عشق و آزادگی؛ رمز مانایی عاشورا/سوگواری يكپارچه عاشوراييان جنوب كشور در حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 3748506
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵

عشق و آزادگی؛ رمز مانایی عاشورا/سوگواری يكپارچه عاشوراييان جنوب كشور در حرم شاهچراغ(ع)

گروه اجتماعی ـ از آن روزی كه ماناترین حماسه بشری در طول تاریخ رقم خورد، 1400 سال می‌گذرد و به واسطه عاشقان و مریدان این حماسه و مكتب تا ابد نیز همچنان پایدار خواهد ماند و قرن‌هاست كه عاشقان و آزادگان عالم سرگشته آن روزند.

به گزارش ایكنا از فارس، 1400 سال از آن روز می‌گذرد. از آن روزی كه ماناترین حماسه بشری در طول تاریخ رقم خورد و به واسطه عاشقان و مریدان این حماسه و مكتب تا ابد نیز همچنان پایدار خواهد ماند.

تا عشق و آزادگی هست، عاشورا همچنان ماناست
قرن‌هاست كه عاشقان و آزادگان عالم سرگشته آن روزند. قرن‌هاست كه انسان‌های سرگشته آرزوی لحظه‌ای بودن با او بودن را در سر می‌پرورانند.

72 تن یاران باوفای حسین(ع) در طول تاریخ تكثیر شدند
ای حسین(ع)! از آن روز كه علم عباست را بر زمین زدند، میلیون‌ها انسان عاشق در طول تاریخ به عشق تو پیوسته علمت را برپا می‌كنند تا بدانی كه تنها نیستی و در طول تاریخ به خوبی دیدی كه آن 72 تن یاران باوفایت چگونه تكثیر شدند و همواره در طول سال و نه تنها در ایام محرم و روز عاشورا، علم عشق تو را برپا می‌كنند.
هزار سال است كه طبل‌ها و سنج‌ و دمام‌ها به عشق تو به صدا در می‌آیند تا همه عالمیان بدانند كه حسین(ع) تنها نیست و بدین طریق آمادگی خود را برای طی طریق عاشقی اعلام كنند.
چه زیبا گفت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) جد بزرگوار سیدالشهدا(ع) و امام عاشقان آنجا كه فرمود «ان الحسین مصباح‌الهدی و سفینةالنجاة؛ همانا حسین نور هدایت و كشتی نجات است» و بدین طریق راه عشق و بندگی را به انسان‌ها آموخت.
در طول تاریخ چه بسیار قهرمانان و عاشقان بسیاری كه به راه و منش حسین(ع) تأسی كردند و توانستند حماسه‌هایی مانا خلق كنند كه تا ابد بر تارك تاریخ بدرخشد.

عشق و آزادگی؛ رمز مانایی عاشورا/ حسین(ع)، بهترین نور هدایت برای رسیدن از خاك به افلاك است

حسین(ع)، بهترین نور هدایت برای رسیدن از خاك به افلاك است
به درستی كه حسین(ع) بهترین نور هدایت برای آدمیان است تا از خاك به افلاك رسید و بهترین كشتی نجاتی است كه می‌توان در ظلمت‌های دنیوی بدان پناه برد.
و امروز باز هم روز عاشوراست. روزی كه تمام عاشقان و آزادگان عالم از هر زمان دیگری سرگشته‌تر می‌شوند و هر كسی سعی دارد تا از طریقی دل اربابش را به دست آورد بلكه راه درست را به او نشان دهد.

چشمه اشك عشق به حسین(ع) هیچگاه خشكی ندارد
چه بسیار دل‌هایی كه در این روز از عظمت حماسه حسین(ع) می‌لرزد و چه اشك‌هایی كه در سوگ حسین(ع) از چشم‌ها جاری می‌شود و به راستی چشمه اشك عشق به حسین(ع) هیچگاه خشكی ندارد و تا قیامت همچنان از چشمان عاشقان و سرگشتگان عالم جاریست.
همزمان با فرا رسیدن روز عاشورا، در تمام نقاط مهین اسلامی‌مان و بلكه تمام نقاط دنیا، محفل سوگواری‌های حسینی با قوت پا برجاست و مردم استان فارس نیز كه شب گذشته تا دیر هنگام به سوگواری پرداخته‌اند از صبح امروز نیز دوباره سوگواری‌های خود را آغاز كرده‌اند.

اشاره به مراسم‌های سوگواری در استان فارس
طبق یك سنت دیرینه، سوگواری‌های حسینی در شیراز با محوریت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود و در آن دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی هیئات مذهبی در این حرم مطهر گردهم آمده و به سوگواری می‌پردازند.
نماز ظهر عاشورا در این حرم مطهر به امامت آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) و نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری برپا شد و علاوه بر آن در 300 بقعه متبركه استان نیز نماز جماعت ظهر عاشورا اقامه شد.

عشق و آزادگی؛ رمز مانایی عاشورا/ حسین(ع)، بهترین نور هدایت برای رسیدن از خاك به افلاك است
هنگام ظهر تمام خیابان‌ها و كوی و برزن‌های شهرها و روستاهای استان فارس مملو از جمعیت نمازگزاران عاشقی بود كه به عشق حسین(ع) به خیابان‌ها آمده و به سوگواری پرداختند.
بعدازظهر امروز نیز مراسم سنتی خیمه‌سوزان به یاد بازماندگان حماسه عاشورا و دل سوخته حضرت زینب كبری(س) برپا می‌شود كه این مراسم‌ها بعضاً‌ با اجرای تعزیه و نوحه‌خوانی همراه است.
امشب نیز مراسم شام غریبان در تمام بقاع متبركه،‌ حسینیه‌ها، تكایا و مساجد استان فارس برپا خواهد شد كه این مراسم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با لاله‌گردانی خدام حرم مطهر همراه خواهد بود.
انتهای پیام

captcha