پویش ملی «مسیر پاک تا کربلا» با هدف نه گفتن به ظروف یک‌بار مصرف
کد خبر: 3748983
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

پویش ملی «مسیر پاک تا کربلا» با هدف نه گفتن به ظروف یک‌بار مصرف

گروه اجتماعی ـ طراح پویش ملی «مسیر پاک تا کربلا» اهداف اصلی این پویش را نه گفتن به مصرف ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی برشمرد و گفت: یکی‌از عوامل اصلی سونامی سرطان در کشور استفاده از ظروف یک‌بار مصرف و پلاستیکی است چراکه این ظروف با برخورد با مواد گرم، موادی شیمیایی و سرطان‌زا تولید می‌کنند.

پویش ملی «مسیر پاک تا کربلا» با هدف نه گفتن به ظروف یک‌بار مصرف

رضا ابراهیم،  طراح پویش ملی مسیر پاک تا کربلا در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با ایکنا از لرستان با بیان این‌که امروز عموم مردم از ظروف‌ یک‌بار‌ مصرف استفاده می‌کنند، اظهارکرد: ایام محرم و صفر بهترین زمان برای جلوگیری از ریختن زباله در محیط شهری و طبیعت است.
وی با اشاره به این‌که پویش ملی مسیر پاک تا کربلا ایده شخصی‌‌ام بوده و هدف آن نه گفتن به استفاده از ظروف یک‌بار مصرف و پلاستیکی است، ادامه داد: حضور رسانه در تمام فعالیت‌ها می‌تواند به فرهنگ‌سازی و رسیدن به اهداف مدنظر کمک کند.
ابراهیم با ذکر این مطلب که یکی‌از فعالیت‌های حوزه زیست محیطی جمع‌‌آوری زباله‌ها بود که قبلاً در طبیعت برگزار می‌شد، اضافه کرد: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش مصرف ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی در سطح جامعه به‌ویژه در ایام محرم و صفر، پنج سال پیش طرح نذر فرهنگی را با هدف جمع‌آوری ظروف یک‌بار مصرف در سطح خیابان‌ها و ایستگاه‌های صلواتی آغاز کردیم.
طراح پویش ملی مسیر پاک تا کربلا با تشریح اجرای طرح نذر فرهنگی گفت: در این طرح که برای اولین بار در خرم‌آباد اجرا شد، تعدادی از علاقمندان به محیط زیست به‌صورت خودجوش به جای حضور در هیئت، اقدام به جمع‌آوری ظروف یک‌بار مصرف در ایام محرم کردند.
وی با اشاره به این‌که در نذر فرهنگی هدف فرهنگ‌سازی نریختن زباله در محیط زیست است، اضافه کرد: این طرح نسبت به سال‌های اخیر بهتر شده است تا جایی‌که این طرح در شهرهای کشور اجرا می‌شود.
ابراهیم با ذکر این مطلب که در ایام اربعین حجم زیادی از زائرین به کربلا مشرف می‌شوند و عمدتاً این افراد از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: هر نفر در طول سفر به اربعین بیش از هزار ظرف یک‌یار مصرف استفاده می‌کند
طراح پویش ملی مسیر پاک تا کربلا با ذکر این مطلب که سال اول اجرای این طرح برای پاکسازی محیط زیست از ظروف یکبار مصرف برنامه‌ریزی شد، اظهارکرد: هدف دیگر ما نه گفتن به ظروف یک‌بار مصرف است چراکه امروز ظروف پلاستیکی یکی‌از دلایل اصلی سرطان و سونامی سرطان است چراکه این ظروف با برخورد به مواد گرم، مواد شیمیایی از خود ایجاد می‌کنند که این امر از عوامل اصلی سرطان است.
وی با اشاره به این‌که کسی‌که نیت عزاداری اربعین به کربلا می‌رود باید در پاک ماندن این مسیر تلاش کند، اضافه کرد: سال گذشته از افرادی‌که در این پویش شرکت کردند تجلیل شد و امسال نیز مراسم برگزار می‌شود.

دومین دوره مسابقه عکاسی مسیر پاک تا کربلا
طراح پویش ملی مسیر پاک تا کربلا از برگزاری مسابقه عکاسی مسیر پاک تا کربلا خبر داد و گفت: تمام افراد می‌توانند با ارسال تصاویری که با موضوعیت جمع‌آوری زباله، فرهنگ سازی عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف ثبت کرده‌اند در این مسابقه شرکت کنند.
وی عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف، جایگزینی ظروف معمولی خانگی به جای ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی، همراه داشتن ظروف شخصی مانند بشقاب، لیوان و قاشق برای زائرین پیاده‌روی اربعین، استفاده از مخزن‌های جمع‌آوری زباله در ایستگاه‌های صلواتی و پاکسازی زباله‌های رها شده در مسیر توسط زائرین و مسئولین در هر لباس و منصب را از دیگر محورهای اصلی پویش ملی مسیر پاک تا کربلا برشمرد و گفت: پیشنهاد ما به زائرین پیاده روی اربعین حسینی این است که در کوله پشتی خود ظروف شخصی را به‌همراه داشته باشند.
ابراهیم به برگزاری آئین تجلیل از فعالان پویش ملی مسیر پاک تا کربلا در پایان صفر خبر داد و گفت: با توجه به این‌که تا پایان صفر مراسمات هیئات مذهبی و روضه‌خوانی و همچنین اربعین حسینی برپا است آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه عکاسی مسیر پاک تا کربلا و همچنین فعالان این پویش اولین هفته بعد از ماه صفر با حضور مسئولین سازمان محیط زیست برگزار می‌شود این در حالی‌است که اداره‌کل محیط زیست استان، شورای اسلامی، شهرداری، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد، و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان علاوه بر حمایت از پویش ملی مسیر پاک تا کربلا در برگزاری آئین تجلیل از برگزیدگان عکاسی مسیر پاک تا کربلا مشارکت دارند.

انتهای پیام

captcha