اجرای طرح «بصیرت بانوان مبلغ» در راستای تقویت بیان احکام
کد خبر: 3750130
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

اجرای طرح «بصیرت بانوان مبلغ» در راستای تقویت بیان احکام

گروه اجتماعی ــ مدیر آموزش عالی حوزه نورالزهرا(س) زنجان از اجرای طرح بصیرت با هدف آموزش، پاسخگویی و نحوه بیان احکام با هدف ارتقای توان پاسخگویی طلاب خبر داد.

اجرای طرح بصیرت مبلغات در راستای تقویت بیان احکامزهرا علمی‌فرد، مدیر آموزش عالی حوزه نورالزهرا(س) زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: طرح بصیرت برای آموزش، پاسخگویی و نحوه بیان احکام با هدف ارتقای توان پاسخگویی طلاب و پرورش کارشناسان خبره در امر پاسخگویی احکام در زنجان اجرا می‌شود.
وی پاسخگویی به نیاز جامعه، تشکیل و معرفی نهادهای پاسخگویی در سطح استان و تشکیل هسته پژوهش با هدف جمع‌بندی نظرات و استفتائات جدید به انگیزه ایجاد سهولت در امر پاسخگویی و تخصص افراد در یک موضوع خاص را از دیگر اهداف طرح بصیرت برشمرد.
مدیر آموزش عالی حوزه نورالزهرا(س) زنجان در مورد شیوه اجرای طرح بیان کرد: در این طرح افراد مستعد در امر پاسخگویی شناسایی و به گروه‌های 4-3 نفره تقسیم و سرگروهی نیز انتخاب می‌شود و برگزاری دوره‌های مختلفی از جمله نحوه بیان احکام، بررسی استفتائات جدید و احکام بانوان توسط اساتید مجرب استانی و کشوری در نظر گرفته شده است.
وی به تعیین دو کتاب تحریرالوسیله و کتاب 13 مرجع به عنوان منابع مطالعاتی، توسط کارشناس احکام، زهرا علمی فرد اشاره کرد و گفت: شیوه مباحثه این طرح با مطالعه و مباحثه کتب ساده و آسان شروع و سپس کتب مشکل تعیین می‌شود.
علمی‌فرد آموزش محدود تعیین شده به سرگروه‌ها توسط کارشناس احکام، مباحثه سرگروه‌ها با زیرگروه خود و یادداشت اشکالات گروه و جلسه رفع اشکال سرگروه‌ها با کارشناس احکام و انتقال مباحث ارائه شده به طلاب را از موارد شیوه مباحثه گردشی عنوان کرد.
وی ادامه داد: در مرحله بعد با هماهنگی آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم(ع) هر روز یکی از طلاب به همراه کارشناس احکام جهت پاسخگویی در آن مکان مقدس حضور یافته و ضمن قرار گرفتن در آن فضا، به صورت عملی نحوه بیان احکام و پاسخگویی را آموزش می‌بینند.
مدیر آموزش عالی حوزه نورالزهرا(س) زنجان یادآور شد: شیوه ارزیابی طلاب با نظارت کارشناس احکام به پاسخ‌های ارائه شده از سوی مبلغین به مراجعین و امتحان کتبی از کتب مورد مطالعه و مدت زمان مطالعه و مباحثه این دو کتاب 8 سال برآورد می‌شود. 
وی افزود: مرحله دوم مطالعه و مباحثه کتاب عروه الوثقی امام (ره) به همان شیوه مذکور و احکام بانوان(انتشارات جامعه الزهراء(س) قم به صورت خودخوان است.
علمی‌فرد در مورد تشکیل هسته پژوهش تصریح کرد: به منظور جمع‌بندی نظرات یکسان مراجع و دسته‌‌بندی موضوعات احکام و تهیه آن به صورت یک جزوه هسته‌های پژوهشی از همین گروه تشکیل می‌شود.
وی با اشاره اینکه تاکنون 40 مبلغه تحت آموزش‌های طرح مذکور بوده‌اند، گفت: لازم به ذکر است تربیت یافتگان در این طرح در حال حاضر در اماکن مختلف مذهبی اعم از هیئات و مساجد حسینیه اعظم و زینبیه و آستان مقدس امامزاده سیدابراهیم(ع) به عنوان کارشناس مسائل شرعی مشغول هستند.
انتهای پیام
captcha