یادی از قبیله بنی‌اسد با «بیل‌زنی» در خوسف
کد خبر: 3748135
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲

یادی از قبیله بنی‌اسد با «بیل‌زنی» در خوسف

گروه معارف - مراسم بیل‌زنی، هر ساله در روز عاشورا در شهرستان خوسف برگزار می‌شود که نمادی از بصیرت مردم پس از واقعه عاشورا است و به نوعی طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلا را شبیه‌سازی می‌کند.

آئین «بیل زنی»؛ نماد بصیرت مردم

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، بیل‌زنی تنها مراسم ماه محرم در خراسان‌جنوبی است که در هیچ یک از شهرستان‌های دیگر استان به چشم نمی‌خورد.
این مراسم تنها در شهر خوسف در ظهر عاشورا برپا می‌شود. مراسم بیل‌زنی در این شهر سابقه طولانی داشته و به اعتقاد مردم این مراسم در سال ۱۳۲۷ شمسی ممنوع شد و برگزار نشد اما پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد.
برای برپایی این مراسم در هر یک از دو هیئت خوسف دو دسته پانزده نفری که مجموعاً چهار دسته هستند تشکیل می‌شود، هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌های خود را به طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیل خود را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یک صدا می‌گویند: «حیدر علی».

آئین «بیل زنی»؛ نماد بصیرت مردم
مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلا است، طایفه بنی‌اسد پس از واقعه عاشورا با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند آن عزیزان را به خاک سپردند.
کشاورزان و مردم شهر خوسف استفاده از بیل‌ها را در مراسم بیل‌زنی نماد تبرک محصولات کشاورزی خود می‌دانند. کشاورزان با حضور در این مراسم روزی حلال خود را با واسطه امام حسین(ع) و یاران فداکار ایشان از خداوند بلند مرتبه طلب می‌کنند.
هم چنین بیل‌زنی نماد بصیرت مردم پس از واقعه عاشورا است و تنفر مردم را از استکبار و ظلم به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد تا زمانی که ماه محرم و روز عاشورا ‌میان مردم زنده است بساط و بنیاد هیچ ظلم و ستمی پایدار نیست.

آئین «بیل زنی»؛ نماد بصیرت مردم
اجرای مراسم بیل‌زنی در عاشورا هر سال نشان می‌دهد که غم خون‌های به ناحق ریخته شهدای کربلا با گذشت زمان کهنه نمی‌شود بلکه جوشش این خون‌ها روی زمین برای مقابله با ظلم تا روز حکومت امام عصر(عج) پا برجا است.
مراسم بیل‌زنی در 20 شهریور 91 به شماره ۵۰۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام

captcha