فرهنگ عاشورا جوابگوی بسیاری از شبهات عصرهای مختلف است
کد خبر: 3747991
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱

فرهنگ عاشورا جوابگوی بسیاری از شبهات عصرهای مختلف است

گروه معارف - یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: عاشورا می‌تواند جوابگوی بسیاری از شبهاتی که در عصرهای گوناگون وجود دارد، باشد و نیز الگویی برای جامعه امروزی ما باشد چرا که منطبق با تمامی رویدادهای امروز است.

فرهنگ عاشورا جوابگوی بسیاری از شبهات عصرهای مختلف استحجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: الگوهایی که عاشورا داشته این است که این واقعه بزرگ در هر عصر و زمانی می‌تواند الگویی برای ما باشد چرا که با ریز و درشت مسائل جامعه امروزی تطبیق داده شده تا جوانان و مردم بتوانند از آن‌ درس‌هایی بیاموزند.
وی گفت: می‌‎توان دلیل قیام امام حسین(ع) را که همیشه از آن در همه جا از آن یاد می‌شود، اصلاح دین، امر به معروف و مبارزه با ظلم دانست چرا که هنگامی که به انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم اهداف امام خمینی(ره) هم دقیقا همان اهداف امام حسین(ع) را دنبال می‌‎کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در واقع با موشکافی این قضیه متوجه خواهیم شد که فرهنگ عاشورا بسیاری از شبهاتی را که در عصرهای گوناگون زندگی وجود دارد را جواب می‌دهد چرا که رویدادهای جامعه امروزی با رویدادهای آن زمان منطبق است و بر همین اساس می‌توان از آن الگو گرفت.
فیض‌آبادی عنوان کرد: در واقع می‌توان اینگونه گفت انقلابی که ما پشت سر گذاشتیم، انقلاب ایرانی، مردمی، اقتصادی و سیاسی نبود بلکه انقلاب دینی و اسلامی بوده و تمام تلاش امام خمینی(ره) هم نیز بر این اهداف استوار بود چرا که در آن زمان هم بی شباهت به زمان امام حسین(ع) نبود و دین که مهم ترین رکن این قیام‌ها به شمار می‌رفت، در حال نابودی قرار داشت.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد از پیروزی انقلاب، 8 سال دفاع مقدس آغاز شود و تمام این اتفاقات بر اساس فرهنگ عاشورایی و مبارزه با ظلم، آن هم به دلیل ارزش‌ها و شرافت دینی که مردم به آن اعتقاد داشتند، رخ داد.

به عقیده برخی هزینه‌های عزاداری‌ها اضافی است و باید برداشته شود
فیض‌آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی بر این باورند که اربعین باید تعطیل شود و حجاج به مکه نروند و به جای هزینه‌های اضافی، آن را به فقرا دهند؛ این در حالی است که اگر مساله مهم مردم در زمان امام حسین(ع) آب بود، امام (ع) برای نان، آب و فرزندشان جنگ را تعطیل می‌کردند اما ایشان تشنگی کودک 6 ماهه خود را دیدند ولی مبارزه با ظلم را ترک نکردند و ادامه دادند؛ تمام این موارد می‌تواند درسی برای مردم روزگار ما باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: همیشه هر حرکتی که در جامعه دینی و غیر دینی انجام می‌شود، نیاز به یک رهبر دارد. خداوند هم از همان ابتدا برای هدایت مردم پیامبرانی را مبعوث کرد تا به آن‌ها کمک کنند؛ در واقع باید اینگونه عنوان کرد هر حرکتی که در هر عرصه‌ای انجام می‌شود، نیاز به یک رهبر دارد؛ آن هم رهبر الهی چرا که هنگامی که رهبر غیر الهی بر اساس هوای نفس خود حرف می‌زند یا دنبال مصالح خود و مصالح حزب جناح خود است.
وی ادامه داد: بنابراین هنگامی که یک رهبر دینی وجود داشته باشد، ملاک برای او تنها خداست. به همین جهت مردم در آن زمان متوجه شدند که امام(ره) طبق خواسته‌های خود، خواسته های خانواده و حزب پیش نرفته و در واقع همان کاری که امام حسین(ع) انجام دادند را در پیش گرفته بودند و دغدغه هر دو این بزرگواران احیای دین بوده است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: در حال حاضر هم مسائلی در جامعه وجود دارد که هیچکس نمی‌تواند آن را تحمل کند اما در زمان جنگ 8 سال دفاع مقدس مردم به میدان آمدند. تمام این‌ها می‌تواند الگوهایی باشد برای زندگی امروز ما که باید به آن‌ توجه داشته باشیم.

انحراف از دین یکی از دلایل اصلی قیام‌هایی مانند عاشورا بود
فیض‌آبادی عنوان کرد: یکی از اتفاقات بسیار بدی که روی داد، منحرف شدن از دین بود یعنی برخی امام علی(ع) را یزید می‌دانستند و دین را همان چیزی تفسیر می کردند که یزید به آن اعتقاد داشت اما امام حسین(ع) با قیام خود به مردم فهماند که این‌ها همگی ضد دین‌ هستند و این موضوع را تعدادی از مردم که به امام(ع) بی اعتماد بودند، پس از قیام ایشان متوجه شدند؛ بر همین اساس می‌توان گفت در هر عرصه‌ای که محوریت دین را کمرنگ دیده‌ایم، ضربه خورده‎ایم.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در واقع ثابت شدن بی دینی یزید و معاویه در دوران امام حسین(ع) و حتی پس از عاشورا و قیام‌هایی که در آن دوران به وجود آمد، همگی پیام‌های قیام امام(ع) است که در واقع می‌توان در این زمان هم، این پیامدها را لمس و مشاهده کرد.
وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که متاسفانه هنگامی که سخن از امام حسین(ع) مطرح می‌شود، تنها روز تاسوعا و عاشورا در اذهان مردم مجسم می‌شود در حالی که اگر به زندگی شخصی امام حسین(ع) بنگریم، می‌بینیم که تمام زندگی ایشان برای ما الگوهایی دارد که ما همه آن‌ها را پیاده سازی کنیم و در زندگی امروز بکار گیریم. در واقع تمامی زندگی امام(ع) الگویی برای زندگی ماست و نباید منتهی به این باشد که ما تنها روز عاشورا را به یاد داشته باشیم و در آن روز عزاداری کنیم بلکه باید تمام زندگی ایشان را در دوران امامت شان در نظر بگیریم و از آن الگوبرداری کنیم.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: ما باید فرهنگ امام حسین(ع) را در زندگی خود پیاده کنیم چرا که در زمان 8 سال دفاع مقدس این الگو گیری‌ها مشاهده می‌شد و محسوس بود. البته تعداد تکایا، مساجد، حسینه‌ها و دسته‌های عزاداری زیاد است اما هدف نباید صرفا اینگونه فعالیت ها باشد بلکه این ها نردبانی است که برای رسیدن به اهداف متعالی. در حقیقت اگر همت ما صرفا عزاداری باشد، هیچ است و ما هیچ کاری نکرده‌ایم.

انتهای پیام

captcha