بایدها و نبایدهای مجالس عزاداری/ از پیرغلامان حسینی تا مداحی‌های جدید
کد خبر: 3748170
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵

بایدها و نبایدهای مجالس عزاداری/ از پیرغلامان حسینی تا مداحی‌های جدید

گروه معارف- مجالس عزاداری که به نام بزرگ مردان و شیرزنان عاشورایی برگزار می‌شود، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند که نداشتن این ویژگی‌ها یک آسیب تلقی می‌شود.

بایدها و نبایدهای مجالس عزاداری/ از پیرغلامان حسینی تا مداحی‌های جدید

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، هر ساله با آغاز ماه محرم فعالیت هیات‌ها نیز بیشتر از گذشته می‌شود و با ایجاد دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی برای ابراز محبت و ارادت به امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.
اما گاهی مواقع برخی از آسیب‌های عزاداری در هیات‌ها وجود دارد که شاید کمتر به آن‌ها توجه شده است لذا باید این آسیب‌ها بررسی و برای کاهش آن راهکاری ارائه شود.
سنج و طبل‌های بزرگ و زیاد، صوت زیاد بلندگوها و رقابت‌های ناسالم در میان هیات‌ها و برخی از خرافات دیگر مانند قمه‌زنی از این جمله این آسیب‌ها است که هیات‌ها را از آن عزاداری‌های سنتی دور کرده است.
همچنین مداحی‌های خاص با نوآوری‌های کاذب نیز آسیب دیگر بعضی از عزاداری‌ها است که نباید از نظر دور داشت.
امام راحل بارها بر عزاداری سنتی تاکید داشتند و امروز احیای عزاداری‌های سنتی می‌تواند یکی از راه‌های مهم برای مقابله با خرافات و بدعت‌گذاری باشد.
عزاداری‌های سنتی نهادینه شود
عباس سروری، یکی از مداحان اهل بیت(ع) خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: یکی از آسیب‌هایی که امروز در جامعه مشاهده‌ می‌شود، عدم بحث محتوایی اشعار و اشعار سخیف که در شأن اهل بیت(ع) نیست، است.
وی با بیان اینکه برخی از اشعار مداحان دارای پیام نیست و مضمون مناسبی ندارد، تصریح کرد: فردی که می‌خواهد مداحی کند باید مطالعه بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه ذاکر امام حسین(ع) یکی از ارکان هیأت است، افزود: مردم نگاه مثبتی به مداحان دارند و بسیاری از جوانان نیز از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند.
این مداح اهل بیت(ع) گفت: باید عزاداری‌های سنتی نهادینه شود چرا که مداحی‌های سنتی در جامعه تاثیرگذار است که متاسفانه امروز از سنتی خواندن دور شدیم .
سروری با بیان اینکه اصل مداحی، روضه‌خوانی است، اظهار کرد: در گذشته جوانان پای منبر پند بیشتری می‌گرفتند اما امروز آن اشعار ناب گذشته در منابر وجود ندارد.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند باید در جلسات اشعاری خوانده شود که مخاطبان پند بگیرند، افزود: پیرغلامان حسینی و پیشکسوتان در هیات‌های عزاداری زحمت بسیاری کشیدند و باید احترام آن‌ها نگه داشته شود.
این مداح اهل بیت(ع) بیان کرد: متاسفانه برخی از هیات‌ها اجازه نمی‌دهند پیشکسوتان و پیرغلامان مداحی کنند که این اشتباه است چرا که ذاکر امام حسین(ع) بازنشستگی ندارد.
سروری با بیان اینکه جوانان پیشکسوتان را تکریم کنند، تصریح کرد: احترام به پیرغلامان حسینی و پیشکسوتان و ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.
مداحان از اشعار حماسی استفاده کنند
حجت الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس نیز در گفت‌وگو با ایکنا افزود: آسیب‌هایی که امروز در برخی هیات‌ها دیده می‌شود باید برطرف و سنت قدیمی عزاداری احیا شود.
وی تصریح کرد: هیات‌های عزاداری از بلندگوها با صوت بلند و از تعداد طبل‌های زیاد و بلند و رقابت‌های ناسالم پرهیز کنند.
وی با بیان اینکه اخلاق اسلامی باید در هیات‌ها رعایت شود، اظهار کرد: همچنین هیات‌های عزاداری به نماز ظهر عاشورا توجه ویژه‌ای داشته باشند و جلسات عزاداری را تا نیمه شب ادامه ندهند.
امام جمعه فردوس بیان کرد: دشمنان درصدد ناامید کردن مردم از آینده و جدا کردن آن‌ها از روحانیت و هیأت‌های مذهبی هستند اما بر خلاف نقشه‌های آن‌ها، مردم حضور پررنگی در مراسمات عزاداری دارند.
بابایی با بیان اینکه سخنرانان در منابر به موضوعات روز جامعه نیز توجه کنند، اظهار کرد: مداحان از اشعار حماسی استفاده کنند و اهداف قیام امام حسین(ع) در این اشعار بیان و معرفی شود.

بایدها و نبایدهای مجالس عزاداری/ از پیرغلامان حسینی تا مداحی‌های جدید
عزاداری‌ها هدفمند باشد
حجت الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: آسیب‌هایی که عزاداری‌ها را در جامعه تهدید می‌کند به دو بخش آسیب‌های شکلی و آسیب‌های محتوایی است.
وی با اشاره به آسیب‌های شکلی، افزود: استفاده از آلات موسیقی که در شان عزاداری اهل بیت‌(ع) نیست و استفاده از طبل‌های فراوان خودداری شود.
وی با بیان اینکه استفاده از برخی از آلات موسیقی سبب می‌شود ارزش آن پیامی که باید به مردم داده شود، کم می‌شود، بیان کرد: برخی از هیات‌های در نحوه عملکرد خود دچار اسراف می‌شوند لذا باید مدیریت اقتصادی در هیات‌ها شکل بگیرد تا این اسراف‌ها انجام نشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی افزود: با توجه به برگزاری کنگره شهدا در سال جاری بهتر است هیات‌های مذهبی از تمثال و عکس شهدا استفاده کنند.
رضایی با اشاره به بخش محتوایی، بیان کرد: مداحان از خواندن اشعار کم محتوا پرهیز کنند و تمام اشعار دارای پیام باشد؛ سخنرانان نیز زیبایی‌های عاشورا را تبیین کنند.
وی با بیان اینکه سخنرانان به مباحث روز توجه کنند، تصریح کرد: سخنرانی خوب در جامعه سخنرانی است که سرچشمه مطالعه آن ریشه در سنت و روایات اهل بیت(ع) دارد لذا باید از قرآن و روایات اهل بیت(ع) استفاده شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: اگر عزاداری هدفمند و با برنامه باشد به طور قطع در جامعه اثرگذاری خوبی دارد و اثرات آن را در رفتارهای افراد جامعه خواهیم دید.
هیات‌های عزاداری محلی برای تبیین و درک پیام عاشورایی هستند که باید چراغ راه جوانان و روشنایی بخش تفکر زندگی زنان باشند.
گزارش از منصور کلاته نایبی

captcha