کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا؛ مطالبه ویژه رهبری
کد خبر: 3749581
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
اوحدی تبیین کرد:

کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا؛ مطالبه ویژه رهبری

گروه جهاد و حماسه ــ رئیس سابق سازمان حج و زیارت گفت: جلسات گرامیداشت شهدای فاجعه منا می‌تواند تلنگری برای مسئولان باشد که در جهت احقاق حقوق خانواده‌های این شهدا گام جدی‌تری بردارند و تاکید مقام معظم رهبری این است که همه دستگاه‌های ذیربط تلاش ‌کنند تا حقوق شهدای این فاجعه و خانواده‌هایشان محقق شود.

برگزاری جلسات گرامیداشت شهدای فاجعه منا تلنگری برای مسئولان استسعید اوحدی، رئیس سابق سازمان حج و زیارت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اقدامات پیگیری شده در خصوص احقاق حقوق شهدای فاجعه منا، اظهار کرد: بارها شاهد بودیم که مقام معظم رهبری در زمان دیدار با خانواده‌های معظم شهدای فاجعه منا و یا مسئولان و دست‌اندرکاران حج و زیارت تأکید داشتند تا همه دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت امور خارجه،  سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و همه دستگاه‌های حقوقی کشور تلاش کنند، حقوق شهدای فاجعه منا و خانواده‌هایشان محقق شود.

وی افزود: وزارت امور خارجه اقداماتی را در سطح بین‌المللی انجام داده و هیئت‌هایی را اعزام کرده است. همچنین هیئت حقوقی در بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شده و اقداماتی در حال پیگیری است.

اوحدی با اشاره به برگزاری مراسم‌های گرامیداشت شهدای فاجعه منا تصریح کرد: یکی از خروجی‌های برگزاری چنین مراسم‌هایی باید درس گرفتن از اخلاق و روحیات خانواده‌های شهدای فاجعه منا باشد. دوم آنکه بیعتی برای ادامه راه آنها باشد و در نهایت تأکید مقام معظم رهبری را فراموش نکنیم و همیشه یاد و خاطره این شهدا را زنده نگهداریم.

رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران تصریح کرد: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است و ایشان فرمودند اگر عربستان ریگی به کفشش نیست، کمیته حقیقت‌یاب را با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی تشکیل دهد. امروز این اتهام متوجه عربستان است و فتنه‌ای پشت این پرده وجود دارد که عربستان حاضر به تشکیل کمیته نیست.

وی ادامه داد: کمیته حقیقت‌یاب از سوی عربستان تشکیل نشد اما ما با برگزاری یادواره شهدای منا می‌توانیم اهل اندیشه را گردهم آوریم تا فاجعه منا را تحلیل و اعلام کنند که علت اصلی این فاجعه چه بوده است؟ یکی از تلاش‌های‌ ما در این فاجعه بازگرداندن پیکرهای شهدای ایرانی به کشور بود، درحالی که هیچ پیکری به کشورهای دیگر تحویل داده نشد؛ چراکه اگر این اتفاق رخ می‌داد، رسوایی دوباره‌ای برای عربستان رقم می‌خورد.

اوحدی اظهار کرد: عربستان عقب‌نشینی کرده است و حاضر به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب نیست؛ چراکه می‌داند اگر این کمیته تشکیل شود، یک سری از مسائل روشن خواهد شد. همچنین نداشتن رابطه با عربستان و آن رویکرد خبیثی که نسبت به کشورهای اسلامی همچون سوریه، عراق و یمن دارد و دستش به خون عزیزترین فرزند محور مقاومت آلوده شده است و در بسیاری از فتنه‌ها دخالت دارد، حاضر نیست کمیته را تشکیل دهد و ما باید در مجموعه‌های بین‌المللی از مظلومیت شهدای فاجعه منا بگوییم و از حق‌شان دفاع کنیم.

وی بیان کرد: خانواده‌های شهدای فاجعه منا به لحاظ اخلاق الگو هستند و امیدواریم با برگزاری چنین مراسم‌هایی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا درس بگیریم چراکه آنها آنقدر روح بلندی دارند که هیچ خواسته مادی از دولت نداشته‌اند، اما مسئولان باید به حداقل وظایفشان عمل کنند و این مراسم‌ها نقطه تحرکی باشد.

 

انتهای پیام

captcha