نیروهای جنگ به هیچ وجه اسیر دنیا نبودند
کد خبر: 3749529
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۵
کارنما:

نیروهای جنگ به هیچ وجه اسیر دنیا نبودند

گروه سیاست و اقتصاد ـ فرمانده تیپ مهندسی رزمی جهاد کرمان گفت: نیروهای جنگ به هیچ وجه اسیر دنیا نبودند به‌طوری که در زمان جنگ، استاندار وقت کرمان پیشنهاد داد، تعدادی زمین به رزمندگان بدهند، اما هیچکس داوطلب نشد.

نیروهای جنگ به هیچ وجه اسیر دنیا نبودند

به گزارش ایکنا از کرمان، علی کارنما، فرمانده تیپ مهندسی رزمی جهاد کرمان دیروز دوشنبه، 2 مهر در نشست خبری پیرامون همایش سنگرسازان بی‌سنگر، هفته دفاع مقدس را یادآور ایثارگری‌های فرزندان این مرز و بوم دانست و گفت: 31 شهریورماه سال 59 رأس ساعت 1.5 جنگ توسط صدام با حمله نیروی هوایی عراق آغاز شد و پس از دو ساعت حمله‌های هوایی با 37 تیپ رزمی در تمام مناطق مرزی دست به عملیات زد.
وی افزود: تا 26 آبان ماه 59 عراق توانست، 15 هزار کیلومتر از خاک ایران را تصرف کند و شهرهای خرمشهر، آبادان، هویزه، قصر شیرین و نخل‌شهر را اشغال کند و جاده‌های شوش – اندیمشک و خرمشهر - آبادان دقیقاً در تیررس آن‌ها قرار گرفت و حتی بخش زیادی از جاده آبادان – خرمشهر اشغال شد.
کارنما تصریح کرد: اوایل جنگ هنوز سپاه و بسیج آن‌چنان شکل نگرفته بود و ارتش نیز آمادگی رزمی چندانی نداشت که در چنین شرایطی باید این نهادها میهن را از لوث وجود بعثی‌هایی پاک می‌کردند که تحت حمایت کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، شوروی، رژیم صهیونیستی و اکثر کشورهای عرب منطقه قرار داشتند.
وی با تشریح حضور جهاد سازندگی در زمان جنگ تحمیلی بیان کرد: جهاد سازندگی نامی آشنا برای روستانشینان، عشایر و کویرنشینان و نوایی دلنشین بود که در جان تمام مردم پاک‌سرشت ایران رسوخ کرد، 15 روز پس از آغاز جنگ نیز نخستین اکیپ آن به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شدند که بخشی در خطوط مقدم و بخشی در پشت جبهه استقرار یافتند.
کارنما عنوان کرد: جهاد سازندگی در ابتدا در ادارات، مساجد و مدارس فراخوان می‌داد و سپس عده‌ای از افراد دارای مشاغل آزاد، کارمندان این نهاد و همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان از طریق جهاد به جبهه اعزام شدند، اما عمدتاً از سال 60 حضور نیروهای جهاد با ایجاد ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ در جبهه‌ها کلید خورد.
فرمانده تیپ مهندسی رزمی جهاد کرمان ادامه داد: با اینکه این ستاد فرمانده داشت، اما تمام افراد به راحتی نظرات و ایده‌های خود را ارائه می‌کردند که موجب ابتکار و خلاقیت‌های مختلف در جنگ شد و از جمله آن‌ها می‌توان به احداث پل شناور خیبر که همچنان در دنیا بی‌نظیر است و ساخت جاده در تپه‌ها طی عملیات طریق‌القدس اشاره کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه صدام اعلام کرده بود که طی دو سه روز اهواز را تصرف کرده و جشن پیروزی خود را در این شهر برگزار می‌کند و توانایی لجستیکی آن‌ها بسیار بالا بود، شهید چمران با همکاری نیروهای مهندسی رزمی طرحی ارائه کرد که طی آن یک کانال از جاده اندیمشک تا پشت کارخانه نورد اهواز ایجاد و آب در دشت رها شد و همین امر موجب زمین‌گیر شدن دشمن و جلوگیری از نفوذ آن‌ها به اهواز شد.
کارنما با بیان اینکه نخستین موشک در دوران جنگ تحمیلی توسط جهاد سازندگی ساخته شد، گفت: احداث پل بعثت روی رودخانه خروشان اروند نیز از دیگر طراحی‌های نیروهای جهاد بود، البته یکی از بزرگترین ابتکارات مهندسی رزمی در عملیات والفجر هشت تحقق یافت با توجه به اینکه این عملیات یک جنگ تمام‌عیار بود، طرح خزر و فرش‌های باتلاقی اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه ابتکار پمپاژ و عملیات آبی از ابتکارات نیروهای مهندسی جهاد کرمان به شمار می‌رفت، عنوان کرد: توانایی جهاد سازندگی در بخش مهندسی بیش از بخش خدمات آن بود و معمولاً چنین کارهایی در تاریکی شب انجام می‌گرفت و زمان فعالیت‌ آن‌ها قبل، حین و بعد از عملیات بود.
فرمانده تیپ مهندسی رزمی جهاد کرمان گفت: جهاد سازندگی بیش از 3 هزار شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد که سهم استان کرمان 130 شهید است و حدود یک‌هزار جانباز، 14 نفر آزاده داشته و طی هشت سال جنگ 20 هزار نیروی داوطلب به جبهه اعزام شده است.
کارنما با بیان اینکه جهاد سازندگی کرمان جزو برترین جهادهای کشور و به عنوان تیپ مثبت اعلام و در عملیات‌های خیبر و کربلای 10 به عنوان بهترین یگان رزم و مهندسی کل جنگ معرفی شدند، گفت: نیروهای جنگ به هیچ وجه اسیر دنیا نبودند به‌طوری که در زمان جنگ، استاندار وقت کرمان پیشنهاد داد، تعدادی زمین به رزمندگان بدهند، اما هیچکس داوطلب نشد، حتی افرادی را که خود جهاد به استانداری ارائه کرده بود، برای دریافت آن اقدام نکردند.
وی تأکید کرد: رزمندگان با ایثار و شهادت پیام‌های بسیاری به ما دادند و هرگز خود را آلوده دنیا نکردند، اما طی سال‌های پس از جنگ نتوانستیم، پیام‌آوران خوبی در این زمینه باشیم و دولت‌ها قصور کرده و به خوبی از توانایی‌های بالقوه و تجارب آن دوران استفاده نکردند و بهره کافی و وافی را نبردند.
کارنما یادآور شد: هر کشوری که منافع ملی آن بر منافع شخصی سبقت بگیرد، پیشرفت و توسعه می‌یابد، شکی نیست که توانایی، تخصص و آشنایی با علم روز دنیا و عجین شدن آن‌ها با عشق به منافع ملی می‌تواند، یک مسیر خوب برای هر کشوری رقم بزند.
کارنما عنوان کرد: حدود 29 سال است که یادواره‌ای ویژه گرامیداشت یاد و خاطره شهدا برگزار می‌شود و حتی یک سال در آن وقفه نیفتاده است، امسال نیز همایش «سنگرسازان بی‌سنگر» در سطح گسترده‌تری به وسعت جنوب شرق برپا می‌کنیم و به تشریح سیره و منش نیروهای مهندسی رزمی و جهادگران می‌پردازیم.
وی با اشاره به فرمایش امام راحل که فرمودند «اگر فعالیت‌های جهاد سازندگی در جنگ نبود، پیروزی با این سرعت به دست نمی‌آمد»، گفت: این همایش توسط کانون سنگرسازان بی‌سنگر چهارم مهر ماه رأس ساعت هشت صبح در محل حسینیه ثارالله شهر کرمان برگزار می‎شود.
انتهای پیام

captcha