هدف ما تنها برگزاری مسابقات نیست/ ضرورت تداوم جلسات قرآنی و فعالیت اتاق فکر
کد خبر: 3749880
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

هدف ما تنها برگزاری مسابقات نیست/ ضرورت تداوم جلسات قرآنی و فعالیت اتاق فکر

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان اینکه انسجام خوبی میان مسئولان استان مرکزی جهت برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن وجود دارد، افزود: اعتقاد ما به مسابقات قرآن اوقاف تنها برگزاری نیست؛ مسابقات روزی شروع و روزی دیگر به اتمام می‌رسد ما باید روزها و سال‌های پس از مسابقات برنامه داشته باشیم تا به هدف خود که ارتقای فرهنگ قرآنی است دست یابیم.

هدف ما تنها برگزاری مسابقات نیست/ ضرورت تداوم جلسات قرآنی و فعالیت اتاق فکر

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، جلسه هم‌اندیشی اداره کل اوقاف استان با جامعه قرآنی در راستای برگزاری مرحله سراسری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف به میزبانی اراک شامگاه روز گذشته، دوم مهرماه در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی برگزار شد.
حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در این جلسه گفت: تمهیدات برگزاری مسابقات قرآن اوقاف به میزبانی اراک چندین‌بار اعلام شده است. هر روز در حال تکمیل طرح و برنامه‌ها هستیم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نداریم.

اتاق فکر متشکل از جامعه قرآنی جهت برنامه‌ریزی
مدیر کل اوقاف استان از تشکیل و فعالیت تعدادی از جامعه قرآنی در اتاق فکر جهت برنامه‌ریزی مسابقات قرآن اوقاف تقدیر و ابزار خرسندی کرد و افزود: تمام تلاش ما این است برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های نوین و جذاب در اتاق فکر تشکیل شده پس از اتمام مسابقات نیز ادامه‌دار باشد.

هدف ما تنها برگزاری مسابقات نیست
حجت‌الاسلام دلاوری با اشاره به اینکه اعتقاد ما به برگزاری مسابقات قرآن اوقاف تنها برگزاری نیست بلکه ترویج فرهنگ قرآنی است، اظهار کرد: مسابقات روزی شروع و روزی دیگر به اتمام می‌رسد ما باید روزها و سال‌های پس از مسابقات برنامه داشته باشیم تا به هدف خود که ارتقای فرهنگ قرآنی است دست یابیم.
وی در ادامه به شب زنده‌داری امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا و قرائت قرآن توسط ایشان و دیگر یارانشان اشاره کرد و گفت: احیای شب عاشورا در بقاع متبرکه یکی از برنامه‌های بصیرت عاشورایی امسال بود. این مراسم پر فیض در شهرستان‌های ساوه، خمین، دلیجان و چند شهرستان دیگر برگزار شد. باید تلاش کنیم تا این مراسم به صورت کشوری برگزار شود. اجرای این طرح در قالب برنامه کارویژه به سازمان ارائه شده است، امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری قوی احیای شب عاشورا باشیم.
دلاوری تصریح کرد: جامعه قرآنی تحقیق کنند چه رازی در شب زنده‌داری امام حسین(ع) در شب عاشورا وجود دارد که ایشان برای یک شب تلاوت قرآن و نماز امان خواستند. اهداف و ابعاد قرائت قرآن باید توسط پژوهشگران قرآنی استخراج و به نوجوانان و جوانان منتقل شود.

وظیفه سنگین همه دست‌اندرکاران
این مقام مسئول اظهار کرد: قرائت قرآن اباعبدالله‌الحسین(ع) در شب عاشورا وظیفه من و شما را سنگین‌تر می‌کند. ‌قرآن سبب اتحاد بین همگان می‌شود، انسجام بین مسؤلان استان در برگزاری مسابقات گواه این ادعاست. دستی که به سمت ادارات جهت همراهی در مسابقات دراز شد جنبه مادی نداشت.
وی عنوان کرد: هدف از همراهی دستگاه‌ها در مسابقات قرآن اوقاف بهره‌مندی از سفره قرآن است. خوشبختانه مدیران دستگاه‌های اجرایی از استانداری تا شهرداری اراک همه خادم قرآن هستند و از هیچ کوششی فروگذار نبودند.
وی با انتقاد از کم‌کاری برخی از جامعه قرآنی در حمایت از مسابقات قرآن، بیان کرد: امام حسین(ع) اهمیت قرآن را در عمل نشان دادند ما به عنوان پیرو ایشان باید مفاهیم قرآن را در زندگی عملیاتی کرده و آن را در جامعه بسط دهیم. وقتی به عظمت قرآن نگاه می‌کنیم متوجه کم‌کاری خود در این حوزه می‌شویم.

ضرورت تداوم جلسات قرآنی
حجت‌الاسلام دلاوری بر ضرورت تداوم جلسات قرآنی و فعالیت اتاق فکر تأکید کرد و افزود: در جلسات استانداری گلایه جامعه قرآنی و انتظارات آنان را مطرح کردیم. همه می‌دانیم هدف از انقلاب این نبود که تاج برود و عمامه جایگزین شود هدف ما از انقلاب ترویج فرهنگ قرآنی، ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) و اعتقادی است و همه تلاش می‌کنند تا به این اهداف جامه عمل پوشانده شود.
رئیس ستاد اجرایی مرحله سراسری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف ادامه ‌داد: قرآن کتاب زندگی و انسان‌سازی است، روش‌های زندگی و آموزه‌های دینی در قرآن بیان شده است اما متاسفانه آن‌چنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. آیات کاربردی قرآن در قالب شعار زندگی کوتاه و با معنا در معرض دید عموم قرار گیرد.

کم‌کاری در حوزه خوشنویسی، تئاتر و ...
حجت‌الاسلام دلاوری تصریح کرد: در ۳۰ سال گذشته چقدر از مفاهیم قرآن در خوشنویسی، تئاتر، نقاشی، ساخت فیلم، مستند و... استفاده کرده‌ایم، واقعاً شرمنده هستیم از اینکه در این زمینه‌ها اقدامی صورت نگرفته است. جامعه قرآنی باید در این زمینه قدم به میدان گذارد و خیزشی در این حوزه صورت گیرد. همه باید مروج قرآن باشیم و آیات را دانسته تا بتوانیم تدابیر را پیاده کنیم.

نقش رسانه در ترویج فرهنگ قرآنی
وی با یادآور شدن این مهم که قرآن را در زندگی مردم کاربردی کنیم، ابراز کرد: رسانه‌ها باید مملو از کلمات انسان‌ساز باشند تا تربیت صحیح را به جامعه تلقین کنند. نقش هنرمندان در کنار جامعه قرآنی در ترویج فرهنگ دینی قرآنی بسیار مهم است. قصد داریم در راستای ترویج فرهنگ قرآنی جلسات جامعه قرآنی با معاونان استانداری را ترتیب دهیم. حضور خیرین نیز در این راستا مهم ارزیابی می‌شود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha