برگزاری تعزیه میدانی «حدیث ولا و وفا» در صحرارود
کد خبر: 3749034
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

برگزاری تعزیه میدانی «حدیث ولا و وفا» در صحرارود

کانون خبرنگاران نبأ ــ مراسم تعزیه‌خوانی «حدیث ولا و وفا» 30 شهریورماه همزمان با یازدهمین روز از ماه محرم در روستای صحرارود شهرستان فسا برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ مراسم تعزیه‌خوانی «حدیث ولا و وفا» جمعه، 30 شهریورماه همزمان با یازدهمین روز از ماه محرم در تپه‌های حضرت صاحب‌الزمان(عج) روستای صحرارود شهرستان فسا برگزار شد.
محمدکاظم رحمانی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا گفت: سرپرستی این برنامه هنری را که با حضور 220 نفر از تعزیه‌گردانان و هنرمندان هنر تعزیه و به‌عنوان بزرگ‌ترین تعزیه میدانی کشور برگزار شد، سیروس و بهمن دستان و طراحی نماد ویژه این نمایش معنوی را بانوان کسایی و لیلا دستان برعهده داشتند.
وی با بیان اینکه مضمون این تعزیه، وفاداری حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) نسبت به امام حسین(ع) است، اظهار کرد: سبک این تعزیه ایرانی ــ اسلامی است و امسال برای نخستین بار در متن آن از وزن اشعار حماسی الهام گرفته شد.
رحمانی با اشاره به اینکه نمادی که در زمین اجرای این تعزیه طراحی و رونمایی شد، همان رود فرات و نخلستان بود، ادامه داد: امسال جلوه‌های ویژه‌ای که در این تعزیه بر روی آن کار شده بود، مربوط به بخشی از حضور حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) در کنار رود فرات بود که به نوعی ارتباط با زلالی و پاکی آب داشت.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا اضافه کرد: در سال‌های گذشته نزدیک به 50 هزار نفر از شهرهای مختلف فارس و همچنین استان‌های همجوار از جمله اصفهان، کرمان و یزد از این تعزیه استقبال و امسال نیز افزون بر 50 هزار نفر از اجرای این تعزیه دیدن کردند.
رحمانی گفت: محمود سیمکانی، نویسنده این اثر معنوی است و سه نفر از استادان دانشگاه شامل، شکرالله خاکرند از دانشگاه شیراز، مهدی محمدی از دانشگاه بین‌المللی قم و محمد شایق به‌عنوان مشاور در نگاشتن متن این تعزیه به او کمک کرده‌اند.
وی یادآور شد: تعزیه صحرارود فسا در سال 1391 به شماره 656 در فهرست آثار ملی ایران به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد. این تعزیه بیش از یک قرن پیشینه دارد اما به شکل نوین در قالب نوشتن سناریو، موضوعی و صحنه‌پردازی 14 سال اجرا شده است.
وحید رحیمی
انتهای پیام

captcha