مصوبات کارگروه ساماندهی کاغذ و فهرست متقاضیان مورد تایید منتشر شد
کد خبر: 3749463
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

مصوبات کارگروه ساماندهی کاغذ و فهرست متقاضیان مورد تایید منتشر شد

گروه ادب ــ مصوبات کارگروه ساماندهی کاغذ به همراه فهرست متقاضیان مورد تایید که به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده‌اند، منتشر شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصوبات کارگروه ساماندهی کاغذ به همراه فهرست متقاضیان مورد تایید که به وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده‌اند را منتشر کرد.

اهم مباحث مطرح شده و این مصوبات به تفکیک تاریخ برگزاری جلسات به شرح زیر است:

اولین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ تاریخ برگزاری: ۹۷/۶/۱۱

در راستای اجرای بندهای ١ و ٦ کار گروه تنظیم بازار (موضوع ابلاغیه ١٣٨٢٢٨/٦٠ مورخ ٢٥/٥/٩٧ )، به منظور نظارت بر فرآیند ثبت سفارش و بررسی در خواست های متقاضیان واردات کاغذ، کارگروه ساماندهی کاغذ در تاریخ ١١/٦/٩٧ اولین جلسه را با حضور اعضاء برگزار کرد.

اهم مباحث مطروحه و مصوبات:

اولویت‌بندی درخصوص تخصیص ارز حمایتی به واردکنندگان کاغذ براساس صلاحیت و تخصص باشد. ٥ تعرفه گمرکی (٤٨٠٢٦١٠٠، ٤٨١٠٢٢٠٠، ٤٨٠٢٥٥٠٠، ٤٨٠٢٥٧٠٠، ٤٨٠١٠٠٠٠) در این کارگروه بحث می شود و سایر تعرفه ها براساس مصوبه تنظیم بازار قابل طرح نیست.

با توجه به اینکه در تاریخ ١٧/٥/٩٧، اولین لیست متقاضیان مورد تایید واردات کاغذ به تعداد ١٧ مورد از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده و بنا بر گزارش های واصله از برخی متقاضیان در خصوص بروز مشکلاتی، مقرر شد در جلسه آتی این موضوع تعیین و تکلیف و در صورت عدم دریافت ارز مجددا مورد بررسی و در لیست نوبت دوم اضافه شوند.

تعهد نامه وارد کنندگان مبنی بر رعایت مقررات واردات، عرضه، نحوه، شبکه توزیع، شیوه قیمت گذاری و نحوه نیز فروش توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان تهیه شده و وارد کنندگان کاغذ پس از تایید این کارگروه و معرفی به وزارت صمت، این تعهد نامه را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کنند.

درباره کشفیات کاغذ که توسط مراجع ذیربط انجام می شود، ترتیبی اتحاذ گردد که سازمان تعزیرات حکومت پس از طی مراحل قانونی، با قید فوریت مکشوفات مذکور را به وزارت فرهنگ اعلام تا بلافاصله به شبکه توزیع، تزریق شود.

دومین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ تاریخ برگزاری:۹۷/۶/۱۸

اهم مباحث مطروحه و مصوبات:

موضوع درخواست نیاز ناشران آموزشی مطرح و تصمیم گیری نهایی به جلسه بعدی موکول شد.

مقرر شد دبیرخانه با کمک دستگاه های عضو جلسه، جدول ثبت سفارش های چند ماهه اخیر و وضعیت فعلی هر یک از آنان را در کارگروه مطرح کند.

با توجه به عدم ارسال لیست موجودی انبارهای توسط انجمن واردکنندگان کاغذ، ضرورت دارد این انجمن در اسرع وقت نسبت به همکاری با وزارت صمت اقدام و لیست درخواستی در اختیار وزات صمت و کارگروه ساماندهی کاغذ قرار گیرد.

مقرر شد دبیرخانه کلیه مصوبات و مقررات مربوط به کاغذ طی چند ماه اخیر را جمع آوری و به جلسه ارائه نماید.

با توجه به پیش نویس شیوه نامه اجرایی کارگروه، مقرر شد اعضا پیشنهادهای خود را برای تنظیم متن نهایی به کارگروه ارائه نمایند.

سومین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ تاریخ برگزاری: ۹۷/۶/۲۶

اهم مباحث مطروحه و مصوبات:

از تاریخ این مصوبه تمامی درخواست های براساس شماره پرونده ٩ رقمی ثبت سفارش مورد بررسی قرار خواهد گرفت و درخواست های فاقد شماره پرونده از دستور کار خارج می شود.

به منظور سامان دهی شبکه توزیع مقرر شد معاونت های امور مطبوعاتی و فرهنگی با استفاده از ظرفیت انجمن ها و اتحادیه های مرتبط نسبت به ارائه شیوه نامه اجرایی شبکه توزیع کاغذهای چاپ و تحریر و روزنامه اقدام نمایند.

به منظور ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از کمبود کاغذ ناشی از مصرف ناشران و روزنامه ها پرمصرف مقرر شد کارگروه نسبت به قبول درخواست نامبردگان مشروط به اخذ تعهد مبنی عدم فروش به غیر و صرفاً مصرف انتشارات یا نشریه خود و همچنین وفق ضوابط و مقررات مربوط اقدم کند.

درخواست واردات کاغذ بعد از تایید در کارگروه غیر قابل ویرایش بوده و هرگونه ویرایش نیازمند تایید مجدد در کارگروه است.

مقرر شد نسبت به دعوت از نماینده وزارت آموزش و پرورش در جلسه کارگروه اقدام شود.

با توجه به تغییرات مستمر در قیمت تمام شده کاغذ وارداتی مقرر شد کمیته تخصصی تعیین قیمت پایه متشکل از انجمن واردکنندگان، نمایندگان حوزه مصرف و سازمان حمایت ذیل کارگروه کاغذ، شکل گرفته و نسبت به تعیین قیمت جدید اقدام کند.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، میزان نیاز کاغذهای گرماژهای مختلف کشور را برآورد و گزارش مربوطه را جهت اخذ تصمیم لازم به کارگروه ارائه کند.

درخواست های اتحادیه ها، تشکل ها و تعاونی هایی که از طریق واسطه های بازرگانی به کارگروه ارسال می شود مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

نظر به ضرورت معرفی وارد کنندگان جدید دارای صلاحیت و لزوم تامین ذخایر استراتژیک مطمئن، مقرر شد طی مکاتبه ای با وزیر محترم صمت، مراتب رفع محدودیت سقف واردات توسط واردکنندگان مورد تایید کارگروه به ایشان اعلام و پس از اخذ موافقت لازم در این زمینه اقدام شود.

مقرر شد دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار، جدول ثبت سفارش های مربوط به ٥ تعرفه مرتبط کاغذ از تاریخ ١/١١/٩٦ تاکنون ارائه کند.

درخواست متقاضیان به شرح جدول ذیل به تصویب رسید. علاقه مندان می توانند برای مشاهده آن اینجا مشاهده کنند.

انتهای پیام

captcha