تشییع نمادین ۷۲ شهید کربلا توسط زنان قزوینی
کد خبر: 3748312
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳

تشییع نمادین ۷۲ شهید کربلا توسط زنان قزوینی

گروه اجتماعی ــ زنان قزوینی در دوازدهمین روز محرم هم‌زمان با سومین روز شهادت سرور و سالار شهیدان در مراسم «طایفه بنی اسد» با تشییع نمادین ۷۲ شهید کربلا به سوگواری می‌پردازند.

تشییع نمادين 72 شهید کربلا توسط زنان قزوينی

به گزارش ایکنا از قزوین، عزاداری‌های ماه محرم از ابتدای این ماه همزمان با دیگر استان‌‌های کشور در قزوین نیز آغاز شده و کوچه و خیابان‌های این شهر رنگ عزای حسینی به خود می‌گیرند.
قزوین یکی از کهن شهرهای مذهبی است که از گذشته آداب‌ و رسوم مردمان این دیار با اسلام و مراسم مذهبی آمیخته‌ شده است.
با اعلام رسمی دین کشور به تشیع در دوران صفویه و پایتختی قزوین در دوره شاه‌طهماسب آداب‌ و رسوم دینی بسیاری پایه‌گذاری شد و در حال حاضر برخی از رسوم دینی و مراسم مذهبی کهن شهر قزوین به آن دوران بازمی‌گردد.
در قزوین بسیاری از مراسم زنانه برگزار می‌شود که از جمله آن می‌توان به تشییع نمادین شهدای کربلا اشاره کرد که کارشناسان امر با نام‌های مختلفی از این مراسم یاد می‌کنند.

قزوین یکی از شهرهایی است که بیشترین آئین‌های زنانه را دارد

مجتبی عباسی، کارشناس مردم‌شناسی در گفت‌وگو با ایکنا‌ اظهار می‌کند: قزوین یکی از شهرهایی است که بیشترین آ‌ئین‌های زنانه را دارد و شاید تنها آئینی که سوگواری زنان در ملأعام را نشان می‌دهد؛ برگزاری مراسم سوم امام حسین(ع) توسط بانوان در قزوین است.
وی با اشاره به تاریخ توضیح می‌دهد: طایفه بنی اسد در نزدیکی دشت کربلا استقرار داشت و حکام آن دوران، مردان این طایفه را تحت‌ فشار قرار داده بودند که پيكرهای‌ شهدای كربلا را حمل و دفن نکنند؛‌ بنابراين زنان هنگامی‌که دیدند مردان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند خودشان بیل و کلنگ به دست گرفته و شهدا را دفن کردند.
عباسی تصریح می‌کند: بر اساس این روایت تاریخی؛‌ مراسم نمادين سومین روز شهادت امام حسین (ع) را به نام مراسم «طایفه بنی اسد» نیز می‌شناسند که در دوازدهم محرم برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: درگذشته مراسم تشييع نمادين شهدای كربلا توسط بانوان قزوينی صورت می‌گرفت و زنان شهدای نمادین کربلا را حمل کرده و بیل و کلنگ به دست گرفته و شهدای كربلا را تشييع می‌كردند اما اين آئين امروزه عمومی شده است.
این کارشناس با اشاره به مسير تشييع نمادين شهدای‌ كربلا ابراز کرد: درگذشته فقط زنان از مسجد علی‌اکبر در کنار شاهزاده حسین(ع) شروع به حرکت می‌کردند و به خیابان سپه، حسینیه آقاسیدجمال رسيده و سپس به شاهزاده حسین(ع) و مسجد علی‌اکبر(ع) بازمی‌گشتند ولی در حال حاضر از امامزاده اسماعیل(ع) به سمت امامزاده حسین(ع) مراسم تشییع برگزار می‌شود.

تشييع نمادين شهدای كربلا از دوره صفویه تا امروز

علی‌اصغر یوسف‌گمرکچی، دیگر پژوهشگر و قزوین‌شناس به ایکنا می‌گوید: دو روز پس از عاشورا مراسم نعش‌کشان برگزار می‌شود که مختص قزوین است و از دوره صفویه تا به امروز برگزار می‌شود.
وی تشریح می‌کند: دو روز بعد از واقع عاشورا زنان قبیله بنی اسد شهدای کربلا را تشییع کردند و این مراسم در قزوین به‌صورت نمادین از مسیر امامزاده اسماعیل تا امامزاده حسین(ع) برگزار می‌شود البته درگذشته از کوچه‌ها این مسیر را طی می‌کردند ولی در سالیان اخیر این مسیر از خیابان سپه طی می‌شود.
گمرکچی اضافه می‌کند: نام این مراسم درگذشته «نعش‌بران» بوده که بعدها به نام نعش‌کشان تغییر کرده است.
به گزارش ایکنا، مادران و زنان قزوینی از سالیان دور در این مراسم حضور پیدا کرده و فرزندانشان را با خود همراه می‌کنند و از دامان چنین مادرانی شهدایی همچون بابایی و رجایی پرورش یافت تا به دنیا نشان دهند که نهضت حسینی پایان ندارد.

انتهای پيام

captcha