الزام آموزش سبک زندگی به خانواده‌ها/ تعلیم و تربیت اسلامی فارغ از استرس
کد خبر: 3749056
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
بطحایی تصریح کرد:

الزام آموزش سبک زندگی به خانواده‌ها/ تعلیم و تربیت اسلامی فارغ از استرس

گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش از اقداماتی مبنی بر ارائه آموزش‌های الزامی به خانواده‌ها در راستای تمرین زندگی کردن خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم تعلیم و تربیت اسلامی را که فارغ از استرس و تنش است، عملیاتی کنیم.

الزام آموزش سبک زندگی به خانواده‌ها/ تعلیم و تربیت اسلامی فارغ از استرس

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری محمد بطحایی، وزیر آموزش ‌و پرورش با اصحاب رسانه امروز، ۳۱ شهریورماه، به مناسبت آغاز سال تحصیلی 98-97، در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد.

وی با اشاره به ثبت نام قطعی ۱۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دانش‌آموز گفت: ثبت نام سه درصد از دانش‌آموزان که شامل شاخه کارودانش، پایه دهم و اتباع غیرایرانی هستند، هنوز قطعی نشده است.

بطحایی به تحصیل ۱۳ هزار دانش‌آموز ایرانی در ۶۰ کشور جهان و ۴۵۹ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در داخل کشور اشاره و عنوان کرد: از سازمان‌های بین‌المللی تقاضا داریم که نقش بیشتری نسبت به گذشته داشته و در این زمینه از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران حمایت کنند. همچنین در سال تحصیلی گذشته پنج هزار و ۶۹ دانش آموز فاقد مدارک هویتی با همکاری وزارت کشور در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل شدند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال با افزایش هزار و ۱۰۰ مدرسه دولتی نسبت به سال گذشته، مواجه هستیم، اظهار کرد: تعداد مدارس غیردولتی نیز ۱۵ هزار و  ۳۵۵ واحد بوده است.

بطحایی میزان کلاس‌های درس را ۴۸۳ هزار باب برشمرد که در سال تحصیلی جدید به ۴۹۸ هزار مورد می‌رسد و گفت: در سال گذشته ۱۴۲ هزار دانش‌آموز از تحصیل در دوره ابتدایی باز ماندند و ۳۲ هزار دانش‌آموز نیز جذب این مقطع شدند. نرخ تحت پوشش ابتدایی نیز بیش از ۹۸ درصد است.

وی با اشاره به تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات طرح‌های عمرانی در ماه‌های نخستین سال گفت: با وقوع زلزله کرمانشاه ۷۸ مدرسه تخریب شدند که با کمک خیرین ۵۰ مدرسه ساخته و آماده بهره‌برداری شده‌اند و فردا یکم مهرماه، با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین به طور کلی خیران ۱۲۰ مدرسه را در سراسر کشور آماده بهره‌برداری کردند. ۲۰۰ پروژه در کرمانشاه نیز افتتاح شده است که تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها خبر داد و گفت: فعالیت‌های مرتبط با مهارت‌آموزی در هشت استان کشور آغاز شده است و در ۱۰ درصد مدارس متوسطه اول کشور ادامه می‌یابد

بطحایی تعداد پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان که از ابتدای مهرماه در این دانشگاه تحصیل می‌کنند را ۶۵ هزار دانشجو اعلام و عنوان کرد : ۳۴ هزار و ۶۰۰ نفر پذیرفته شده و ۱۵ هزار نفر نیز به واسطه ماده ۲۸ پذیرفته شده‌اند.

بطحایی با اشاره به توزیع ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی در ۱۲۰۰ عنوان گفت: امسال با اجرایی شدن پایه دوازدهم، شرایط نگارش کتاب‌های نونگاشت تا سال ۱۴۰۰ متوقف می‌شود. همچنین نسخه pdf کتاب‌ها در سامانه بارگذاری شده است تا خانواده‌ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش به اقدامات صورت گرفته برای انضباط بخشی به مدارس غیردولتی اشاره و عنوان کرد: سامانه نظارت در دو بخش آغاز به کار کرده و با متخلفان در قالب لغو امتیاز و یا ارائه تذکر برخورد شده است، به نحوی که با کاهش میزان تخلفات و اعتراضات خانواده‌ها نسبت به سال گذشته مواجه بودیم، اما هنوز به حد ایده‌آل فاصله داریم.

فعالیت مدارس آموزش از راه دور به ویژه برای مدارسی که در کرمانشاه آسیب دیده‌اند، از دیگر مواردی بود که بطحایی به آن اشاره کرد و گفت: امسال بخشی از ساعت برنامه درسی رسمی در پایه‌های چهارم تا نهم در اختیار مدیر و معلم مدرسه قرار می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به نرخ باسوادی کشور اشاره و در تحلیل آمار موجود گفت: ۹۶ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله کشور باسواد هستند. این رقم در بین جامعه ۱۰ تا ۲۹ ساله نیز بیش از ۹۷ درصد است.

بطحایی به حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی اشاره و با ابراز امیدواری از اینکه این طرح به زودی در متوسطه اول نیز ورود پیدا کند، گفت: آزمون‌ها به سنجش هوش و استعداد تحصیلی تبدیل شده است؛ اگرچه در این میان کاستی‌هایی نیز وجود داشته، اما با منافع آن قابل قیاس نیست. تعلیم و تربیت اسلامی و نوین، فارغ از فشارهای روحی و عصبی است و ما از این امر کوتاه نمی‌آییم.

وی تکالیف مهارت‌محور دانش آموزان در پایه‌های اول تا سوم را از تغییرات ایجاد شده در سال تحصیلی جدید دانست و گفت: برخی موسسات آموزشی به دنبال انتشار کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌ها و استرس‌زا هستند، اما ما با این روال مبارزه خواهیم کرد و دکان کسانی که از این درگاه کاسبی می‌کردند را می‌بندیم و اجازه سوء استفاده مالی به کسانی که اقدام به تخریب روان دانش‌آموزان می‌کنند، نمی‌دهیم. این موسسات ظرفیت‌های خوبی دارند که باید در مسیر تعلیم و تربیت واقعی قرار گیرند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی عملیاتی و تبدیل کردن مدارس به محیطی برای تمرین زندگی، گفت: خانواده و اولیای مدرسه دو بال برای پرواز دانش‌آموزان هستند و تا زمانی که این دو هماهنگ با یکدیگر تحت آموزش قرار نگیرند و توانمند نشوند، نمی‌توانند به اوج گرفتن دانش‌آموز کمک کنند.

 وی ادامه داد: با علم به این واقعیت آغاز به تعامل با خانواده‌ها کردیم به نحوی که می‌توان گفت ایجاد تلویزیون تعاملی سینا نیز در همین راستا بوده است. اقداماتی برای این امر در نظر گرفته شده است تا آموزش خانواده‌ها نیز در کنار آموزش مربیان الزامی شده و برای آنان گواهی پایان‌‌نامه ارائه شود. خانواده‌ها نیز باید خطرات و نگرانی‌های موجود را بشناسند و همگام با معلمان و مربیان به پروسه تربیت دانش‌آموزان کمک کنند.

وی افزود: فراوانی آسیب‌های اجتماعی در مدارس کم است، اما همین مقدار محدود نیز چنان از اهمیت برخوردار است که باید رفع شود؛ بخشی از این آسیب‌ها از خانواده نشات می‌گیرد و ما نیاز به آموزش بیشتر خانواده‌ها داریم.

وزیر آموزش و پرورش که بر ایجاد نشاط در مدارس تاکید دارد، گفت: ما واقف به مشکلات مدارس هستیم و به این امر اذعان داریم که در برخی مدارس به واسطه کمبود امکانات و فضای محدود، ایجاد فضای نشاط‌انگیز دشوار است؛ اما در برخی مناطق این امکان وجود دارد و می‌توان مدارسی شاد و پویا برپا کرد. بدین جهت نمی‌توان منتظر ماند تا این امکان در تمام مدارس ایجاد شود و سپس آغاز به کار کرد؛ مدارسی که این ظرفیت را دارند، باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ایجاد نشاط در مدارس به کار گیرند.

بطحایی در تبیین تعیین تکلیف موسسات آموزشی متفرقه، گفت: حذف آزمون‌ها نیاز به گفتمان دارد، اما در این زمینه اقدام عملی نیز صورت گرفته است و لغو مجوزها از طریق مراجع قانونی دنبال می‌شود. این موسسات باید خودشان را با سیاست‌های جدید آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تطبیق دهند. ما قصد نداریم صرفاً از طریق لغو مجوز پیش برویم، چرا که کارهای عجولانه در آموزش و پرورش جواب نمی‌دهد و ما نیاز به باور اجتماعی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت کاهش میانگین سنی مدیران آموزش و پرورش و بهره‌مندی از جوانان در پست‌های مختلف تاکید و تصریح کرد: باشگاه پیشکسوتان در هشت استان به بهره‌برداری رسیده است تا هیئت اندیشه‌ورز برای ارائه راهکار به مدیران استانی به فعالیت بپردازند و کانونی برای تضارب افکار و حل مشکلات مزمن باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با مشکل افزایش تعداد بازنشستگان در سال‌های آینده و کمبود نیرو گفت: با ایجاد روش‌های انگیزشی سعی داریم بازنشستگی افراد مورد نیاز را به تاخیر بیاندازیم. در سال تحصیلی گذشته ۱۶ روش برای تامین نیرو و جبران کسری نیروی انسانی به کار گرفته شد.

 خبرنگاران در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای استفاده مجدد از کتاب‌های درسی پرسش کردند و بطحایی در پاسخ گفت: کیفیت ورق‌های کتاب‌های درسی پایین است و دانش‌آموزان نیز در نگهداری از آن‌ها سلیقه به خرج نمی‌دهند. همین امر باعث می شود امکان استفاده مجدد از کتاب‌ها فراهم نشود؛ این در حالی که در بسیاری از کشورها کتاب‌های درسی تا پنج سال متوالی مورد استفاده و خرید و فروش قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در تبیین وضعیت تصویب تعطیلات زمستانی مدارس، گفت: منتظر نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستیم تا مسئولان تصمیم‌گیری در این زمینه را معرفی کنند. پیشنهاد آموزش و پرورش اختصاص پنج روز به عنوان تعطیلات میان ترم در فصل زمستان و اضافه شدن ۵ روز به روز‌های تحصیلی در خردادماه است.

 انتهای پیام

captcha