واقعه عظیم عاشورا تحقق آیات قرآن بود
کد خبر: 3748486
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
بررسی مبانی قرآنی قیام عاشورا؛

واقعه عظیم عاشورا تحقق آیات قرآن بود

گروه معارف- بر اساس معارف الهی معصوم برخلاف قرآن عمل نمی‌کند لذا قیام و نهضت امام حسین(ع) نیز مبتنی بر مبانی اصیل قرآنی است.

واقعه عظیم عاشورا تحقق آیات قرآن بودبه گزارش ایکنا از قم، مبانی قرآنی قیام امام حسین(ع) و اصول ارزشی حاکم بر آن از موضوعات ناب و موردتوجه امروز جهان اسلام است و تا وقتی که بین قرآن و عترت و همچنین بین نهضت مقدس عاشورای حسینی و مبانی قرآنی هماهنگی برقرار نشود، تفرقه و دودستگی‌ها در جهان اسلام التیام نمی‌یابد؛ چراکه هر حرکتی وقتی مستند به قرآن می‌شود، می‌تواند الگویی برای تمامی مسلمانان گردد و مسلمانان از هر فرقه و مذهبی آن را آسان‌تر خواهند پذیرفت و این خاصیت مباحث قرآنی است.

تاکنون به جنبه قرآنی نهضت عاشورا و به‌خصوص در بررسی مبانی آن، کمتر به قرآن مراجعه شده، لذا با توجه به رابطه‌ عمیق میان امام و قرآن، باید چنین رویکردی موردتوجه واقع می‌شد.امام حسین(ع) عامل به تمام قرآن بوده و کسی در رتبه او قرار نداشته است، به همین دلیل پیامبر (ص) فرمود: اهل‌بیت(ع) از قرآن جدا نمی‌شوند؛ بنابراین روشن است که مصداق آشکار جدا نشدن از قرآن، عمل به آن است والگوگیری از قیام امام(ع) برای تمامی قرآن گرایان و مسلمانان واجب است؛ چرا که قیام او برخاسته از قرآن است.

امام حسین(ع) و رسیدن به لقاء پروردگار

آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اهمیت بررسی مبانی قیام عاشورا بر اساس قرآن، گفت: نگاه اول عرفانی است، در قرآن کریم خداوند می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ» ای انسان تو در راه تلاش برای رسیدن به ملاقات خدا هستی و نهایتاً به لقاء پروردگار خواهی رسید. عرفا منظور از ملاقات را گفته‌اند فیزیکی نیست بلکه معنوی است چون خداوند جسم نیست و زمان و مکان ندارد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در بیانات خود در مسیر کربلا و در دعای عرفه و مناجاتشان می‌بینیم به مسئله لقاء و فناء فی الله و دیدار پروردگار اشاره‌کرده و به اصحاب خود می‌فرمایند کسانی که مشتاق دیدار خداوند هستند با ما همراه شوند، خودشان و اصحاب را به لقاء پروردگار دعوت می‌کنند و عاشورا از منظر عرفانی یک حرکت معنوی و جهش روحی برای لقاء پروردگار است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرمایند «مَتَی غِبْتَ حَتَّی تَحْتَاجَ إِلَی دَلِیلٍ یَدُلُّ عَلَیْکَ.» خدایا تو کی غائب شده ای تا احتیاج به دلیل داشته باشی که بر تو دلالت کند و این بیانات عمیق نشان‌دهنده رسیدن امام حسین به اوج عرفان و معرفت رسیده است.

از بین بردن حق و مستقر ساختن باطل بر اساس قرآن

غرویان با بیان اینکه نگاه دوم قرآنی به واقعه عاشورا جهاد، پیکار و مقاتله امام حسین(ع) با اهل باطل است، اظهار کرد: قرآن کریم در آیات متعددی می‌فرماید: «وَمَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِیماً». مقاتله نهایت نبرد فیزیکی برای از بین بردن باطل و مستقر ساختن حق است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه قرآن در موارد متعدد می‌فرماید:«قاتِلوا المشرکین و قاتلوا الکُفار» یعنی با ابزار جنگی با کسانی که اهل باطل‌اند مبارزه کنید، گفت: امام حسین(ع) در عاشورا خودش و خانواده‌اش را برای مقاتله و خون دادن در راه تحقق حق و ابطال باطل به میدان آورد و با یزید، عمر بن سعد، عبیدالله بن زیاد و سایرین که اهل فساد، قماربازی، انواع فسق و فجور و معصیت و گناه بودند قتال کرد.

نگاه اخلاقی و عاطفی به واقعه عاشورا

این استاد حوزه علمیه افزود: دیگر نگاه قرآنی به واقعه عاشورا، نگاه و منظر اخلاقی است، قرآن در مورد اخلاق حسنه و رفتار حسنه صحبت کرده مانند آیات « الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» که بر عمل صالح تاکید دارد و آیه «و تَخَلَّقُوا بِأَخْلاَقِ اَللَّهِ إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» در مورد پیامبر(ص) آمده است.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه بنابراین حادثه عاشورا تحقق آیات قرآن در بعد عرفانی، اخلاقی، جهاد و تکلیف به مبارزه بوده است، بیان کرد: مسئله اخلاق، عواطف انسانی و ارزش‌های وجدانی مسئله مهمی است که می‌توان به عاشورا از این زاویه هم نگاه کرد، به‌عنوان نمونه روابط  حسنه میان پسر و پدر، برادر و خواهر، برادر با برادر، عمو با پسر برادر، دو دوست و... در حادثه و قیام عاشورا تحقق پیداکرده‌اند؛ رابطه برادر با بردار را در گفت‌وگوهای امام حسین(ع) با قمر بنی‌هاشم می‌بینیم، هیچ‌وقت به امام حسین(ع) خطاب برادر نمی‌کند و همیشه سیدی و مولای می‌گفتند، فقط در لحظه شهادت فریاد زدند یا اخا ادرک اخاک یعنی ای برادر برادرت را دریاب.

امام حسین(ع) و برگرداندن ولایت به اهل‌بیت(ع)

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) دارای ابعاد گسترده‌ای است و با مبانی بسیاری گره می‌خورد، اظهار کرد: می‌توان گفت ولایت در سرلوحه قیام امام حسین(ع) بوده است ودر قرآن نیز به ولایت اشاره‌شده است.

وی ادامه داد: در سخنان خود حضرت هم آمده است که نحن احق منه و در واقع حضرت خودشان را صاحب ولایت می‌دانستند چراکه این ولایت از طرف خداوند اعلام‌شده و صاحبان ولایت از غدیر منصوب شدند و به دنبال آن فرزندان حضرت علی(ع) باید به ولایت می‌رسیدند.

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: امام حسین(ع) با قیام کربلا به دنبال برگرداندن ولایت بود و در بیانات مختلف حضرت آمده این حاکمان طاغوت هستند و ما از نگاه قرآنی مأمور به اجتناب از حاکمان طاغوت و فسق و فجور هستیم و این ولایت باید به اهلش بازگردد.

امربه‌معروف و نهی از منکر از مبانی قرآنی قیام عاشورا

رستم نژاد گفت: امربه‌ معروف و نهی از منکر یکی دیگر از مبانی حرکت امام حسین(ع) بود و امام می‌فرمایند: «اُرِیدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْهى عَنِ الْمُنْکَر»ِ و در واقع آیاتی که در ارتباط با امربه‌معروف و نهی از منکر هست یکی از اقدامات عملی آن قیام عاشورا و نهضت اباعبدالله (ع) است.

وی  در پایان احیاء سیره و سنت پیامبر(ع) را یکی دیگر از مبانی حرکت امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه داریم و امام حسین(ع) در موارد زیادی فرموده بودند بدعت‌ها ظاهر شد و سنت پیامبر(ص) مرده من باید این سنت‌ها را زنده کنم؛ چرا که حاکمیت اسلامی رسول‌الله بر مبنای عدل اجتماعی و مقبولیت عمومی بنانهاده شده بود و امام حسین به دنبال چنین حکومتی بودند.

همانگونه که قرآن بشریت را به اسلام راهنمایی می‌کند و راه های هدایت و صلاح را برای مردم بیان می‌کند، امام حسین (ع) نیز مردم را به سوی ایمان و تقوا هدایت کردهاست، ایشان ازهمان آغاز حرکت خود به سوی کربلا، تنها در اندیشه هدایت  کردن مردم بوده است، نه به فکر مقام و ریاست و دنیا؛ بنابراین امام حسین(ع) یک الگوی قرآنی هستند که نه تنها برای شیعه بلکه برای همه مسلمانان و بشریت نیز الگو هستند.

انتهای پیام

captcha