از هدیه امام حسین(ع) تا رسیدن به معرفت حسینی
کد خبر: 3748762
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
گفت وگوی ایکنا با خادمان حسینی؛

از هدیه امام حسین(ع) تا رسیدن به معرفت حسینی

گروه معارف - خدمت برای امام حسین(ع)، هم سعادت دنیا را به دنبال دارد و هم شفاعت آن حضرت را برای افراد به ارمغان می‌آورد. در این گزارش با تنی چند از خادمان اباعبدالله الحسین(ع) که از سالیان دور، قدم در راهی نهاده‌اند که بازگشتی ندارد گفت‌وگو کردیم.

از هدیه امام حسین(ع) تا سختی کشیدن برای رسیدن به معرفت حسینی

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محرم که می‌شود، زن و مرد، پیر و جوان برمی‌خیزند و ندای یا حسین(ع) سر می‌دهند و این یعنی عشق؛ عشقی که از جان برمی‌خیزد و سعادت دنیا و عقبی را رقم می‌زند.
در این گزارش با تنی چند از خادمان اباعبدالله الحسین(ع) که از سالیان دور، قدم در راهی نهاده‌اند که بازگشتی ندارد گفت‌وگو کردیم.
روایتی از هدیه امام حسین(ع) از زبان هادیانی می‌خوانیم:

از هدیه امام حسین(ع) تا سختی کشیدن برای رسیدن به معرفت حسینی
از کودکی با مرحوم پدرم، غلامحسین هادیانی، به هیئت می‌رفتم و همراه پدر در آشپزخانه هیئت کمک می‌کردم.
چهارساله بودم که از سینه‌زنی بزرگان هیئت در شب‌های دوشنبه که دعای توسل هم خوانده می‌شد، ترسیدم و دیگر تا چند وقتی به هیئت عزاداری نمی‌رفتم.
مرحوم حاج محمدحسن علیزاده یکی از خادمین هیئت از پدرم سوال کرده بود که فرزندت برای چه به هیئت نمی‌آید و مانند سابق عزاداری و کمک نمی‌کند؟ پدرم هم قضیه را برایش تعریف کرده بود.
حاج محمدحسن به پدرم گفته بود با هر ترفندی که می‌شود او را جذب کن تا به هیئت بیاید و به این ترتیب پدرم هدیه‌هایی کوچک ولی ارزشمند شب هنگام خواب زیر بالشم می‌گذاشت و صبح که بیدار می‌شدم می‌گفت این هدیه از طرف امام حسین(ع) آمده است و تنها به عزادارنش هدیه می‌دهد.
این طور جذب هیئت شدم و حتی صبح‌های جمعه به عشق رفتن با دوچرخه به مسجد، از خواب بیدار می‌شدم و با پدرم به مسجد می‌رفتیم و تاکنون که 35 سال دارم، به لطف خدا از هیئت جدا نشده‌ام.

مبارزه با ظلم، به راحتی محقق نمی‌شود
در ادامه این گزارش قسمتی از درد و دل کسی را می‌خوانیم که 52 سال سن دارد و الفبای دین را از پدر و مادرش آموخته و اکنون دعاگوی آن‌هاست:

از هدیه امام حسین(ع) تا سختی کشیدن برای رسیدن به معرفت حسینی

اشک همراه با معرفت
حاج غلامحسین دباغی چندین سال است که در آشپزخانه هیئت ابوالفضلی بیرجند فعالیت می‌کند و مسئول امور فرهنگی هیئت است.

او درباره اینکه چه کنیم تا فرزندانمان به مسجد بیایند، می‌گوید: دین اسلام ، کاملترین دین است پس نباید چیزی در قالب دین اسلام به جوانان فهمانده شود و باید تماما اساس و اصل مطالب به آن‌ها گوشزد و آموزش داده شود.
حاج غلامحسین در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: مبارزه با ظلم را به راحتی نمی‌شود انجام داد بلکه باید جوان امروز به این نتیجه برسد که اگر عاقبت بخیری می‌خواهد و سعادت دنیا و آخرت را طلب می‌کند، باید سختی بکشد چرا که «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود».
او ادامه می‌دهد: اگر جوان واقعا طالب دین و آخرت است، باید خط مشی امام حسین(ع) را با کمک به محرومان حفظ کند نه این که با برنامه ریزی‌های دشمنان اسلام که هزینه‌های گزاف بسیاری از تجملات را ثواب می‌دانند، پیش برود و از دوست غافل شود و محروم را فراموش کند.
امام شناسی و شناخت صاحب عزا مهم‌ترین نکته در عزاداری هاست
در روایات و احادیث به گریه بر حضرت حسین(ع) سفارش و تاکید زیادی شده است اما اگر این اشک، همراه با شناخت ابی عبدالله(ع) باشد، مسلما تاثیر زیادی در زندگی خواهد داشت.
در محرم، صبح و ظهر و شام وقت عزا می‌شود و همه جا رخت سیاه به تن می‌کنند؛ در این میان پیرغلامانی هستند که از قدیم الایام طلایه دار عزای امام حسین(ع) بوده‌اند.

از هدیه امام حسین(ع) تا سختی کشیدن برای رسیدن به معرفت حسینی
مسعود نیک بین، مسئول امور مالی هیئت ابوالفضلی بیرجند بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: 54 سال است که درهیئت حضور دارم و از 12 سالگی تعزیه خوانی می‌کنم.
نیک بین آموزش به جوانان و جذب آنان به مساجد و هیئت‌ها را نیاز اصلی امروز برشمرد و ادامه داد: فلسفه وجود هیئت، مباحث آموزشی است که باعث می‌شود جلوی بسیاری از آسیب‌ها گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه اکنون بدنه اصلی هیئت ابوالفضلی را جوانان و نوجوانان اداره می‌کنند، افزود: ارتباط نزدیک و صمیمی با جوان باعث این امر می‌شود که جوان به مسجد بیاید.
این خادم امام حسین(ع) گفت: زمانی که جوان جذب مسجد شد، می‌تواند هم سوالات خود را پاسخ گوید و هم عزاداری کند و هم اوقات فراغت خود را در این فضا بگذراند.
نیک بین خاطرنشان کرد: هیات تمامش خاطره است و تمام این خاطرات لذت بخش است و بهترین خاطره ایام عزاداری این است که می‌بینیم افراد از هر سنی، با عشق و علاقه تلاش می‌کنند که حرمت امام حسین(ع) لکه دار نشود.

از هدیه امام حسین(ع) تا سختی کشیدن برای رسیدن به معرفت حسینی
شرط اول عزاداری، امام شناسی است
مهدی چراغ بیرجندی، یکی دیگر از خادمان حسینی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: از کودکی در جلسات محتلف عزاداری و دعا همراه پدرم شرکت می‌کردم.
وی از تاثیر این حضور در صف خادمان امام حسین(ع) می‌گوید و ادامه می‌دهد: زندگی من با ذکر امام حسین(ع) جان گرفته به طوری که در تمام امور زندگی حضرت امام حسین(ع) به منه کمک می‌کند.
این خادم حسینی بیان کرد: کودکان در هیات تربیت می‌شوند و اگر پدر و مادر در خانه با روش‌های مذهبی فرزند خود را تربیت کنند و خود نیز به این روش‌ها عمل کنند، ‌دیگر نگران فرزندان نخواهند بود.
چراغ بیرجندی افزود: شرط اول عزاداری، امام شناسی است و اگر معرفت کسب کنیم عزادار واقعی می‌شویم چرا که امام حسین(ع) نیاز به افرادی دارد که نسبت به او معرفت کسب کنند.
وی از حضور مهمانان خارجی در هیات ابوالفضلی(ع) بیرجند در سال گذشته گفت و بیان کرد: این مهمانان خارجی با تعجب بسیار به پرچم‌های عزا نگاه می‌کرذدند و ما هم دستبندهایی که به نام مبارک حضرت زینب(س) مزین شده بود به آنان دادیم.
این خادم حسینی یادآور شد: امام حسین(ع) همه چیز را در خدا می‌دید و کاری کرد که برای تمام انسان‌ها درس شد و به ما نشان داد که اگر بخواهی خدایی شوی باید از همه چیز خود در این راه بگذری.
انتهای پیام

captcha