‌ثبت نام سالانه چندهزار دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی/مشکل آفرینی های علوم وارداتی
کد خبر: 3749368
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

‌ثبت نام سالانه چندهزار دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی/مشکل آفرینی های علوم وارداتی

حجت الاسلام حریزاوی با اعلام ثبت نام سالیانه چند هزار نفر در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، گفت: در شرایطی قرار داریم که برخی از دانشگاهیان نیز به این جمع بندی رسیده اند که علوم انسانی وارداتی از غرب حلّال مشکلات کشور نیست و حتی آن را دوچندان کرده است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: «حجت الاسلام روح الله حریزاوی» با اشاره به فعالیت های انجام شده در طی سال های فعالیتش در این سِمَت، گفت: ما سالانه از چند هزار نفر ثبت نام به عمل می آوردیم که این تعداد به فراگیری علوم انسانی در چهار بخش نظام اندیشه اسلامی، نظام اندیشه معارض، جهاد اکبر، رسالت الهی دانشجوی تراز انقلاب می پرداختند و این رویه همچنان ادامه دارد.

 مدیر سابق حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تصریح کرد: آنها بعد از فراگیری این چهار درس با طرح یک خدمت جهادی آماده فعالیت در میدان های مختلف جهاد علمی فرهنگی می شدند. همچنین، کار دیگری که در این چند سال انجام شد، راه اندازی جریانی از میان فارغ التحصیلان حوزه اسلامی بود که با عنوان «مدارس علم دینی» شکل گرفت. این مدارس به دلیل فراوانی مخاطبان در تهران ایجاد و بر اساس رشته های مختلف دانشگاهی سازماندهی شدند.

 حریزاوی اظهار کرد: فعالیت این مدارس بیشتر در عرصه گستره علوم انسانی است و شامل رشته هایی نظیر تعلیم و تربیت، حقوق، رسانه، هنر و معماری، مدیریت، می شود که تاکنون فعالیت های خوبی هم در این راستا صورت گرفته و ما توفیقات خوبی داشتیم، البته حرکت ما در مدارس علم دینی در اول راه است و امیدوارم به اوج برسد. نزدیک به ۵۰۰ نفر از دین پژوهان با حمایت هشت تا 10 استاد برجسته در رشته فلسفه و انسان شناسی این مدارس حضور دارند.

 وی در بخش دیگری از مباحث خود ضمن تاکید بر استفاده از منابع دینی در علوم انسانی، گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که برخی از دانشگاهیان نیز به این جمع بندی رسیده اند که علوم انسانی وارداتی از غرب حلّال مشکلات کشور نیست و حتی مشکلات را دوچندان کرده است، برای مثال اگر برخی بر اقتصاد آزاد تکیه می کنند، این سبک اقتصادی در برابر اقتصاد دولتی قرار می گیرد، سبک اقتصاد آزاد از یک جهت مورد تایید اسلام است ولی از جهت دیگر مبانی توسعه لیبرالی دارد و کسانی که در این دو دهه آمدند تا اقتصاد آزاد را در کشور ما نهادینه کنند، باید پاسخگو باشند که کدام نکته را مورد توجه قرار نداده اند که اکنون به مرز فروپاشی اقتصادی رسیده ایم؟

 حریزاوی تاکید کرد: این نقدینگی افسارگسیخته حاصل سیاست های تولید پول بدون پشتوانه و سیاست بازار آزاد است که از سوی طرفداران این نظریه برای کشور پیچیده می شود، پیشنهاد من به فعالان عرصه علوم انسانی و به ویژه مدیر جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان آن است که بدون تسامح و ترحم در مورد رشته هایی که در دانشگاه ها وجود دارد، تمام یافته های علوم انسانی فعلی را مورد تردید قرار داده و از نو مطالعاتی را آغاز کنند.

 وی با بیان اینکه ما در مبانی اسلامی نسخه های نجات بخش داریم که می تواند برای جامعه امروز مورد استفاده واقع شود، ابراز کرد: امروز موظفیم کرسی هایی را به طور گسترده در دانشگاه و حوزه فراهم کنیم تا یافته های علوم انسانی را مورد مطالعه قرار گیرد.

 این محقق در پایان خاطرنشان کرد: قشر فرهیخته باید نگاه شان به اندیشه های رهبری باشد و سخنان معظم له را سرلوحه فعالیت های علمی قرار دهند.

 انتهای پیام

captcha