واکاوی آموزه‌های قرآن در قیام عاشورا
کد خبر: 3749537
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

واکاوی آموزه‌های قرآن در قیام عاشورا

گروه معارف - قیام امام حسین‌(ع) به‌عنوان یک گنج مطرح است که در همه عرصه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هرچند امروزه پیروان دین مقدس اسلام و رهروان مذاهب چندگانه اسلام، در مسیرهای موازی و متفاوت درحال پیمودن قله‌هاست و اما انحرافات فکری و تاثیرگذاری تهاجم فکری، فرهنگی دنیای غرب و به‌ خصوص دشمنان دیانت و وحدت جوامع اسلامی قابل مشاهده و ترمیم است.

 واکاوی آموزه‌های قرآن در قیام عاشورا

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، قیام امام حسین‌(ع) به‌عنوان یک گنج مطرح است که در همه عرصه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هرچند امروزه پیروان دین مقدس اسلام و رهروان مذاهب چندگانه اسلام، در مسیرهای موازی و متفاوت درحال پیمودن قله‌هاست و اما انحرافات فکری و تاثیرگذاری تهاجم فکری، فرهنگی دنیای غرب و به‌ خصوص دشمنان دیانت و وحدت جوامع اسلامی قابل مشاهده و ترمیم است. به‌این خصوص ضروری است که جامعه بشری بخصوص پیروان دین مقدس اسلام و مذاهب چندگانه اسلامی در پی دوباره شناسی و نگاه نو بر قیام امام حسین(ع) و فلسفه و چیستی این قیام و آموزه‌های آن به انسان معاصر، باشد.
قیام کربلا بدون شک درس آزادی را به همه آموخت و اکثر قیام‌ها و نهضت‌های اسلامی و غیر اسلامی با الهام گیری از قیام امام حسین(ع) به پیروزی رسید و یا به شکلی ادامه داده شد. در کشور خودمان عملا مشاهده کردیم که در برابر کشور اشغالگر انگلیس و در برابر ارتش سرخ شوروی سابق، یک ملت مظلوم و محروم و با سلاح‌های ابتدایی در برابر سلاح‌های خیلی پیشرفته مبارزه کردند و هیچ‌گاهی توازن قدرت را در نظر نگرفتند.
قیام امام حسین(ع) بخشی از ادای رسالت اهل بیت بود که باید امام حسین(ع) مبارزات خود را در برابر مظالم عملا اعلام می‌کرد. متاسفانه امروز امت اسلامی که باید در محور مبارزات و رشادت‌های اهل بیت پیامبر(ص) جمع می‌شدند ولی با قرائت‌ها و برداشت‌های از اهل بیت‌، مذهب و دین مردم را در تقابل هم قرار داده‌اند. در موضوع اهل بیت‌ و موضوع توحید و بخصوص موضوع امام حسین(ع) را بیشتر به شیعه‌ها اختصاص می‌دهند. باید گفت که اسلام بدون سنت و عترت و اسلام بدون قرآن و توحید، اسلام مرده و از کار افتاده است.

توجه به توحید از مهم‌ترین آموزه‌های دینی در کلام اباعبدالله الحسین(ع) است
حجتالاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: توجه به توحید از مهم ترین آموزه‌های دینی در کلام انبیاء و اولیاء الهی بالاخص اباعبدالله الحسین(ع) است.
وی، از راه امام حسین(ع) به عنوان کوشش ر راه خدا گفت و افزود: عاشورا تجليگاه توحيد و محوريت خداپرستی است راه امام حسين(ع) همان خط توحيدمحوری و دوستی با خدا و كوشش در راه خداست.
وی خاطرشان کرد: عاشورا خودشناسی و انسان شناسی تمام عيار و ادب شناسی و ادب آموزی و تربيت شناسی و تربيت پذيری همه جانبه است كه «حجت كامل» الهی برای همه اصحاب عقل و ارباب كشف و شاگردان مكتب وحی است.
حجت‌الاسلام احمدی، ضمن بازگو نمودن درس‌های مکتب عاشورا ادامه داد: آزادگی، احقاق حقایق دینی و دوری از ظلم از جمله درس‌های مکتب عاشوراست که انسان می‌تواند با دقت در این واقعه درس‌های بزرگی را در مسیر زندگی به دست بیاورد.
امام جمعه هریس، قیام عاشورا را قیامی برخاسته از خشونت صرف ندانست و یادآور شد: قيام جاودانه عاشورا يک قيام خشن و برخاسته از خشونت صرف نيست بلكه امام(ع) گام به گام درصدد اصلاح امور امت اسلامی برآمد و به امر به معروف و نهی از منكر می پرداخت آنگاه كه استراتژی اصلاح و گفت‌وگو مؤثر واقع نشد، امام به نهضت جاودانه خود پرداخت و به وظيفه خود عمل نمود.
وی، با اشاره به فرموده سیدالشهداء(ع) افزود: امام حسین(ع) می فرمایند: شما می‌دانيد كه اين قوم (يزيد و يزيديان) به فرمان شيطان درآمده و از اطاعت رحمان روی برتافته‌اند و در زمين فساد به راه انداخته و حدود خدا را معطل داشته اند، بيت المال را به نفع خود تصاحب كرده و حرام خدا را حلال و حلالش را حرام نموده اند، بنابراين برای مخالفت با آنان من از هركسی سزاوارترم.
حجت‌الاسلام احمدی، تاکید کرد: دین اسلام افراط و تفریط نیست؛ دین اعتدال است. اگر دشمنی است، محبت است و یا عبادت است باید اعتدال در نظر گرفته شود و در مسیر عقلانی برده شود. به این ملحوظ قیام امام حسین (ع) مکتب عزت‌مند استعمارستیزی، ظلم ستیزی و بیدارگری را ایجاد کرد.

سیدالشهدا(ع) به دنیال احیای ارزش‌های اسلامی در جامعه بود
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: سیدالشهدا(ع) به دنیال احیای ارزش‌های اسلامی در جامعه و مقابل با انحراف بود، بنابراین با خون خود و بهترین عزیزانش پیروی از فرامین الهی را در صحنه عمل به اثبات رسانید.
وی، افزود: مکتب فکری عاشورا از نظر اعتقادی بزرگ‌ترین منبع است که دارای ابعاد گسترده بوده و منظومه فکری نهضت‌های بیدارگری‌، روشن‌گری، مبارزه علیه استکبار و استعمار و استبداد است.
حجت‌الاسلام جلیلی، از نماز به عنوان یکی از مظاهر مهم ذکر الهی گفت و خاطرنشان کرد: نماز، یکی از مظاهر مهم ذکر الهی و از معارف بلند قرآنی است که اقامه آن نمود بر جسته ای در کربلا دارد.
امام جمعه شهر سردرود، ادامه داد: حرکت و قیام امام حسین(ع) را می توان بر اسـاس فـریضۀ امـر به معروف و نهی از منکـر نیـز تجزیه و تحلیل کـرد و آن را بـر مبنای اصل قرآنی و در امتـداد سـیره و مـنش تمـام پیـامبران الهی نسبت به اصلاح امت خود بررسی و واکاوی نمود که مـصـداق بــارز اصــلاحات، عمـل بـه فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر است.
وی، ضمن بازگو نمودن عدالت از اصول خـدشه نـاپذیر آمـوزه‌های اسلامی یادآور شد: عدالت از اصول خـدشه نـاپذیر آمـوزه‌های اسلامی است که دامنۀ آن تمام امـور زنـدگی را در بر می گیرد، حتی رفتار عادلانۀ میان فرزندان را نیز شامل می شود، ولی دلیل بـارز و عمده آن، عدالت اجتماعی و مراعات حقوق افراد از سوی حکومت هـا است.
وی با اشاره یه فرموده امام حسین(ع) افزود: سیدالشهداء(ع) می فرمایند: به جان خودم سوگند! امام کسی جـز حکـم کننـده بـه وسـیلۀ قـرآن و قیام کـننده بـه عدل نیست.
حجت‌الاسلام جلیلی، امام حسین(ع) را در ارائه تفسیر نوینی از جهاد توانمند دانست و تاکید کرد: امام حسین(ع) تفسیر نوینی را از جهاد در پیشـروی تـمـام مـسـلمانان ارائـه نـمـود؛ تلاشـی در راستای نجات مستضعفان در بند کفر، شرک، ظلم و گسترش اسلام از اقدامات حـضرت در این بـاب است.

انتهای پیام

captcha