جایگاه عهد و میثاق در مکتب عاشورا
کد خبر: 3750269
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

جایگاه عهد و میثاق در مکتب عاشورا

گروه معارف - شخصیت انسان در گرو وفا به تعهدات و پیمان‌های اوست. ایمان و عمل به این اصل مهم از مختصات روحی امام حسین(ع) بود. امام به اصول و ارزش‌های انسانی و دینی پایبند بودند و وفای به عهد از جلوه‌های این پایبندی به اصول بود.

 جایگاه عهد و میثاق در مکتب عاشورا

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، شخصیت انسان در گرو وفا به تعهدات و پیمان‌های اوست. ایمان و عمل به این اصل مهم از مختصات روحی امام حسین (ع) بود. امام به اصول و ارزش‌های انسانی و دینی پایبند بودند و وفای به عهد از جلوه‌های این پایبندی به اصول بود. یاران باوفای امام نیز قلباً با ایشان پیمان یاری بسته و تا آخرین لحظات حیات به تعهد خود وفا نمودند.
شخصیت آدمی در گروی وفا به تعهداتش است. به همین علت وفای به عهد از جایگاه ویژه‌ای در حیات انسان برخوردار است. همان گونه که در زندگی فردی، انسان به تعهداتی همچون پوشیدن لباس مناسب در هوای سرد پایبند است، در زندگی اجتماعی نیز با تعهداتی روبرو است که باید خود را در قبال آنها مسئول دانسته و عمل به آنها را بر خود واجب بداند. عدم توجه به عهد و پیمان در حیات اجتماعی، زندگی انسان را دچار اختلال می نماید.
وفا نشانه صداقت و ایمان انسان و مردانگی و فتوت اوست و هم نسبت به پیمان‌هایی که با خدا می‌بندیم، مهم است و هم در مورد قول و قراری که با دیگران مثل افراد خانواده و دوستان می گذاریم.
وفا، پای بندی به عهد و پیمانی است که با کسی می‌بندیم. نشانه صداقت و ایمان انسان و مردانگی و فتوت اوست. وفا، هم نسبت به پیمان‌هایی است که با خدا می بندیم، هم آنچه با دوستان قول و قرار می گذاریم، هم عهدی که با دشمن می‌بندیم، هم تعهدی که به صورت نذر بر عهده خویش می گذاریم، هم پیمان و بیعتی که با امام و ولی امر می بندیم. وفای به عهد در همه این موارد، واجب است و نقض عهد و زیر پاگذاشتن پیمان و بی وفایی نسبت به بیعت و قرار دوستی و حقوق برادری نشان ضعف ایمان و از بدترین خصلتها است.

پیام وفا، از عاشورا به وارثان این راه رسیده است
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: پیام وفا، از عاشورا به وارثان این راه رسیده است، به عهدی که با خدا و خون شهیدان می بندند و بیعتی که با رهبری و مقام ولایت دارند، تا آخر عمر، وفادار می‌مانند و سختی‌های راه و جاذبه‌های دنیوی و سستی‌های همراهان، عاشوراییان را هرگز از تداوم راه باز نمی دارد. هر پیشوا و رهبری هم نیازمند یارانی با وفا است تا به اتکاء حمایت و صدق و وفایشان یک حرکت انقلابی و مبارزاتی را رهبری کند و به اهداف مورد نظر برساند.
وی افزود: یکی از مهمترین درس‌‌هایی که هر شیعه‌ای باید از عاشورا بیاموزد، درس «وفای به عهد» است.
امام جمعه شریبان با استناد به آیه 91 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و چون با خدا (و رسول و بندگانش) عهدی بستید بدان عهد وفا کنید و هرگز سوگند و پیمان را که مؤکّد و استوار کردید مشکنید، چرا که خدا را بر خود ناظر و گواه گرفته اید همانا خدا به هر چه می کنید آگاه است.
حجت‌الاسلام منصوری، ادامه داد: امام حسین(ع) روز عاشورا جان خود را تقدیم دوست کرد تا بر سر عهد خود با معشوق ثابت قدم بماند.
امام جمعه شربیان با اشاره به فرموده حضرت ابوالفضل(ع) یادآور شد: حضرت ابوالفضل(ع) می‌فرمایند: به خدا سوگند هرگز از تو جدا نمی‌شوم، جان مان فدای جانت. با حنجره‌ها و حلقوم‌ها و دست‌ها و چهره‌های خونین خود از تو حمایت می‌کنیم و هر گاه کشته شدیم، به عهد خویش و آنچه بر عهده ی ماست وفا کردیم.
حجت‌الاسلام منصوری اظهار کرد: در واقعه عاشورا وفاداران به عهد و پیمان در مقابل پیمان شکنان قرار گرفته اند. اصحاب امام حسین(ع) وقتی با اذن مولایشان به ‌معرکه می‌رفتند در آخرین لحظات عمر پر برکتشان از مولای خود درباره وفای به عهد سوال می‌کردند و می پرسیدند: آیا به عهدی که بسته‌ایم عمل کرده ایم!؟
وی از خصوصیات اهل خرد گفت و افزود: بنا بر آیات قرآن وفای به عهد و عدم نقض پیمان نشانه اهل خرد است. اهل خردی که از جمله ویژگی آنها داشتن دلی بیدار و آگاه هستند.
حجت‌الاسلام منصوری ضمن بازگو نمودن کمرنگ شدن وفای به عهد در زندگی انسان‌ها تأکید کرد: وفای به عهد از اصولی است که با پیشرفت و تکنولوژی در زندگی انسان‌ها کم رنگ شد. وفای به عهد عظمت روحی است که انسان به تدریج از دست داد و همین امر از شیرینی حیات حقیقی او کاست. این اصل از ره توشه های ناب و گرانبهای واقعه عاشورا است. ره توشه‌ای که شخصیت انسان به آن نیاز مبرم داشته و غفلت از آن انسان را به سقوط می کشاند.

احترام به پیمان و عمل به آن ریشه فطری دارد
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: احترام به پیمان و عمل به آن ریشه فطری دارد و دین اسلام با تبعیت از الگوهای برجسته آن از پیامبر اسلام(ص) گرفته تا اهل بیت(ع) و دیگر اولیای الهی تا به امروز به مثابه مدرسه‌ای برای آموزش و تربیت انسان‌های پاک نهاد برای تمامی بشریت تبدیل شده است.
امام جمعه مهربان از دلیل زنده ماندن امام حسین(ع) در تاریخ گفت و افزود: اگر امام حسین(ع) و نهضت او در تاریخ زنده ماند به دلیل وفای به عهد او با خدای متعال در حفظ و دفاع از دین بود.
وی با استناد به آیه 189 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: اوست خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و از (نوع) او نیز جفتش را مقرر داشت تا به او انس و آرام گیرد، و چون با او خلوت کرد باری سبک برداشت، پس با آن بار حمل چندی بزیست تا سنگین شد، آن گاه هر دو خدا و پروردگار خود را خواندند که اگر به ما فرزندی صالح و تندرست عطا کردی البته از شکرگزاران خواهیم بود.
حجت‌السلام مرسلی ادامه داد: قرآن وفاداران به عهد و پیمان را ستوده و ناقضان عهد را به شدت نکوهیده است و حتی وفای به عهد را نشانه‌ ایمان فرد دانسته است.
امام جمعه مهربان یادآور شد: مادامی که نام حسین(ع) و ابوالفضل(ع)، عاشورا و سرزمین کربلا در دل و بر لب دوستداران اهل بیت(ع) جاری است نهضت عاشورا با قدرت هرچه تمام خودنمایی خواهد کرد.
حجت‌الاسلام مرسلی اظهار کرد: هر پیشوا و رهبری هم نیازمند یارانی با وفا است تا به اتکاء حمایت و صدق و وفایشان یک حرکت انقلابی و مبارزاتی را رهبری کند و به اهداف مورد نظر برساند..
وی با اشاره به فرموده امام حسین(ع) افزود: اباعبدالله الحسین(ع) می فرمایند: شهادت می‌دهم که تو به عهد خدا وفا کردی و تا رسیدن به یقین و شهادت در راه او جهاد کردی..
حجت‌الاسلام مرسلی ضمن بازگو نمودن بالاترین درس عاشورا تاکید کرد: بالاترین درس عاشورا به ما این است که وفاداری بخصوص به امام و پیشوای حق ضامن خوشبختی و سعادت آدمیان است نه فقط در یک زمان و مکان خاص بلکه می تواند کل تاریخ بشری را وفای به عهدی که با امام حق بسته ایم نجات دهد یا برعکس کل بشریت را به سراشیبی گمراهی و بدبختی سوق دهد.

انتهای پیام

captcha