اصلاح رابطه با خدا، موجب اصلاح سایر روابط می‌شود/ تجلی صفات الهی در انسان به وسیله ذكر
کد خبر: 3748674
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
قاضی‌پور:

اصلاح رابطه با خدا، موجب اصلاح سایر روابط می‌شود/ تجلی صفات الهی در انسان به وسیله ذكر

گروه اجتماعی ـ یك مدرس دانشگاه با بیان اینكه محبوب خدا شدن باعث می‌شود که خدا او را محبوب همه هستی کند، گفت: رابطه خود را با خدا اصلاح كنیم، خدا نیز رابطه‌مان را با هستی اصلاح می‌كند.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید قاضی‌پور، مدرس دانشگاه شب گذشته، 29 شهریورماه در سلسله مباحث «اصول انسانی در كربلا» كه در مسجد الصادق(ع) شیراز برگزار شد، با تأكید بر اینكه معرفت‌جویی و حق‌جویی جزو فطریات انسان است، گفت:‌ هدف آن است که، انسان جهان عقلی شود شبیه جهان عینی. دین هم همین را دنبال می‌كند یعنی انسان به درک هستی که کنه عالم وجود و خداست برسد.

اسلام دین حنیف است
وی با تصریح اینكه این دین اسلام است که دین حنیف است و برترین معنای حنیف، حق‌گرائی است، افزود: آیت‌الله جوادی آملی در کتاب حماسه و عرفان می‌گوید سر اینکه توحید حق مسلم فطرت بشری شمرده شده است این است که توحید، شناخت خدا و معرفت خدا و درک حقیقت هستی و مبدأ هستی است، زیرا توحید مایه حیات فرد و اجتماع است.
قاضی‌پور اظهار كرد:‌ حتی جوامعی که اعتقادات مشخصی ندارند متنعم از توحید هستند و همه انسان‌ها حقشان است که یک تکیه گاه داشته باشند چون همه، خالق دارند و برخی ظلم بدی به بندگان خدا می‌کنند که آن‌ها را از درک خالقشان جدا می‌کنند.
این مدرس دانشگاه با تأكید بر اینكه بنده مخلوق جدای از خالق، انسان تهی است، به اهمیت تبیین صحیح معارف دین به نسل جوان اشاره كرد و گفت: نباید کاری کنیم که جوان‌ها لج کنند چون در این صورت با خودشان هم لج می‌کنند.

عبودیت خدا و عشق به معبود، حق فطری است
وی با بیان اینكه عبودیت خدا و عشق به معبود، حق فطری است و حق خدا هم هست که تأثیرش هم دو طرفه است، گفت: عشق، دو طرفه است و یك طرفه نمی‌شود.
قاضی‌پور با یادآوری اینكه آیت‌الله جوادی در کتاب حماسه و عرفان ویژگی‌های عشق را برشمرده‌اند، به تبیین این ویژگی‌ها پرداخت و گفت: نخست «... الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا ...؛ ... كسانى كه ایمان آورده‏ اند به خدا محبت بیشترى دارند ...» (آیه 165 سوره بقره)، هر چه به خدا نزدیکتر می‌شویم، جذبه ربوبی بیشتر ما را فرا می‌گیرد.

اصلاح رابطه با خدا، موجب اصلاح سایر روابط می‌شود
این مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگی دوم گفت: خدا هم عاشق بنده‌اش می‌شود و بنده را مورد لطف قرار می‌دهد؛ سوم محبوب خدا شدن باعث می‌شود که خدا او را محبوب همه هستی کند. تو رابطه‌ات را با خدا اصلاح کن، خدا رابطه‌ات را با هستی اصلاح می‌کند.
وی به ویژگی چهارم اشاره كرد و گفت:‌ خداوند حبش را در دل برگزیدگان، ارواح، اولیا و ساکنان عرش و حتی کائنات (جماد و نبات و حیوان) القا می‌کند.

دو راه كلی برای رسیدن به كمال داریم
قاضی‌پور با تأكید بر اینكه نباید خود را از این همه بهره عبودیت محروم کنیم، گفت:‌ به‌طور كلی دو راه برای رسیدن به كمال داریم؛ یكی منزل به منزل بدون آگاهی قدم برداریم و دوم میهمان انسان راه بلد شویم و او را پیروی كنیم.

ارتباط با خدا درجات دارد
این مدرس دانشگاه با تصریح اینكه ارتباط با خدا درجات دارد، گاهی عبد الرحمان می‌شویم و گاهی عبدالله (و گاهی عبده)،‌ گفت:‌ یک اصل این است که با هر که بودی شبیه او می‌شوی. نمی‌شود با همه بود و به خدا رسید.

با ذكر خدا، صفات الهی در انسان متجلی می‌شود
وی این نكته را یادآور شد كه انسان آمده است که تجلی خدا شود. اگر با ذکر خدا همنشین شد تجلی خدا می‌شود. اگر ذکر چیز دیگری کند، آن می‌شود لذا با ذکر خدا، صفات الهی در انسان متجلی می‌شود و آنچه در شأن او نیست از او دور می‌شود.
قاضی‌پور بیان كرد: باید دریابیم که چقدر عبودیت و نمازی که امام حسین(ع) به آن عشق می‌ورزید، در کمال انسان مهم است و درس عاشورا و درس و اصل فطری است.
این مدرس دانشگاه یادآور شد:‌ آن‌هایی که در این مدت با خدا و امام حسین(ع) بودند چه چیزی را از دست دادند؟ مگر نه این بود که سراسر، آرامش و نور و صفا بود؟ پس چرا در ادامه زندگیمان سهل انگاری کنیم؟ همین راه را ادامه دهیم و برسیم و اینجاست که نماز به عنوان بالاترین ذکر رخ می‌نمایاند.
انتهای پیام

captcha