تاکسیدرمی روشی برای استفاده بهینه از گونه‌های تلف شده است
کد خبر: 3748059
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
واکنش موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به گزارش ایکنا؛

تاکسیدرمی روشی برای استفاده بهینه از گونه‌های تلف شده است

گروه اجتماعی - مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تاکسیدرمی را روشی برای استفاده بهینه از گونه‌های تلف شده دانست و گفت: برای اینکه بتوان از نمونه‌های تلف شده استفاده کرد و عمر طولانی‌تری به لاشه بخشید آن را تاکسیدرمی می‌کنند.

تاکسیدرمی روشی برای استفاده بهینه از گونه‌های تلف شده است

به گزارش ایکنا از مازندان، این شعبه در تاریخ 97/6/14 گزارشی با عنوان از تاکسیدرمی درنای سیبری تا انفجارهای هسته‌ای منتشر کرده است که طاهره افتخاری، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در همین رابطه جوابیه‌ای را در اختیار ایکنا قرار داده است.
متن کامل این جوابیه بدین شرح است:
همه گونه‌های تاکسیدرمی که در سازمان و واحدهای زیر مجموعه نگهداری می‌شوند، مربوط به نمونه‌هایی هستند که بر اثر اتفاقات طبیعت، بیماری و تصادفات تلف شده یا مربوط به نمونه‌هایی مرده کشف شده از شکارچیان متخلف است.
برای اینکه بتوان از نمونه‌ تلف شده و مرده استفاده بهینه کرد، آن را به صورت تاکسیدرمی نگهداری می‌کنند تا نمونه به صورت دائم حفظ شده و بتوان از آن در راستای تحقیقات علمی و استفاده‌های آموزشی و مطالعاتی استفاده کرد منشا بسیاری از تحقیقات علمی همین تاکسیدرمی‌ها هستند.
تاکسیدرمی بدون کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است، اشخاص حقیقی که صاحب تروفه‌ها و نمونه‌های تاکسیدرمی هستند و کلکسیون‌دار خطاب می‌شوند، طبق مجوز شکاری که دارند، پس از کسب نظر از دفاتر تخصصی سازمان می‌تواند از بقایای شکار خود به صورت تاکسیدرمی یا نظیر آن استفاده کنند.
سازمان حفاظت زیست برای صدور مجوز کارگاه تاکسیدرمی، مراحل کاملا تخصصی و حرفه‌ای را وضع کرده تا فقط اشخاصی که صلاحیت علمی و تخصصی دارند با رعایت موارد حائز اهمیت زیست محیطی موفق به دریافت این مجوز شوند.

captcha