محقق آلمانی: قرآن، سندی مذهبی ـ ادبی است
کد خبر: 3750037
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

محقق آلمانی: قرآن، سندی مذهبی ـ ادبی است

گروه بین‌الملل _ توماس باوئر، محقق اسلامی در شهر «مونستر» آلمان ضمن انتقاد از بحث‌های یک طرفه درباره اسلام تأکید کرد: « قرآن یک سند مذهبی ـ ادبی است که به دوران خاصی تعلق ندارد».

به گزارش ایکنا؛ توماس باوئر، محقق اسلامی در مونستر معتقد است؛ بحث‌هایی که در مورد اسلام در اروپا وجود دارد، بیش از حد یک طرفه و سطحی است و درکی از مبانی الهیات اسلامی وجود ندارد. او در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی تسایت از این شرایط انتقاد کرد.

اوئر تأکید کرد: «قرآن یک سند مذهبی-ادبی است که به دوران خاصی تعلق ندارد. این کتاب در منطقه‌ای نازل شده است که پیروان سایر ادیان مانند یهودیان و مسیحیان با هم به تبادلات فکری می‌پرداختند و هنگام خواندن قرآن باید به این مسئله توجه کرد.»

بنا به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان باوئر در عین ‌حال اذعان کرد که در طول صد سال گذشته، در بسیاری از کشورهای عربی، اسلامی مبتنی بر قوانین خشک و غیرمنعطف پایه‌ریزی و شناخته شده است. این اسلام از طریق ساختار حکومت‌های اقتدارگرا در کشورهای عربی تقویت می‌شود. هرچند در این کشورها هنوز یک نوع گفتمان انتقادی و یک تفسیر از قرآن وجود دارد، اما، علوم معنوی تحت تآثیر چنین شرایطی قرار گرفته است.»

باوئر افزود:«با این حال این اتفاق تنها منحصر به کشورهای اسلامی نیست. در آلمان نیز نفوذ علوم معنوی به میزان قابل توجهی در جامعه کاهش یافته است و در مقابل، اشتیاق برای انطباق با جهانی افزایش یافته است که هیچ ارتباطی با تاریخ و مفاهیم جامعه ما ندارد. بدین ترتیب دانشمندان علوم معنوی در آلمان، در حالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند که نظرات شخصی‌ و افترا جایگزین دانش و اطلاعات در آثار آنان شده است.»

باوئر گفت: در آلمان، تمایل به ساده‌سازی در بحث‌های سیاسی نیز وجود دارد، مخالفان اسلام برای آنکه توجه همه را از بحث‌های اصلی جامعه دور کنند، به بحث‌های حاشیه‌ای روی می‌آورند. به عنوان مثال، بحث در مورد ممنوعیت روسری و یا طرح این پرسش که آیا اسلام به آلمان تعلق دارد؟ در شرایط کنونی درست نیست.

انتهای پیام

captcha