حادثه تروریستی اهواز؛ محکی بر میزان صداقت رسانه‌های بین‌المللی
کد خبر: 3749254
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

حادثه تروریستی اهواز؛ محکی بر میزان صداقت رسانه‌های بین‌المللی

گروه بین‌الملل ـ رویکرد غیرحرفه‌ای برخی رسانه‌های غربی و عربی در پوشش جهت‌دار حادثه اهواز و استفاده از واژه «حمله مسلحانه» به جای «تروریستی»، برگ دیگری از سیاسی‌زدگی‌ها آن‌ها را رو کرد؛ در این حال، برخی رسانه‌های جهان نیز در رویکردی حرفه‌ای، از همان ابتدا به صراحت رویداد مذکور را تروریستی اعلام و در مطالب منتشره، آن را درج کردند.

به گزارش ایکنا؛ چهارعنصر مسلح عضو گروهک تروریستی «الاحوازیه» صبح شنبه (31 شهریورماه) به روی مردم و حاضران در مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز آتش گشودند که این حمله تروریستی به شهادت 25 نفر و زخمی‌شدن 70 تن دیگر منجر شد.

پس از این حمله، یعقوب حر تُستری، سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» در گفت‌وگو با رویترز مسئولیت این حمله را برعهده گرفت، اگرچه منبع رسانه‌ای وابسته به داعش نیز مسئولیت این حادثه را عهد‌ه‌دار شد.

این حادثه در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای باثبات و امن منطقه، بلافاصله بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل بین‌المللی داشت، به‌گونه‌ای که اغلب خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری جهان به پوشش اخبار و ابعاد این حادثه پرداختند.

رویکردهای رسانه‌ای
اما رویکرد و نوع پوشش برخی رسانه‌های غربی و عربی در پوشش این حادثه قابل تأمل بود؛ چرا که رسانه‌هایی همچون بی بی سی، آسوشیتدپرس، رویترز، فرانس‌پرس، دویچه ووله آلمان و وب‌سایت روزنامه گاردین و همچنین شبکه‌های العربیه و اسکای‌نیوز عربی از ذکر توصیف «تروریستی» برای حمله اهواز خودداری کردند و با وجود شواهد و قرائن آشکار درباره تروریستی بودن این حادثه، خبر آن را با تیتر «حمله مسلحانه» و «حمله افراد مسلح» مخابره کردند.
حادثه اهواز و برگ دیگری از سیاسی‌زدگی‌ رسانه‌های غربی
این حادثه دلخراش در حالی از سوی این رسانه‌ها این گونه پوشش داده شد که بسیاری از آن‌ها، هنگام درج اخبار فوری حملات چاقویی یا خودرویی در جوامع غربی بلافاصله ظن تروریستی بودن حادثه را پیش کشیده و روی آن مانور می‌دهند.

به هر حال باید به این نکته اشاره کنیم که تروریسم خوب و بد ندارد و هر حادثه تروریستی و ریختن خون افراد بی‌گناه و غیرنظامیان در هر نقطه‌ای از جهان و علیه هر قومیت و مردمانی که باشد، امری محکوم، مذموم و ناپسند است، اما نباید به دلیل تنشی که هم‌اکنون در روابط سیاسی میان ایران و آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه وجود دارد و یا اختلاف‌نظرهایی که در مسائل منطقه از جمله یمن، سوریه، عراق و ... وجود دارد، این مسائل سبب شود که رسانه‌های غربی که مدعی استقلال و آزادی رسانه و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی هستند، در پوشش این حادثه تروریستی، سیاسی‌کاری کنند.

از سوی دیگر، رسانه‌های سعودی و اماراتی همچون العربیه و اسکای‌نیوز باید این مسئله را درنظر بگیرند که  اختلافات سیاسی که هم‌اکنون میان ایران و دو کشور عربستان و امارات در مسائل منطقه‌ای وجود دارد، نباید سبب شود که رویکرد حرفه‌ای خود را کنار گذاشته وبه صورت کاملا مغرضانه تحولات مربوط به ایران را پوشش دهند.

اتخاذ موضع‌گیری‌های جهت‌دار از سوی مقامات ریاض و ابوظبی نسبت به ایران امر عجیبی نیست، چرا این دو کشور به‌ویژه در سه سال اخیر موضع بسیار متخاصمانه‌ای علیه ایران اتخاذ کرده‌اند تا جایی که عبدالخالق عبدالله، مشاور سیاسی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در صفحه توییتری خود پس از حادثه تروریستی اهواز نوشت: «حمله به یک هدف نظامی اقدامی تروریستی نیست و کشاندن جنگ به عمق خاک ایران گزینه‌ای آشکار است که در آینده بیش از پیش خود را نشان خواهد داد».
حادثه اهواز و برگ دیگری از سیاسی‌زدگی‌ رسانه‌های غربی
نشست اعضای گروهک الاحوازیه در دانمارک
وی در این توئیت، اطلاق تروریستی بودن این حادثه را به بهانه واهی «حمله مسلحانه به یک گردهمایی نظامی» نادرست خواند، این در حالی است که شماری از شهدا و زخمی‌های این حادثه جمعیت حاضر غیرنظامی در محل بوده‌اند.

حاشیه‌سازی رسانه‌ای
از سوی دیگر، رسانه‌های غربی در تحلیل حادثه تروریستی اهواز تلاش کردند تا با پیش کشیدن مسائلی همچون غنی‌بودن استان خوزستان در زمینه ذخایر انرژی و محرومیت این استان، گرایش‌های تجزیه‌طلبی در خوزستان، اغتشاشات دی‌ماه سال گذشته در اعترض به اوضاع اقتصادی و تبدیل شدن ایران به کشوری ناامن، واقعیت تروریستی این حادثه را تحت تأثیر قرار دهند و ذهن مخاطب را از ماهیت این حادثه دلخراش برگردانند.
حادثه اهواز و برگ دیگری از سیاسی‌زدگی‌ رسانه‌های غربی
همچنین، برخی رسانه‌ها غربی، سعودی و اماراتی در پوشش این حادثه، تلاش ‌کردند القا کنند که جان باختنگان این حادثه، صرفا از نیروهای نظامی و سپاهی بوده‌اند و به‌گونه‌ای این اقدام تروریستی را حمله به یک تجمع نظامی توصیف کنند، اگرچه تعدادی از رسانه‌های بین‌المللی نیز بودند که از جریان مسلط در رسانه‌های غربی پیروی نکرده و به تروریستی بودن این حمله اشاره کرده‌اند که از آن میان می‌توان به خبرگزار «کیودو»  ژاپن، خبرگزاری «تاس» روسیه و شبکه خبری «یورونیوز» اشاره کرد.
 
مصاحبه سخنگو

در این حال، یعقوب حر تستری، سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال(مستقر در لندن)، مدعی شد که  حمله تروریستی صبح شنبه به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز، پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند، دانست و مدعی شد: ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را علیه سپاه و نیرو‌های نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.

وی در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد که فعالیت این گروه‌های تروریستی تنها علیه سپاه و در جا‌هایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند. این در حالی است که در میان آسیب دیدگان این حمله تعداد زیادی شهروند غیرنظامی شامل کودکان به چشم می‌خورد.
 
  محکومیت بین‌المللی

با وجود تبلیغاتی که مبنی بر منزوی شدن ایران و محدودشدن تعلاملات آن به‌ویژه در سطح کشورهای منطقه مطرح می‌شود، اما باز هم بسیاری از کشورهای منطقه همچون عراق، افغانستان، قطر، کویت، سوریه، عمان، پاکستان، لبنان، ترکیه، مصر و گروه‌های مقاومت فلسطینی این حادثه را محکوم کردند، به‌طوری که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از نخستین شخصیت‌های سیاسی جهان بود که با ارسال پیام تسلیتی، این حادثه دلخراش را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.
حادثه اهواز و برگ دیگری از سیاسی‌زدگی‌ رسانه‌های غربی
آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل
برخی کشورهای اروپایی هچون انگلیس و فرانسه نیز حادثه تروریستی اهواز را محکوم کردند و  دبیرکل سازمان ملل نیز پیامی در محکومیت این اقدام و همدردی با مردم ایران صادر کرد.

اما در این میان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واکنشی مبهم به حمله تروریستی روز شنبه در اهواز، از حمایت کشورش از مردم ایران در مقابله با تروریسم افراطی سخن گفته و تمامی اقدامات تروریستی را محکوم کرد.

هیثر نوئارت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: «ما از گزارش‌ها درباره حمله افراد مسلح به رژه نظامی ایرانی‌ها در اهواز مطلع شده‌ایم. در مقابل این تروریسم افراطی در کنار مردم ایران هستیم و در این لحظات وحشتناک با آن‌ها ابراز همدردی می‌کنیم. ایالات متحده تمامی اقدامات تروریستی و جان باختن انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌کند.»

در پایان این نوشتار باید بار دیگر بر این نکته باید تأکید کرد که حادثه تروریستی و هدف قراردادن غیرنظامیان در هر نقطه‌ای از جهان، امری محکوم و مذموم است و رسانه‌ها باید صداقت و رویکرد حرفه‌ای خود را در این زمینه حفظ کنند و نباید در این زمینه تحت تأثیر گرایش‌های سیاسی سیاستمداران خود قرار بگیرند.
 
جواد پارسامهر

انتهای پیام
captcha