غیرت دینی در منظر قرآن
کد خبر: 3747969
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

غیرت دینی در منظر قرآن

گروه معارف - منظور از غیرت دینى این است که انسان برابر تخلّفاتى که از مسیر حق و عدالت و احکام الهى مى‌شود، خاموش ننشیند و بى‌تفاوت از کنار آنها نگذرد بلکه تخلف هر چه شدیدتر باشد جوش و خروش او بیشتر شود. کسانى که خونسرد و بى‌رمق از مقابل این امور مى‌گذرند فاقد غیرت دینى هستند.

 غیرت دینی در منظر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، منظور از غیرت دینى این است که انسان ‌برابر تخلّفاتى که از مسیر حق و عدالت و احکام الهى مى‌شود، خاموش ننشیند و بى‌تفاوت از کنار آنها نگذرد بلکه تخلف هر چه شدیدتر باشد جوش و خروش او بیشتر شود. کسانى که خونسرد و بى رمق از مقابل این امور مى گذرند فاقد غیرت دینى هستند.
ساختار بدن و روح انسان به صورتی است كه آدمی را در شرايطی كه احساس كند ديگران به منافع او تجاوز می‌كنند و نسبت به مقدسات او مثل جان، مال، ناموس و اطفال او بی‌احترامی می‌كنند يا درصددند كه شخصيت او را خرد كنند و آبروی او را بريزند يا به خاندان او هتک حرمت كنند، وادار به دفاع می‌سازد. اين ساختار دفاعی از احكام و قوانين فطرت است كه خدای سبحان در نهاد بشر به وديعه نهاده است.
غیرت دینی یعنی دین را به عنوان محبوب‌ترین دیدن و مدافع حریم آن بودن. غیرت دینی یعنی اجازۀ تجاوز به حریم دین به هیچ کس ندادن، داشتن خشم مقدس ‌برابر متجاوزان به حریم دین، تلاش گسترده در راه نشر دین، امر به معروف و نهی از منکر و تولّی و تبری، داشتن روحیۀ دفاع از دین و آمادۀ فدا کردن همه هستی در راه آن.

غیرت دینی فریضه‌ای است که در هیچ وضعیتی ترک‌شدنی نیست
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: غیرت دینی فریضه‌ای است که در هیچ وضعیتی ترک‌شدنی نیست، حتی اگر انسان نتواند عملاً جلوی متجاوزان به حریم دینی را بگیرد، موظف است قلباً از آنان نفرت داشته باشد که این هم جلوه‌ای از غیرت دینی است و آنانی که حتی این مرحله از غیرت دینی را در جای خود راه نداده‌اند، «زنده مرده‌نما» هستند.
امام جمعه هریس ضمن بازگو کردن نقش غیرت دینی در واقعه کربلا افزود: توجه نکردن به سیره نبوی، کمرنگ شدن معنویت و افول غیرت دینی سه عامل بازدارنده در همراهی کوفیان در واقعه عاشوراست.
وی‌ با استناد به آیه 92 سوره توبه خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: همچنین بر آن مؤمنانی که چون مهیای جهاد شده و نزد تو آیند که زاد و لوازم سفر آنها را مهیا سازی و تو پاسخ‌دهی که من مالی که به شما مساعدت کنم ندارم برمی‌گردند در حالی که از شدت حزن اشک از چشمانشان جاری است که چرا نمی‌توانند مخارج سفر خود فراهم سازند، بر آنها هم حرج و گناهی بر ترک جهاد نیست.
‌احمدی از غیرت دینی به عنوان قوت نفس مؤمن گفت و ادامه داد: منشأ روحيه شهادت‌طلبی، همين غيرت و تعصب دينی است كه خود آن نيز نتيجه شجاعت و قوت نفس مؤمن است و چون روحيه شهادت‌طلبی كه سبب جانبازی و جهاد در راه خدا تا سرحد جان است، عامل حفظ دين و ارزش‌های آن به شمار می‌رود، پس صفت كريمه غيرت دينی كه سبب و منشأ به وجود آمدن اين روحيه و فرهنگ مفيد در افراد و جامعه اسلامی است، علت حفظ دين خواهد بود و برای به وجود آمدن روحيه شهادت طلبی بايد به تقويت اين صفت نيكو در مؤمنان پرداخت.
امام جمعه شهرستان هریس، یادآور شد: اگر غيرت دينی بر اساس عقلانيّت و رشد سياسی و فرهنگی صورت نگيرد، ممكن است تبديل به نوعی خشونت گرايی شود كه با جامعه دينی همسويی ندارد.
وی با اشاره به فرموده امام حسین(ع) افزود: سیدالشهداء(ع) می‌فرمایند: آيا نمی‌بينيد به حق عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌شود(قيام می‌كنم) برای اينكه مؤمن به لقاء الهی راغب شود و من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمان را چيزی جز خسران نمی بينم.
احمدی غیرت ورزیدن دینی را فضیلتی ستودنی دانست و تأکید کرد: غیرت ورزیدن دینی، فضیلت اخلاقی ارزشمند و ستودنی است، که باعث می‌شود مسلمانان از هر نوع سوء قصد و هجوم مخالفان به دین و ارزش‌های مقدس و معتقدات دینی به جوش آمده و غیرت‌مندانه عکس‌العمل نشان دهند و در دفاع از حریم دین بکوشند، درست همانند امام حسین(ع) و یاران وفادارش، و این چنین است که غیرت دینی نشانه‌ای از ارزشمندی شخصیت یک مسلمان متدین محسوب می‌شود.

غیرت دینی، عامل بسیار مهمّی برای احیای معروف و از میان بردن منکر است
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: غیرت دینی، عامل بسیار مهمّی برای دفاع از حریم قوانین اسلام و احیای معروف و از میان بردن منکر است.
وی، افزود: غيرت ديني به معنای دفاع و پاسداری از ارزش‌های دينی است، از اين رو به عنوان بهترين نوع غيرت محسوب می‌شود. مقتضای غيرت دينی اين است كه همه ما به اصول و ارزش‌های دينی اسلام پايبند باشيم و به صورت آگاهانه و منطقی، از فرهنگ خودی كه همان فرهنگ اسلام است، پاسداری كنيم همچنين اگر ديديم بيگانگان به ارزش‌های دينی و فرهنگی ما تعرض می‌كنند با تعصب يعنی با هوشياری و جديت كامل در برابر آنان بايستيم.
وی با استناد به آیه 75 سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكانی كه به دست ستمگران تضعيف شده اند، پيكار نمی كنيد؟ همان افراد ستم ديده‌ای كه می گويند: پروردگارا! ما را از اين شهرمكه كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده و از جانب خود يار و ياوری برای ما تعيين فرما.
حجت‌الاسلام منصوری، از لزوم ایجاد حماسه با غیرت دینی گفت و ادامه داد: انسان باید با غیرت دینی ایجاد حماسه کند و اهداف دین خدا را پیش ببرد، انسان همواره باید در برابر دشمن قیام و جهاد کند؛ نباید بنشینیم و اجازه دهیم که دشمن جسارت کند.
امام جمعه شربیان با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) یادآور شد: امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرمایند: آنگاه که حادثه‌ای پیش آمد، اموالتان را سپر جانتان قرار دهید و در حفظ جانتان بکوشید، اما اگر حادثه‌ای پیش آمد که دینتان در معرض خطر قرار گرفت، جانتان را فدای دینتان کنید که آن کس که در دینش از بین برود نابود است و غارت‌زده آن کس است که دینش به غارت برود.
وی، افزود: غیرت دینی هر مسلمانی اقتضا می‌کند که در مقابل انجام گناه و معصیت در جامعه حسّاسیت داشته باشد و تا این حساسیت در روح مؤمنان زنده باشد، ناهنجاری در سطح جامعه رواج پیدا نمی کند.
حجت‌الاسلام منصوری، ضمن بازگو کردن ضرورت زنده ماندن مکتب عاشورا تأکید کرد: اگر انسان در قیام و جهاد بمیرد در واقع برای او حیات است، مکتب عاشورا و هیهات‌منالذله همواره باید زنده باشد و باید توجه داشت که سیدالشهدا(ع) مکتبی انسان‌ساز و برای سعادت بشر است.

انتهای پیام

captcha