جدیدترین مراحل توسعه حرم مطهر علوی(ع)
کد خبر: 3750403
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶

جدیدترین مراحل توسعه حرم مطهر علوی(ع)

گروه جامعه ــ یوسف‌الشیخ راضی، تولیت حرم مطهر علوی(ع) و سیدحسن خوش‌رو، معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات از جدیدترین مراحل پیشرفت طرح توسعه حرم موسوم به صحن و شبستان حضرت زهرا(س) بازدید کردند.

رد نشود// جدیدترین مراحل توسعه حرم مطهر علوی(ع)به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف، محیطی دلنشین در جوار حرم علوی و بخشی از طرح توسعه جامع این حرم است که چند سالی است چشم‌ها را نوازش داده و در ماه‌های آینده رخ نقاب برداشته و میزبانی از زائران امیرالمومنین(ع) را تسهیل می‌کند. محوطه این صحن، از محل مقام حضرت زین‌العابدین(ع) شروع شده تا محل فعلی حرم مطهر امیرالمومنین(ع) ادامه می‌یابد و طراحی آن به نحوی است که ۶۰درصد زائرین ورودی به حرم مطهر از همین ورودی وارد شوند. از مقام حضرت زین‌العابدین (ع) تا گنبد طلایی امام اول شیعیان ۴۵۰متر فاصله است. این همان محلی است که امام سجاد(ع) برای زیارت مخفیانه قبر مطهر جد پدری خود می‌ایستادند و سلام و عرض ارادت کرده و به سمت ضریح مطهر گام برمی‌داشتند. مقام صافی صفایمانی هم جنب همین مقام است.

بنابر این گزارش، ساخت‌وساز صحن حضرت زهرا(س) بر اساس معماری ناب اسلامی و ایرانی صورت گرفته است. چرایی این کار هم به سابقه ساخت‌وسازهای مربوط به حرم مطهر حضرت علی‌(ع) باز می‌گردد. معماری حرم امیرالمومنین را می‌توان به ۹دوره از زمان آل‌بویه تا کنون تقسیم کرد که آخرین معماری آن هم مربوط به ۳۰۰سال پیش و متعلق به نادرشاه افشار است.

علیرضا فداکار، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در نجف اشرف در این زمینه می‌گوید: در بخش غیر زیارتی، موزه و کتابخانه هرکدام به مساحت 16 هزار و 500 مترمربع، بخش اداری به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و هتل به مساحت ۱۱هزار مترمربع ساخته شده است. کتابخانه‌ای هم در۵طبقه با گنجایش یک میلیون کتاب در حال ساخت است. ۵۰۰ زائر می‌توانند خودروی خود را در این بخش پارک کنند. ۳ آمفی‌تئاتر هم برای این بخش تعبیه شده است که گنجایش هر کدام ۱۰۰ نفر است.

به گفته حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، عظمت صحن حضرت زهرا(س) به‌ حدی است که بزرگترین پروژه عمرانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور محسوب می‌شود. بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در ۴ طبقه به مساحت ۱۰۰هزار مترمربع و بخش غیر زیارتی هم در ۵ طبقه و به مساحت ۱۲هزار متر مربع ساخته شده است. طراحی صحن به‌گونه‌ای انجام گرفته که ارتفاع نهایی پروژه از ۱۵متر تجاوز نکند چرا که موجب اخلال در دید گنبد می‌شود.

سیدحسن خوشرو، معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز درباره کیفیت بالای ساخت‌وساز در این صحن و مقاومت مصالح به کار رفته در آن می‌گوید: «ستون‌ها و سازه اصلی صحن حضرت زهرا(س) با مقاومت بتنی ۵۰۰ کیلوگرم سیمان در واحد مترمکعب ساخته شده که بیشترین مقداری است که می‌توان در یک پروژه بتنی به کار گرفت».

به گفته خوشرو، بیش از ۷۰ درصد محصولات و مصالح استفاده شده در صحن حضرت زهرا(س) ایرانی است. عمده سنگ‌های به کار رفته در این صحن، از معادن سنگ استان‌های خراسان جنوبی، مرکزی، لرستان، و شهرهای آذرشهر، مراغه و سیرجان تامین می‌شود که برخلاف سنگ‌های نمای مسجد النبی(ص) و مسجد الحرام که مخلوطی از سنگ و پلیمر است، طبیعی بوده و به‌لحاظ کیفیت نیز بسیار بهتر از آنهاست.

هرچند تمام هزینه‌های ساخت صحن حضرت زهرا(س) از کمک‌های مردمی تامین می‌شود اما طراحان این پروژه تمام تلاش خود را کرده‌اند که هزینه‌های صورت گرفته در عملیات عمرانی این صحن به حداقل برسد. لذا با وجود آن که روزانه به طور متوسط ۲۵ کامیون و تریلی مصالح وارد صحن می‌شود اما با حذف واسطه‌های خرید و انتقال کالا به عراق، هدایا و نذورات مردمی در اقتصادی‌ترین حالت هزینه می‌شود.

یوسف افضلی، معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات حتی از متبرعین بزرگی می‌گوید که بخش عمده‌ای از اجناس مورد نیاز ساخت این صحن را تامین می‌کنند: «برای مثال فردی در محلات استان مرکزی بیش از ۱۰میلیارد تومان سنگ از معدن خود برای این صحن اختصاص داده است.»

گفتنی است، با اتمام هر رواق از بخش‌های زیارتی، آن بخش بلافاصله و بدون هیچ تشریفات خاصی در اختیار تولیت حرم قرار می‌گیرد تا آن‌ها هم بتوانند از آن بهره‌برداری کنند و در اختیار زائران قرار دهند. این کار در ۴۰ماه اخیر به صورت مستمر انجام شده است. زائرانی که در ایام اربعین سال‌های گذشته علاوه بر کربلا به نجف هم سفر کرده‌اند عموما تجربه استفاده از این فضاهای جدیدالاحداث را داشته‌اند و شاهد افزایش مستمر فضای رواق‌ها بوده‌اند.

انتهای پیام

captcha