روز هشتم؛ مرثیه‌ای برای جوان امام حسین(ع)/ الگویی برای جوانان تاریخ
کد خبر: 3747976
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹

روز هشتم؛ مرثیه‌ای برای جوان امام حسین(ع)/ الگویی برای جوانان تاریخ

گروه معارف - هشتمین روز از ماه محرم در روزشمار کربلا به نام حضرت علی‌اکبر(ع) نام‌گذاری شده است، جوانی که شبیه‌ترین به پیامبر گرامی اسلام(ص) بود و در کربلا رستگار شد.

روز هشتم؛ مرثیه‌ای برای جوان امام حسین(ع)

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، درباره شخصیت علی اکبر (ع) گفته شده که وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از نظر سیرت و خلق و خوی و شباهت رخسار، شبیه‌‌ترین مردم به پیامبر اکرم (ص) بوده و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بود.
به علت شباهت بسیارش به پیامبر(ص)، هر موقع که در مدینه بنی هاشم و اهل بیت(ع) دلشان برای پیغمبر(ص) تنگ می‌شد، به قامت حضرت علی اکبر(ع) نگاه می‌کردند .
حضرت علی اکبر (ع) در ماجرای عاشورا حضور فعال داشت و در تمام حالات در کنار پدرش امام حسین(ع) بود و با دشمنانش به سختی مبارزه می‌کرد.

نخستین شهید کربلا
وی نخستین شهید بنی هاشم در روز عاشورا بود و در زیارت شهدای معروفه نیز آمده است: «السَّلامُ علیکَ یا اوّل قتیل مِن نَسل خَیْر سلیل».
علی اکبر(ع) سئوال نمود: پدر جان مگر ما بر حق نیستیم؟ حضرت فرمود: آری ما بر حق هستیم. علی اکبر (ع) عرضه داشت: پس از مرگ باکی نداریم.
علی اکبر (ع) درنبرد روز عاشورا 200 تن از سپاه عمر سعد را در دو مرحله به هلاکت رسانید و سرانجام مره بن منقذ عبدی بر فرق مبارکش ضربتی زد و او را به شدت زخمیکرد. آن‌گاه سایر دشمنان، جرأت و جسارت پیدا کرده و به آن حضرت هجوم آوردند و وی را آماج تیغ شمشیر و نوک نیزه‌ها کردند و مظلومانه به شهادتش رسانیدند.
مورخان اجماع دارند که حضرت على‌اکبر(ع) با شهامت و از جان گذشتگى بى‌نظیرى مبارزه کرد و در راه دفاع از ولایت و امامت به فیض شهادت نائل آمد.
پیکر مطهر حضرت على اکبر(ع) با شمشیرهاى دشمن قطعه قطعه شد. وقتى امام حسین(ع) بر بالین او رسید که جان باخته بود. صورت بر چهره خونین على اکبر نهاد و دشمن را نفرین کرد: «قتل الله قوما قتلوک…» و تکرار مى‌‏کرد که: «على الدنیا بعدک العفا» و جوانان هاشمى را طلبید تا پیکر او را به خیمه‌گاه حمل کنند.
مقبره حضرت علی اکبر(ع) در کربلای معلی پایین پای اباعبدالله الحسین (ع) است و در سلام زیارت عاشورا منظور از و علی علی ابن الحسین، حضرت علی اکبر(ع) است.
حال با گذشت قرن‌ها از حوادث عاشورا، جوانان ایران اسلامی نیز چون حججی‌ها با الگوگیری از حضرت علی اکبر(ع)، راه کربلایی خود را انتخاب کرده و چون او در راه عزت اسلام سر را فدا می‌کنند و این امر حکایت از این دارد که صدای حضرت علی اکبر(ع) هنوز در دل تاریخ می پیچد.
انتهای پیام

captcha