به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیتالله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع عزاداران حسینی(ع) با اشاره به اینکه خطبه حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا یک منبع قوی، غنی و پر از اندیشههای ناب قرآنی است، گفت: از درون این خطبههای پرمایه و مالامال از اندیشههای قرآنی، مکتب اخلاقی، اجتماعی، عرفانی و انقلابی اسلام قابل استخراج است و تمرکز بر خداوند متعال به عنوان نقطه کانونی هستی و زندگی در آن موج میزند.
وی با اشاره به این که جمله جمله دو خطبه عاشورای حسینی ملهم از قران کریم است، بیان کرد: عاشورای حسینی بزرگترین و گستردهترین شرح بر قرآن است و چگونگی مدل دادن به اندیشههای اخلاقی و اجتماعی قرآن و تطبیق آن بر جامعه در این دو خطبه انعکاس یافته است.
آیتالله مبلغی ادامه داد: ولی افسوس، که ما از این سرچشمه اسلام و تجسم قران آنگونه که باید استفاده نکرده و بهرهای نمیبریم و گاهی تنها به عزاداری کردن اکتفا میکنیم، این در حالی است که، عزاداری تنها بهانهای برای کانال زدن به فکر و اندیشه حسینی است نه اینکه خود نقطه نهایی، اساسی و پایانی باشد.
آیتالله مبلغی تصریح کرد: ویژگی عزاداری حسینی، این است که فضایی از احساس لطیف و عمیق و کم نظیر را فراهم میآورد تا ما به پیامهایی گوش دهیم که هیچ کس در هیچ مقطعی از تاریخ جز امام حسین(ع) نگفته است.
ارائه مکتب حسینی به نسلهای آینده
وی ادامه داد: امروزه که انقلاب اسلامی ایران فرصتی بسیار مهم را فراهم آورده، باید فکر و اندیشههای مکتب حسینی(ع) را به نسلهای خود ارائه کنیم و زیباییهای محیرالعقول و سحرانگیز این مکتب را به جامعه ارزانی بداریم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خطبههای امام حسین(ع) در روز عاشورا سرشار از اندیشهای اخلاقی، اجتماعی، عرفانی و انقلابی است، گفت: البته نزدیک شدن به این منبع نیازمند اتخاذ روش درست و شیوههای علمی است.
مبلغی بیان کرد: قیام حسینی برای همه انسانها و بشریت است و اکتفا کردن در طرح آن به یک مذهب یا دین خسارت است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: قیام عاشورا تجلی و تجسم همه اسلام و قرآن کریم است و همه اسلام و قران در قیام حسینی، انعکاس شفافی پیدا کرده است.
آیت الله مبلغی افزود: امروز عدم استفاده فکری از قیام عاشورا به عنوان یک ثروت بزرگ و میراث عظیم، خسارتی بزرگ برای نسلهای جدید است.
وی با اشاره به پیوند احساس و اندیشه در عاشورای حسینی گفت: عزاداری یک بستر و فضای احساسی مناسبی است که باید از طریق آن به اندیشه حسینی کانال بزنیم و دریای مواج اخلاق، اندیشه ها، آموزهها و تعالیم حسینی را به جامعه، نسلها و به همه ابعاد زندگی خود ارزانی بداریم.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: استفاده از عاشورا به شکل محدود کار درستی نیست و باید حوزه و دانشگاه برای استخراج مکتب جامع الاطراف و عظیم حسینی، حساب ویژهای باز کنند.
وی ادامه داد: برای بشریت و نسلهای امروز، دو خطبه امام حسین(ع) در روز عاشورا، حاوی و در بردارنده یک دنیا افکار است که باید در حوزهها و دانشگاهها تدریس و روی آنها تمرکز جدی صورت گیرد.
مبلغی یادآوری کرد: هر جمله این خطبهها، یک باب و پنجرهای را به روی اندیشههای ژرف دینی میگشاید، قیام حسینی مکتبی اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، عرفانی، اخلاقی و انقلابی است.
وی گفت: اگر امام حسین(ع) و مکتب عاشورا را با همه ابعاد و اضلاع خود فهم کنیم میتوان در دنیای پرآشوب، پر رمز و راز، پرمعنا و پر از ظلم و مکتبهای متنوع امروزی، این پرچم را بلند کنیم و بگوییم راه درست را ما داریم ولی آیا ما از امام حسین(ع) فراتر از عزاداری استفادهای میکنیم؟.
مبلغی با اشاره به تجلی اخلاق در مکتب حسینی گفت: اخلاق ضامن تحقق ایمان، فضا دهنده به توجه به خداوند، بستر انقلاب و بعثت، جوشنده و الفت آورنده و خط و ربط دهنده به افراد و آحاد جامعه و نیاز شدید دین است و همه خطبههای امام در روز عاشورا، با اخلاق شروع شد.
وی، سخن گفتن در معرکه خشم و عداوت و دعوت به شنیدن موعظه، بیان وقایع و رفع سوء برداشت، دریدن پردههای جهل و مغلطهها، رعایت انصاف در قول و عمل و ... را جلوههای مهم اخلاقی در خطبههای امام حسین(ع) در روز عاشورا ذکر کرد.
مبلغی گفت: امام حسین(ع) انقلاب خود را بر اساس نفی بی انصافی بنا کرده است، انصاف در صدر و بالاترین نقطه فضائل اخلاقی قرار دارد و در جامعه بی انصاف، فضائل استقرار پیدا نخواهد کرد.
وی ادامه داد: انصاف اختلافها را برطرف و انس و همگرایی را بین انسانها و افراد جامعه برقرار میکند، بنابراین، امروز که ندای رهبر معظم انقلاب این است که باید دعواها را کنار بگذاریم همه جناحها به آن لبیک بگویند و این نگاه اصیل اسلامی را بازسازی کنند.
خطر جناح بازی برای نظام
مبلغی تصریح کرد: اختلاف جناحی سم مهلک برای دین و جامعه ماست، اگر فضا به گونهای باشد که شب و روز را با نگاه بدبینانه به طرف مقابل سپری کنیم دین کارآمدی و قدرت خود را در جامعه از دست میدهد.
وی تصریح کرد: جناح بازی باعث ریشه دواندن اختلاف در جامعه است، گفت: متاسفانه گاه برخی به گونهای رفتار میکنند که هر جا جناح بود ما هستیم و اگر جناح نبود حتی اگر دین هم بخواهد، نیستیم، انسان خط باز، بی انصاف است و نهتنها به سمت رفع اختلاف نمیرود بلکه آتش آن را شعلهورتر خواهد کرد.
انتهای پیام