موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با کلیات انتشار اوراق بیمه‎ای اتکایی
کد خبر: 3748128
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
مجید پیره به ایکنا خبر داد:

موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با کلیات انتشار اوراق بیمه‎ای اتکایی

گروه اقتصاد ــ دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئیات مصوبات اخیر این کمیته را تشریح کرد. به گفته پیره، کمیته فقهی با کلیات انتشار اوراق بیمه‎ای اتکایی موافقت کرد اما جزئیات آن هنوز مورد بحث و بررسی قرار دارد.

ارسال نشود////موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با انتشار اوراق بیمه‎ای اتکایی

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح مصوبات جلسه اخیر این کمیته پرداخت و گفت: این جلسه به بررسی دو موضوع در حوزه بازار سرمایه اختصاص داشت. دستور اول این جلسه، به قرائت و امضای مصوبه کمیته فقهی در خصوص اوراق وکالت اختصاص داشت.

وی ادامه داد: اوراق وکالت، یکی از اوراق مالی اسلامی است که به موجب آن، سرمایه‎گذاران، منابع مالی خود را در اختیار نهاد واسط قرار می‌‎دهند و نهاد واسط هم این منابع مالی را در اختیار بانی قرار می‎دهد و بانی هم به عنوان وکیل در انجام سرمایه‎گذاری‌ها از طرف دارندگان اوراق شناخته می‎شود و منابعی که در اختیار دارد را صرف انجام اموری می‎کند که به موجب قرارداد وکالت، مورد توافق طرفین بوده است.

پیره افزود: سرمایه‌گذاران در پایان دوره، بعد از اینکه منابع مالی آنها صرف سرمایه‎گذاری در پروژه خاصی شد در سود یا زیان حاصل از سرمایه‎گذاری شریک می‎شوند. با توجه به اینکه اوراق وکالت، انعطاف زیادی در پاسخگویی به انواع نیازهای سرمایه‎گذاری دارد، برای مصارف اسلامی با استقبال خوبی مواجه شده است.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: از آنجا که در بازار سرمایه ما هنوز اوراق وکالت منتشر نشده بود، بنابراین چنین موضوعی در کمیته فقهی بررسی شد و در جلسه گذشته ساختار آن از منظر ملاحظات فقهی به تصویب رسید؛ بنابراین این امکان وجود دارد که بنگاه‎ها از محل انتشار اوراق وکالت، تأمین مالی کنند و منابع حاصل از انتشار اوراق، صرف سرمایه‎گذاری خاصی شود.

این کارشناس مالی اسلامی اظهار کرد: اوراق وکالت برخلاف اوراق اجاره یا مرابحه، سود ثابتی برای سرمایه‎گذاران به همراه ندارد و از جمله ورقه‎هایی است که سود یا زیان نهایی در سررسید اوراق مشخص می‎شود. البته باید در خصوص اوراق وکالت گفت که هنوز دستورالعمل این اوراق تنظیم نشده و بعد از اینکه مصوبه کمیته فقهی ابلاغ شد، در کمیته‎های مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل انتشار اوراق وکالت با حضور کارشناسان باید در دستور کار قرار گیرد و بعد از اینکه این دستورالعمل نهایی شد و در هیئت مدیره سازمان بورس به تصویب رسید و شورای عالی بورس هم نظر مثبتی در خصوص آن داشت، این امکان وجود دارد که این اوراق در بازار سرمایه عملیاتی شود.

وی ادامه داد: موضوع دومی که در این جلسه در مورد آن صحبت شد، اوراق بیمه‌ای اتکایی بود. این اوراق یکی از انواع اوراق بهادار بیمه‌ای محسوب می‎شود و به موجب آن، براساس برخی از قراردادها، سرمایه‎گذاران، منابع مالی خود را در اختیار مؤسسه خاصی قرار می‎دهند و برخی حقوق و تکالیف برعهده طرفین انتشار اوراق بهادار بیمه اتکایی قرار می‎گیرد.

پیره افزود: این اوراق، یکی از انواع ابزارهای مالی است که بر مبنای آن، این امکان وجود دارد که سرمایه‎گذاران از طریق یک نهاد واسط بیمه‌ای، در حوزه عملیات بیمه‎ای تحت نظارت بیمه مرکزی ورود کنند و با صدور مجوزها و تأییدیه‌هایی از طرف بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت مشترک، این اوراق قابلیت انتشار در بازار سرمایه را دارد اما طبیعتا اقداماتی که در خصوص استفاده از منابع مالی سرمایه‌‏گذاران خواهد شد لزوما باید با نظارت سازمان بورس و بیمه مرکزی باشد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: در اوراق بیمه‌ای اتکایی، سرمایه‎گذاران بعد از خرید این اوراق، منابع مالی خود را در اختیار نهاد واسط بیمه‎ای قرار می‎دهند و این نهاد واسط نسبت به اتکایی کردن بخشی از سبد مخاطرات بیمه‎ای یک شرکت بیمه یا بیمه مرکزی اقدام می‎کند.

دبیر کمیته فقهی اظهار کرد: فرایند انتشار این اوراق بدین صورت است که بیمه مرکزی یا برخی دیگر از شرکت‌های بیمه، در صورت موافقت بیمه مرکزی این مجوز را دریافت می‎کنند که از طریق بازار سرمایه، بخشی از ریسک‎ها و مخاطرات بیمه‎ای خود را اتکایی کنند و سرمایه‎گذاران، بعد از اینکه این اوراق را خریداری کردند و پول خود را در اختیار نهاد واسط بیمه‎ای قرار دادند، بیمه مرکزی یا شرکت‌های بیمه، مبالغی را در اختیار نهاد واسط بیمه‎ای قرار می‎دهند و مجموع این مبالغ جهت سرمایه‎گذاری در اختیار یک شرکت سرمایه‎گذاری قرار داده می‎شود.

وی افزود: در صورتی‎که آن خسارتی که در قرارداد بیمه‎ای بین بیمه مرکزی یا شرکت‎های بیمه و نهاد واسط بیمه‎ای تعیین شده است رخ دهد، منابعی که الان در اختار نهاد واسط بیمه‌ای قرار داده شده است، جهت پوشش بخشی از این خسارت‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرد و به این ترتیب این امکان برای بیمه مرکزی یا شرکت‌‎های بیمه وجود دارد که بخشی از مخاطرات بیمه‎ای خود را طی عملیات بیمه اتکایی به بازار سرمایه منتقل کنند.

پیره ادامه داد: مشخص است که مجموع این عملیات با نظارت بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت مشترک باید انجام شود و این امکان فراهم شود تا شرکت‌های بیمه از ظرفیت این اوراق جهت توسعه کسب و کار خود استفاده کنند. در حقیقت اوراق بیمه‎ای اتکایی، یکی از انواع اوراق بهادار است که ارتباطی بین بازار سرمایه و بازار بیمه برقرار می‎کند و این اوراق در بسیاری از اقتصادها و نظام‌های مالی پیشرفته دنیا سابقه انتشار دارد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان عنوان کرد: هنوز جمع‎بندی در خصوص این موضوع به عمل نیامده و جزئیات طرح به طور کامل بررسی نشده است. کمیته فقهی در این جلسه با اصل انتشار اوراق بیمه‎ای اتکایی موافقت کرد اما جزئیات آن هنوز مورد بحث و بررسی قرار دارد و بعد از اینکه مدل لازم در کمیته فقهی تدوین شد، سایر مراحل اجرایی را طی خواهد کرد.

گفت‎وگو از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

captcha