قرآن آغازکننده صرف در مجالس عزاداری حسینی نباشد/ سنتی که باید پخته‌تر شود
کد خبر: 3748084
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
ایکنا خوزستان گزارش می‌‌دهد؛

قرآن آغازکننده صرف در مجالس عزاداری حسینی نباشد/ سنتی که باید پخته‌تر شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ چند سالی است که حضور قاریان و تلاوت مجلسی آنها پیش از مجالس عزاداری امام حسین(ع) رواج و رونق یافته است و باید درباره این موضوع و شیوه‌های گسترش متعالی آن با هدف بهره‌مندی بیشتر عزاداران حسینی صحبت کرد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، با توجه به آنکه چند سالی است که از سنت قرائت قرآن کریم پیش از مجلس عزاداری امام حسین(ع) می‌گذرد قاریان و حافظان بسیاری با رتبه‌های برتر کشوری و بین‌المللی می‌گذرد اکنون می‌توان درباره این موضوع و شیوه‌های گسترش متعالی آن با هدف بهره‌مندی بیشتر عزاداران حسینی صحبت کرد.

قاریان قرآن کریم استان خوزستان با تجربه قرائت در میادین بزرگ قرآنی و عزاداری‌های ماه محرم می‌توانند در اینباره نظر دهند.

گفت‌وگوی زیر متن صحبت‌های قاریانی است که خود در دل این سنت قرار دارند.

محمدجواد محمدی‌مجد، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره رواج قرائت قرآن کریم قبل از آغاز مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم، اظهار کرد: اگر اعتقاد داشته باشیم که قرآن و اهل‌بیت(ع) در کنار یکدیگر قرار دارند این اعتقاد باید یک جا ظهور و بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر هدف قیام امام حسین(ع) در تاریخ جاودانه شد، به این دلیل بود که حفظ قرآن،‌ ارکان و مفاهیم آن بود. باید عزاداری‌های ما بر اساس مبانی دینی باشد و خط قرمزهای شریعت را رعایت کنیم. به این دلیل که اصل حرکت امام حسین(ع) نگاهداشت دین بود. نمی‌شود که برای امام حسین عزاداری کنیم اما احکام دینی را نقض کنیم.

محمدی‌مجد- شریفی

محمدی‌مجد با بیان اینکه تلاوت قرآن کریم باعث تعالی مجالس عزاداری حسینی می‌شود، گفت: به دلیل آنکه بعضی از قاریان ما منبری هستند و با فضای سخنرانی ناآشنا نیستند می‌توانند درباره آیاتی که قرائت می‌کنند، صحبت کنند. اما در این میان سناریوی قوی‌تر و جذاب‌تری وجود دارد که اگر پیاده شود، بسیار مطلوب خواهد بود و آن این است که قاری با سخنران هماهنگ باشد. بدان معنا که آیاتی که قرار است خطیب درباره آن صحبت کند در آغاز مجلس قرائت شود.

حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: البته اکنون در آغاز کار هستیم و جا دارد که این سنت بهتر شود. آسیب‌هایی هم وجود دارد که یکی از آنها این است که ما به قاری بگوییم تو قرائت کن تا سخنران بیاید. این اشتباه است. قرآن باید جایگاه اصلی را در برنامه داشته باشد. مثلاً ساعت یک ربع به ده به قاری بگوییم تلاوتت را آغاز کند تا ساعت ده مردم جمع شوند. قرآن برای جمع شدن مردم نیست. چرا که خداوند فرمود: «هذا بیان للناس» و باید قرآن را برای مردم خواند در غیر این صورت نقض غرض شده است.

وی افزود: جمعیت متوجه نمی‌شود که قاری چه می‌خواند و تشویق‌ها و الله الله گفتن‌ها فقط برای صدا و لحن قاری است و مردم درکی از آیات قرآن ندارند. چرا که قاری اتصال بین مردم و آیات قرآن را رعایت نمی‌کند. شنوندگان همچون گیرنده هستند و باید قاری آیات را به آنها القا کند.

همچنین محمدامین صادقی، قاری قرآن کریم استان خوزستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان گفت: تعطیلی جلسات تخصصی قرآن در ماه محرم به این دلیل است که فعالیت قرآنیان و مذهبی‌ها منوط به عزاداری حسینی می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع هم از جهت خدمتگزاری قرآنیان در جلسات سوگواری و عقب نماندن آنها از عزاداری حسینی و هم شروع نهضت قرآنی پیش از مجالس عزاداری خوب است که بیشتر در اهواز نهادینه شده و جا دارد که به شهرهای دیگر استان هم سرایت می‌کند.

صادقی با بیان اینکه در هیئات بزرگ مذهبی شهرستان اهواز مثل روضه‌الزهرا، حسینیه ثارالله، مسجد ولایت ... قرائت قرآن پیش از مجالس عزاداری چند سالی است که باب شده، عنوان کرد: نهضت قرائت قرآن پیش از مجالس عزاداری حسینی و تلاون مجلسی یک ارزش است اگرچه فرصتی برای تفسیر قرآن کریم وجود ندارد.

محمدی‌مجد- شریفی

این قاری قرآن کریم اضافه کرد: با ایجاد کرسی تلاوت در مجالس عزاداری شوق قرآنی‌ها هم بیشتر می‌شود و راه جدیدی در راه تلاوت قرآن است. متولیان امر متأسفانه برای فرهنگ استان در امر قرآن و اهل‌بیت(ع) خیلی کم‌کاری می‌کنند. اما باید متولیان هیئات مذهبی برای قرائت قرآن در عزاداری‌ها ارزش قائل شوند.

وی ادامه داد: الان پنج سال است که این کار دارد انجام می‌شود. شاید خیلی از هیئات و مساجد برای برپایی این کار هزینه نداشته باشند و باید خیران به این راه کمک کنند، همانگونه که رهبر انقلاب بر وجود جلساتی برای شنیدن قرائت قرآن کریم تاکید دارند.

صادقی بیان کرد: از استادان و بزرگان می‌خواهم که هوای قرآنی‌ها را داشته باشند بخصوص آنها که دارند به شکل خاص زحمت می‌کشند. همه با هم یک دست و یکپارچه شویم و در شورای عالی قرآن از حق ما دفاع کنند تا همه بچه‌های قرآنی از این راه پرخیر و برکت استفاده کامل را داشته باشند.

وی در پایان گفت: از استادانم حمید شاکرنژاد که از نوجوانی در خدمتشان بودم، استاد حاج مهدی دغاغله که نعمتی برای ما است، قاسم بوستانی، سیف‌الله معلمی، مجید سعیداوی، انور دغاغله، ناصر دغاغله، قاسم مقدمی، ناجی حیدری، حسین محمدی تشکر می‌کنم.

رحیم شریفی، قاری قرآن کریم با بیان اینکه دو سال از برنامه قرائت قرآن کریم پیش از آغاز مراسم عزاداری حسینی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) عین‌دو می‌گذرد، گفت: برنامه از این قرار است که هر شب یک قاری دعوت می‌شود و به مدت ده دقیقه همان آیاتی را که خودش انتخاب می‌کند، قرائت می‌کند.

 محمدی‌مجد- شریفی

وی ادامه داد: چون که منطقه عین دو قرآن‌پرور است، مردم از این طرح استقبال می‌کنند و بعد از برنامه برای قرائت قرآن از بانیان مجلس تشکر می‌کنند. این ایده را ما به خاطر سفرهایی که به عراق داشتیم، دیدیم و در عزاداری هیئت خودمان اجرا کردیم.

شریفی عنوان کرد: در نظر داریم که سال دیگر تفسیر قرآن را به این بخش اضافه کنیم. البته این را هم بگویم که هیئت‌های دیگری در عین‌دو هستند که فقط عزاداری می‌کنند و قرائت قرآن ندارند اما مردم با بیان اینکه از گوش دادن به قرآن کریم راضی هستند ما را برای ادامه تشویق می‌کنند اگرچه این طرح باید پخته‌تر شود و اگر آیات مرتبط با امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) قرائت شود، بهتر خواهد بود.

انتهای پیام

captcha