مرثیه عَلَم‌ها
کد خبر: 3749270
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

مرثیه عَلَم‌ها

گروه شهرستانها - مناطق مختلف ایران در ماه محرم آئینی برای عزاداری امام سوم شیعیان دارند؛ هر منطقه مراسم مخصوص به خود را اجرا می‌کند؛ برخی از این مراسم از دیرباز در بافت یک منطقه باقی مانده و جمعیت گسترده‌ای را به خود جلب می‌کند.

مرثیه عَلَم‌هابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم «عَلَم خبری» یکی از آن رسومی است که به ثبت رسیده و البته خود علم نیشابوری نیز مراحل ساخت ویژه‌ای دارد و «مهارت ساخت علم نیشابوری» نیز در فهرست ميراث معنوی كشور به ثبت رسيده است.

مراسم «عَلَم خبری» سال‌هاست که در روستاهای نیشابور برگزار می‌شود؛ این مراسم در فهرست ميراث معنوي كشور ثبت شده است؛ در این مراسم علم‌هایی که ساخته شده به دست عزاداران به روستاهای هدف در منطقه آورده می‌شوند و در روستاهای هدف نیز عزاداران با علم‌هایشان به استقبال عزادارانی می‌روند که از روستاهای اطراف آمده‌اند.

روستاهای هدف در روز تاسوعا، سوقند و در روز عاشورا فدیشه است. اگر چه این مراسم در روستاهای دیگری در نیشابور نیز برگزار می‌شود.
معاون اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور درباره این مراسم عنوان می‌کند: در ابتدا باید گفت خودِ علم نیشابوری ویژگی‌های خاصی دارد و پیشینه آن به دوران آل بویه می‌رسد؛ خاندان علمدار در چند نسل این کار را انجام می‌داده‌اند.

عباس شیخی در ادامه افزود: ساخت علم، دو وجه درودگری و نگارگری دارد؛ روی علم‌ها اشعار مختلف مانند اشعار محتشم و احادیث پیامبر(ص) و... نوشته می‌شود و نهایتاً در قالب علم در اختیار عزاداران قرار می‌گیرد.

وی بیان می‌کند: طبق گفته خود مرحوم علمدار که سال‌ها به ساخت علم پرداخته بودند، قدیمی‌ترین عَلَمی که کارایی دارد و از آن خبر داریم، در شهر خرو با قدمت 110 سال است و دیگری در فدیشه با قدمت 100 سال در هیئت مذهبی نگهداری می‌شود.

شیخی همچنین درباره مراسم «عَلَم خبری» اظهار می‌کند: این مراسم نشان اتحاد و یکپارچگی مردم یک منطقه است؛ ایام محرم و عزاداری‌ها زمانی می‌شود برای کنار گذاشتن اختلافات مردم روستاهای مختلف یک منطقه. به این شکل که عزاداران از روستاهای اطراف با علم‌ها و دسته‌های عزاداری خود به روستای هدف می‌آیند و مردم روستای هدف نیز با علم‌های خود به استقبال آنان می‌روند و علم‌ها را به نشان احترام و به حالت کرنش با زاویه 45 درجه نگه می‌دارند.

وی می‌گوید: این مراسم سالانه در روز عاشورا در روستای فدیشه پذیرای جمعیت گسترده‌ای است و بخش‌های مختلف از جمله شبیه‌خوانی، تعزیه و... را در خود دارد. حدود سال 90 مراسم «عَلَم خبری» و سال 95 «مهارت ساخت علم نیشابوری» در فهرست ميراث معنوی كشور به ثبت رسيد.

انتهای پیام

captcha