از نشست‌های دانشگاهی تا گرایش اندیشمندان تگزاسی به اسلام
کد خبر: 3750291
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تشریح کرد؛

از نشست‌های دانشگاهی تا گرایش اندیشمندان تگزاسی به اسلام

کانون خبرنگاران نبأ ــ تیم کانون قرآن و عترت دانشگاه شهید بهشتی متشکل از نخبگان علمی در رشته‌های مختلف پزشکی، مهندسی، علوم پایه و علوم قرآنی؛ یافته‌های تحقیقات میان‌رشته‌ای خود را به زبان‌های دیگر ترجمه و به خارج از کشور نیز ارسال کردند؛ از جمله به یک کالج در تگزاس که در نهایت این پروسه دانشمندان این مرکز را هم تحت تأثیر قرار داد و باعث ترغیب آنان به دین اسلام شد.

از نشست‌های دانشگاهی تا گرایش اندیشمندان تگزاسی به اسلام

کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 96 -97 فعالیت‌های گسترده‌ای در این دانشگاه و نیز در سطح کشور ترتیب داد. شورای مرکزی این کانون در تاریخ 15 مهر 1396 از طریق برگزاری انتخابات بین فعالین قرآنی دانشگاه و با نظارت نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و نیز مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت مسئولیت این تشکل را به عهده گرفت و اعضای این شورا، فاطمه قائمی پناهیان را به‌عنوان دبیرکل این تشکل معرفی کردند. سپس مسئولین کانون‌های دانشکده‌ها و معاونت‌های مختلف کانون توسط وی منصوب شدند. پس از برگزاری انتخابات، فاطمه قائمی پناهیان به‌عنوان عضو اصلی شورای مرکزی مجمع قرآن و عترت دانشجویان علوم پزشکی کشور انتخاب شد. وی حافظ کل قرآن کریم و دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ به همراه تیمش در زمینه‌های علمی قرآنی آثاری تولید کرده‌اند که باعث ترغیب بسیاری از دانشمندان و جامعه علمی به سمت اسلام و قرآن شده است.
کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ گفت‌و‌گویی را با فاطمه قائمی پناهیان، دبیرکل کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران ترتیب داد تا با شرح فعالیت‌های این نهاد بیشتر آشنا شویم.

قائمی پناهیان با اشاره به فعالیت‌های کانون در یک سال تحصیلی گذشته گفت: کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم و پزشکی تهران، با درنظر گرفتن مخاطب خود که جامعه علمی و نخبگان کشور هستند؛ برنامه‌ای متناسب با این مخاطبین را پیاده‌سازی کرده است. یعنی سعی کردیم با زبان علم و منطق با مخاطبین ارتباط برقرار کنیم و با نشان دادن عظمت علمی قرآن و سخنان ائمه اطهار(ع) به مخاطبین اثبات کردیم که دین مبین اسلام، محدود به 1400 سال پیش نمی‌شود.

از نشست‌های دانشگاهی تا گرایش اندیشمندان تگزاسی به اسلام

وی با اشاره به اینکه در آیات قرآنی از حقایق عظیم علمی صحبت شده که بشر در قرن اخیر، در عصر علم و تکنولوژی، آن هم با دستگاه‌های بسیار پیشرفته به آنها رسیده است، تصریح کرد: بنابراین این آیات نمی‌تواند نوشته دست بشر 1400 سال پیش باشد و قطعاً از سمت یک فوق بشر و عالم مطلق که خود خالق جهان هستی است، نازل شده است. پس چه کسی بهتر از او می‌تواند مسیر رشد و کمال انسان را به بشر نشان دهد؟ ما نیز در این راستا با برگزاری نشست‌های علمی - قرآنی در دانشگاه‌ها این مفاهیم را به جامعه علمی منتقل کردیم.

 دبیرکل کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: همین طور تیم کانون قرآن و عترت دانشگاه که متشکل از نخبگان علمی در رشته‌های مختلف پزشکی، مهندسی، علوم پایه و علوم قرآنی بود؛ یافته‌های تحقیقات میان‌رشته‌ای خود را به زبان‌های دیگر ترجمه و به خارج از کشور نیز ارسال کردند. از جمله به یک کالج در تگزاس که در نهایت این پروسه دانشمندان این مرکز را هم تحت تأثیر قرار داد و باعث ترغیب آنان به دین اسلام شد.

وی با اشاره به اینکه از این آثار برای اولین‌بار در کشور خودمان در آذرماه 96 در قالب یک نمایشگاه علمی - قرآنی در دانشگاه علوم پزشکی تهران رونمایی شده است؛ گفت: نمایشگاه مذکور به‌خوبی مورد استقبال اساتید و مسئولین قرار گرفت و دانشجویان بسیاری که پیش زمینه مذهبی نداشتند با مطالعه این آثار متحول شده و اکنون در کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کنند. بسیاری از اساتید این دانشگاه در رشته‌های مختلف علمی اذعان داشتند که این آثار ظرفیت مطرح شدن در کنگره‌های جهانی را دارند. همینطور با استقبال خوبی که از این طرح شد، در مسابقات ملی قرآنی سازمان بسیج کشور و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برخی از این آثار ارائه شدند.

از نشست‌های دانشگاهی تا گرایش اندیشمندان تگزاسی به اسلام
قائمی پناهیان درباره برنامه‌های کانون قرآن و عترت در طول سال تحصیلی گفت: پس از اینکه بنیان عقلانی و منطقی مخاطب خود را محکم کردیم، آن‌ها ‌را به آشنایی و انس با مفاهیم قرآنی دعوت نمودیم که با توجه به سلیقه و نیازهای متنوع مخاطبین سعی کردیم برنامه‌های متنوعی را نیز برای آنان فراهم کنیم. از جمله برگزاری هفتگی کلاس‌های تدبر در قرآن، حفظ قرآن، ترتیل و قرائت قرآن برای خواهران و برادران با حضور اساتید نمونه کشور. همچنین با توجه به نیازسنجی که از مخاطبین صورت گرفته؛ تاکنون دوره‌های مختلف پاسخ به شبهات روز، کارگاه بررسی جایگاه زن در اسلام، دوره‌های سبک زندگی قرآنی و ... نیز برگزار شده است.
قائمی پناهیان در ادامه به فعالیت‌های مکتوب کانون اشاره کرد و افزود: کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی اردوهای مختلف قرآنی را در جهت جذب نیروهای جدید و نیز رشد و مهارت‌افزایی دانشجویان قرآنی ترتیب می‌دهد. همینطور در نشریات کانون از جمله ماهنامه «اقرأ»، دانشجویان قرآنی، محتواهای خوب و اثرگذاری را به مخاطبین ارائه کردند و با تشکیل کمیته پژوهشی قرآنی توجه به تولید محتوای مؤثر قرآنی در جامعه علمی پررنگ‌تر شد و برنامه‌های ویژه‌ای در جهت گسترش پژوهش‌های قرآنی در دستور کار قرار گرفت و با برگزاری سیر مطالعاتی، کتب مفید و مؤثری در جهت گسترش اخلاق و سبک زندگی قرآنی در جامعه علمی، مورد مطالعه دانشجویان قرار می‌گیرد.

از نشست‌های دانشگاهی تا گرایش اندیشمندان تگزاسی به اسلام
وی در پایان یادآور شد: جامعه‌ای که با آیات قرآن رشد کرده باشد، در شرایط حساس می‌تواند پیچ‌های تاریخی را بگذراند و به‌خوبی می‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد و با آگاهی و بینش دقیق شرایط سخت را مدیریت و به سلامت از بحران‌ها عبور کند. به همین دلیل می‌توان توصیه مقام معظم رهبری را برای تربیت 20 میلیون حافظ قرآن درک کرد و یا حکمت پیامبر اکرم(ص) که در جنگی با وجود فرماندهان زبده، فرماندهی سپاه را به یک جوان حافظ قرآن می‌سپارند.
مسعود باریکان
انتهای پیام

captcha