همایش بانو «مجتهده امین» در همدان برگزار می‌شود
کد خبر: 3750039
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

همایش بانو «مجتهده امین» در همدان برگزار می‌شود

گروه اجتماعی ــ همایش بانوی ایرانی، مجتهده امین (ره) ۴ مهرماه در محل حوزه علمیه الزهرا(س) همدان برگزار می‌شود.

همایش بانو مجتهده امین در همدان برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از همدان، همایش بانوی ایرانی، مجتهده امین(ره)، اسوه طلبه ایرانی در همدان برگزار می‌شود. این همایش با حضور ‌منانی، از شاگردان مجتهده امینی ساعت 9 صبح روز چهارشنبه، 4 مهرماه در محل حوزه علمیه الزهرا(س) همدان برگزار می‌شود.
بانو مجتهده امین با دریافت اجازه اجتهاد و نگارش تفسیر به عنوان اولین بانوی مجتهده در قرون اخیر شناخته می‌شود.

حضور جدی بانو مجتهده امین در عرصه علم ودانش
حاجیه خانم سیده نصرت بیگم امین معروف به بانوی مجتهده اصفهانی نصرت امین در سال ۱۲۶۵ هجرى شمسى در شهر اصفهان دیده به جهان گشود، از چهار سالگى به مکتبخانه رفت تا به فراگیرى قرآن و زبان فارسى بپردازد و این زمانى بود که در زمینه تحصیل علوم و معارف دینى بالاتر از سطح روخوانى قرآن هیچ مجال و زمینه‌اى براى حضور زنان نبود؛ بخصوص در سال‌هاى ۱۲۸۰ به بعد که تحصیل علم براى پسران هم آسان و میسر نبود تا چه رسد به دختران اما او به علت عشقی که به تحصیل داشت آن را رها نکرد و آن چنان در جهت کسب علوم دینى از خود جدیت نشان داد که موافقت و مساعدت اطرافیان بویژه همسر خویش را براى ادامه تحصیلات در علوم دینى، فقه و اصول و زبان عربى به دست آورد و همزمان به فراگیری حکمت و فلسفه مبادرت ورزید.
در این زمان او بیست ساله بود، مهمترین استاد ایشان که فقه و اصول و حکمت را به وى آموخت، آیت الله نجف آبادى بود، بانو امین از زمان کودکى که اهل ذوق و تفکر و تدبر در موجودات و آثار حق تعالى و از عشاق پروردگار کریم بود، در حین تحصیل حکمت به کشف و شهود نیز نائل مى گردید و در این رابطه بهترین سند و گواه آثار تفسیرى ایشان کتاب «اربعین الهاشمیه» و نیز «نفحات الرحمانیه و نظریه‌های بدیعی» است که مطرح نموده است.
نام ایشان در جوامع علمی به ویژه حوزه علمیه نجف زبانزد خواص گردید و کتاب اربعین در نظر علما و اندیشمندان بسیار ارزشمند و عمیق جلوه گر شد و علماء از آن استقبال شایانی کردند به طوری که آیت الله آقا سید محمد علی نجف آبادی استاد معقول و منقول ایشان در تأیید تشویق علمای نجف گفته بود «بانو امین (ره) هر چه در این کتاب نوشته‌اند از تراوشات فکری خودشان بوده است و ربطی به تعلیمات من ندارد.

تفسیر مخزن العرفان
تفسیر مخزن العرفان یک تفسیر فارسی کامل و به شکل ترتیبی است و از سوره حمد شروع می‌شود و به ترتیب سوره‌های قرآن تا پایان سوره ناس ادامه دارد، این تفسیر در ۱۵ جلد و توسط ناشرین مختلف به چاپ رسیده است، در این تفسیر یک مجموعه‌ای از مطالب عمومی که در بسیاری از تفاسیر دیگر هم مشاهده می‌کنیم، وجود دارد؛ از جمله بیان تعداد آیات هر سوره، مکی و مدنی بودن سوره‌ها، همچنین فضائلی که برای هر سوره وجود دارد و بیان روایات فضائل السور. در ادامه هم ایشان به ترجمه آیه می‌پردازد و بعد از آن به شرح لغات و واژگان به شکل کوتاه و بعد هم یک شرح عمومی بر آیات می‌نویسد. ایشان طبق روال کار یک مفسر آیات را دسته‌بندی می‌کند و بعد به توضیح آن‌ها می‌پردازد.
این تفسیر یک تفسیر عمومی است و به گونه‌ای خلاصه و تقریباً تا حدودی گویا نوشته شده است و برای عموم مردم قابل استفاده است و وارد عرصه پیچیدگی‌های تخصصی نشده است، برای مثال این که مباحث نحوی را با پیچیدگی‌های خاص آن مطرح کند، مفسر در صدد بیان این مسائل نیست؛ هر چند گاه گاهی اصطلاحات تخصصی فلسفی و عرفانی هم در این تفسیر پیدا می‌شود.

سفر به جایگاه ابدی
سرانجام ایشان در سال ۱۳۶۲ شمسی(۱۴۰۳ قمری) از دار دنیا رحلت می‌کنند و مزار ایشان هم اکنون در اصفهان است و مقبره زیبایی است که نمادی از یک بانوی مسلمان است و محل زیارت مؤمنین است، به امید آن که امروز حوزه خواهران افرادی مانند ایشان را الگوی خویش قرار دهند.
انتهای پیام 

captcha