده.
علیزاده خاطرنشان کرد: در تاریخ آورده شده که جمید بن مسلم وقتی به دیدار عبدالله بن حصین رفت در حالی که بیمار بود؛ او آنقدر آب می‌نوشید به طوریکه شکمش بالا می‌آمد و آن آب را بالا می‌آورد و فریاد می‌زد العطش و سیراب نمی‌شد و در این حالت از دنیا رفت.
وی با اشاره به اینکه در روز هفتم محرم مرسوم است که روضه حضرت علی اصغر(ع) می‌خوانند، بیان کرد: امام حسین(ع) که دید یاوری ندارند با شنیدن صدای ناله به خیمه‌ها رفت و قنداقه حضرت علی‌اصغر(ع) را به دست گرفت و به سوی دشمن رفت اما دشمن با بی‌رحمی تیری به گلوی کودک نشانه گرفت و سر و گردن طفل شیرخواره از بدن جدا شد.
وی با اشاره به اینکه در این ایام به احسان و عیادت از بیماران بسیار سفارش شده است، اظهار کرد: در تمام روزهای محرم پیام‌هایی نهفته است که ظلم ستیزی و ایستادن در مقابل ظالم یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه زندگی امام حسین(ع) درس آزادگی و شهامت را به انسان می‌آموزد، تصریح کرد: امام حسین به گونه‌ای رفتار کرد که حتی در راه آزادگی و شهامت جان و مال خودش را فدا کرد.
وی دینداری و زندگی دینی را از دیگر پیام‌های وقایع عاشورا برشمرد و گفت: استقامت در مقابل ارزش‌های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر حتی با وجود تشنگی از جمله پیام‌هایی است که باید به تآسی از امام حسین(ع) در زندگی خود به کار گیریم.
وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با اراده خود تسلیم زر و زور نشد و عشق به امام و ولایت از دیگر پیام‌هایی است که از واقعه عاشورا استنباط می‌شود.
انتهای پیام
captcha