نگاه فرهنگی به محتوای دفاع مقدس داشته باشیم/ دفاع مقدس؛ الگوی مدیریت انقلابی
کد خبر: 3748129
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

نگاه فرهنگی به محتوای دفاع مقدس داشته باشیم/ دفاع مقدس؛ الگوی مدیریت انقلابی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه باید تلاش کنیم در چله انقلاب موضوع انسجام بخشی دفاع مقدس را برجسته‌تر سازیم، افزود: جبهه‌های ما آمیخته با فرهنگ حسینی بود و باید نگاه فرهنگی به محتوای دفاع مقدس داشته باشیم.

انسجام بخشی دفاع مقدس در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برجسته شود

به گزارش ایکنا از گیلان، عباس بایرامی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان امروز، 27 شهریور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه بزرگداشت هفته دفاع مقدس در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شکوه خاصی برخوردار خواهد بود، اظهار کرد: هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی برای تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب است.

وی شعار هفته دفاع مقدس امسال را «ما توانستیم» دانست و افزود: اگر مطالعه دقیق و بدون تعصب نسبت به دفاع مقدس داشته باشیم، می بینیم که در تاریخ معاصر ما هیچ نقطه ای بلندتر از دفاع هشت ساله ملت ایران وجود ندارد لذا الگوگیری از دفاع مقدس می تواند برای آینده نظام جمهوری اسلامی ایران ظرفیت خوبی باشد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با اشاره به الگوهای موفق دفاع مقدس در عرصه های نظامی و امنیتی، فرهنگی، سیاسی و دیپلماسی، علمی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: تقارن گرامیداشت هفته دفاع مقدس با ایام شهادت سیدالشهداء(ع) در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حاوی پیام های مهمی است. در جبهه های حق علیه باطل هیچ روز و هیچ لحظه ای بدون یاد امام حسین(ع) بر رزمندگان نگذشت و به هر بهانه ای برای شهدای دشت کربلا عزاداری می کردیم.

بایرامی، فرهنگ عاشورا را فرهنگ رایج در هشت سال دفاع مقدس دانست و گفت: رزمندگان از هر فرصتی برای ایجاد شور عاشورایی و شعور حسینی استفاده می کردند لذا جبهه آمیخته با فرهنگ حسینی بود و باید نگاه فرهنگی  به محتوای دفاع مقدس داشته باشیم.

انسجام بخشی دفاع مقدس در چله انقلاب برجسته شود

وی با بیان اینکه نباید دفاع مقدس را از زاویه تفنگ دید، عنوان کرد: امام خمینی(ره) اولین بار تعبیر «دفاس مقدس» را برای جنگ تحمیلی به کار برد و لذا دفاع مقدس برخلاف سایر جنگ ها سرشار از فرهنگ و معارف است. ما در این جنگ مهاجم نبودیم، بلکه می خواستیم در عین مظلومیت از خاک و ارزش هایمان دفاع کنیم. امروز باید فرهنگ و معارف دفاع مقدس را گسترده تر از جغرافیای زمانی و مکانی ببینیم.

این مقام مسئول، با تاکید بر لزوم برجسته کردن بحث های تحقیقی و پژوهشی در حوزه دفاع مقدس، متذکر شد: راهبرد انقلاب در راستای بهره گیری از ظرفیت دفاع مقدس برای آینده سازی نظام حائز اهمیت است.

بایرامی، با بیان اینکه برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال با محوریت اصناف، اقشار و اقوام برگزار می شود، تصریح کرد: اعتقاد ما این است که دفاع مقدس انسجام بخش همه اصناف، اقشار و اقوام در کشور بوده است، زیرا از همه صنوف شهید داریم لذا باید تلاش کنیم در چله انقلاب موضوع انسجام بخشی دفاع مقدس را برجسته تر سازیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از بازسازی عملیات ثامن الائمه(ع) در قالب برنامه رزمی – فرهنگی «ستارگان درخشان» به مناسبت هفته دفاع مقدس در دهکده مقاومت رشت خبر داد و اظهار کرد: عملیات شکست حصر آبادان نیز با پیام شکستن همه تحریم ها و حصرهای اقتصادی بازسازی خواهد شد تا از این تجربه تاریخی در شرایط امروز جامعه استفاده کنیم. سال گذشته بیش از 60 هزار نفر از رزمایش ستارگان درخشان بازدید کردند که امیدواریم امسال نیز مورد استقبال قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یادواره فرماندهان و امیران شهید با محوریت شهیدان فکوری، فلاحی، نامجوی، کلاه دوز و جهان آرا همزمان با سراسر کشور در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در گیلان برگزار می شود، گفت: هر 102 دستگاه اجرایی استان در حال برنامه ریزی برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس هستند. البته نیروهای نظامی و انتظامی برنامه های ویژه تری را با محوریت رژه نیروی دریایی ارتش اجرا خواهند کرد.

فراخوان سی ویکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس

بایرامی، با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان دبیری ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس را در استان بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: استان گیلان حدود 72 هزار رزمنده دوران دفاع مقدس دارد و لذا امسال پیشکسوتان این عرصه گرامی داشته خواهند شد. برگزاری همایش مداحان و شعرای آیینی، تجمع روحانیون و طلاب حوزه های علمیه به مناسبت هفته دفاع مقدس، رونمایی از کتاب زندگینامه شهدا و رزمندگان، نمایشگاه های عکس دفاع مقدس، نشست های هم اندیشی بصیرت افزایی نسل جوان و... از دیگر برنامه هاست.

این مقام مسئول، از اجرای بیش از یک هزار برنامه در هفته دفاع مقدس استان گیلان خبر داد و متذکر شد: کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها، جلسات شعرخوانی و خاطره گویی دفاع مقدس، همایش آیه های ایثار، نمایشگاه اقتدار با غرفه های فرهنگی و ابزار و ادوات جنگی و یادواره های متعدد شهدا نیز برگزار می شود.

وی از فراخوان سی ویکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس خبر داد و خاطرنشان کرد: برگزاری نشست های تخصصی شعر عاشورایی و دفاع مقدس، تجلیل از بانوان رزمنده و دیدار با خانواده های معظم شهدا نیز در هفته دفاع مقدس امسال اجرا می شود.

بایرامی، با بیان اینکه استان گیلان 300 رزمنده زن در دوران دفاع مقدس دارد، عنوان کرد: نیمی از سهم دفاع مقدس متعلق به بانوان است، زیرا شهدا و رزمندگان ما در دامان مادرانی مومن و پرتلاش تربیت شده اند و همسران فضای اطمینان را برای اعزام فراهم کردند. نقش بانوان در پشتیبانی از جبهه نیز بارز است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با اشاره به وجود 260 رزمنده روحانی در این استان، یادآور شد: در حال حاضر 24 هزار جانباز، 2 هزار و 640 آزاده و هشت هزار شهید دفاع مقدس داریم. استان گیلان 23 شهید مدافع حرم تقدیم اسلام و انقلاب کرده که نشان دهنده فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی پاسداشت سی وهفتمین سالگرد دفاع مقدس را به معنی پاسداشت عزت، توانمندی، خودکفایی، استقلال، اقتدار و سرافرازی ایران دانست و گفت: دفاع مقدس الگوی برتر مدیریت انقلابی است و این الگو حاصل نمی شد؛ مگر در سایه اطاعت از ولی مطلقه فقیه. در واقع رمز پیروزی ما در عین مظلومیت این بود که به ولایت اعتماد کردیم و ولی فقیه ما را به سرمنزل سعادت رساند.

بایرامی، اعتماد به نفس و خودباوری را یکی دیگر از برکات دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: مردم ایران در طول اعصار ریشه دینی و مذهبی داشتند، اما دفاع مقدس این باور را مستحکم تر و مردم را باورمندتر کرد. تولد تفکر بسیجی نیز یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس است. البته بسیج قبل از جنگ شکل گرفت، اما نقطه بروز و ظهور استعدادهای بسیج در دفاع مقدس است و جنگ هشت ساله توانست بسیج را به توانمندی برساند. اگر امروز آن تفکر در جامعه جاری و ساری شود، دچار نقصان نخواهیم شد.

گیلان 127 یادمان شهید گمنام در 47 نقطه دارد

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس تحکیم وحدت و رشد فضائل اخلاقی را تجربه کردیم، یادآور شد: تحول در صنایع دفاعی، پیشرفت در عرصه های علمی و پژوهشی و مشارکت آحاد ملت در حوزه های اجتماعی از دیگر تجارب دفاع مقدس است. متاسفانه امروز اشرافی گری بخشی از جامعه مدیریتی ما را فرا گرفته؛ در حالی که با فرهنگ ساده زیستی در دوران دفاع مقدس توانستیم بر دشمنان فائق آییم.

وی دفاع مقدس را عامل تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه های بین المللی دانست و اظهار کرد: قبل از انقلاب ایران ژاندارم منطقه از ناحیه ابرقدرت ها بود، اما به واسطه دفاع مقدس به قدرتی رسیدیم که امروز به اذعان دشمنان هیچ تصمیمی در خاورمیانه بدون حضور ایران گرفته نمی شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، رشادت رزمندگان در جنگ هشت ساله را ضامن استقلال کشور و شکل گیری استراتژی نوین دفاعی دانست و متذکر شد: قبل از این، نیروی انسانی و تجهیزات نظامی عامل قدرت بود، اما دفاع مقدس عنصر ایمان به خدا را به عنوان استراتژی دفاعی مطرح کرد و لذا با خدامحور بودن دفاع مقدس توانستیم دنیا را متحیر کنیم.

وی خواستار حضور همه اجزای جامعه در گره گشایی از مشکلات شد و عنوان کرد: دفاع مقدس با دستان پرتوان مردم در شرایطی که همه قدرت ها از عراق پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی می کردند، تبدیل به تاریخ پرافتخار شد و لذا باید نماد مقاومت ملت ایران در همه جا دیده شود. در این راستا فاز مطالعاتی موزه دفاع مقدس استان گیلان را آغاز کردیم و به زودی وارد فاز اجرایی آن می شویم.

بایرامی، با بیان اینکه گیلان 127 یادمان شهید گمنام در 47 نقطه دارد، خاطرنشان کرد: هر یادمان باید تبدیل به یک مرکز فرهنگی شود. همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مد نظر ماست که در این راستا خواستار همکاری همه جانبه رسانه ها هستیم.

انتهای پیام

captcha