درس‌های حادثه کربلا نیازمند برخورداری از یک دیدگاه نامحدود است
کد خبر: 3750668
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
حجت الاسلام زائری:

درس‌های حادثه کربلا نیازمند برخورداری از یک دیدگاه نامحدود است

گروه معارف - یک کارشناس مذهبی تاکید کرد: حادثه کربلا درس‌های عمیقی برای ما دارد به شرط آنکه به واقعه عاشورا از یک دیدگاه محدود نگاه نکنیم. یکی از دلایلی که برداشت‌های متفاوتی از دین صورت می‌گیرد، این است که هرکسی از زاویه خود به دین نگاه می‌کند و متأسفانه اکثر اوقات شناخت‌های ما ناقص و جزئی است.

امام حسین(ع) نگه‌دارنده اسلام

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری شب گذشته، 4 مهر ماه، در مراسم «دمی با مکتب عاشورا» در مسجد دانشگاه بیمارستان قائم(عج) عنوان کرد: حادثه عاشورا و فاجعه کربلا به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ بشر بشمار می رود که برخی در نوع مواجهه با عاشورا دچار افراط و تفریط می‌شوند. عده‌ای به احیای آیینی و مناسکی آن می‌پردازند و آزرده می‌شوند؛ برخی دیگر نیز وقتی مشاهده می‌کنند، مجلسی برگزار شده که با برخی از نشانه‌های مورد انتظار آنان تطابق ندارد، با تندی موضع می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه حقیقت عاشورا آنقدر گسترده است که افراد می‌ توانند به شکل‌های مختلف از آن بهره‌ مند شوند، عنوان کرد: به صراحت تعابیری وجود دارد که می‌گوید تقدیر الهی و نقشه خداوند این است که توسل به سیدالشهدا(ع) فرصتی برای افرادی باشد که به شکل‌ های دیگر نمی‌ توانند با خداوند ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حیف است انسان از این چشمه زلال به حداقل قناعت کند، اظهار کرد: فرصتی در عاشورا فراهم شده است که انسان علاوه بر حداقل اظهار محبت، مودت و... بیشتر بهره ببرد و دل و جان خود را سرشار از حقایقی کند که هیچگاه پایان نمی ‌پذیرد.

وی افزود: با این رویکرد حادثه کربلا درس‌های عمیقی برای ما دارد به شرط آنکه به واقعه عاشورا از یک دیدگاه محدود نگاه نکنیم. یکی از دلایلی که برداشت‌های متفاوتی از دین صورت می‌گیرد، این است که هرکسی از زاویه خود به دین نگاه می‌کند و متأسفانه اکثر اوقات شناخت‌های ما ناقص و جزئی است.

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به اینکه حادثه کربلا را اگر جدا از بعثت پیامبر(ص)، واقعه غدیر، ظهور امام زمان(عج)، نامردی کوفیان، عوامل سیاسی و... تحلیل کنیم، برداشت ما از آن صحیح نخواهد بود، تصریح کرد: در برخی موارد تحلیل‌های اشتباه آسیب‌های اجتماعی را به همراه می‌آورد در حالی که عوامل متعددی در پدیده‌های اجتماعی دخیل است و آن را باید از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم حادثه کربلا را درک کنیم کل مسیری که بعد از رسالت پیامبر(ص) اتفاق افتاد باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: معتقدم ساده انگاری است اگر فکر کنیم نقشه بنی‌امیه محدود کردن اسلام بود، چون تاریخ به ما می‌گوید نقشه بنی‌امیه نابود کردن اصل اسلام بود که حتی قرآن و کعبه باقی نماند.

وی ادامه داد: وقتی سر مطهر امام حسین(ع) جلو یزید قرار می‌گیرد او با گستاخی تمام می‌گوید اسلام و وحی در کار نبود. امام حسین(ع) در جایی وارد میدان شد که کوفیان گفتند ما در خدمت هستیم و ایشان را دعوت کردند. امام حسین(ع) هم احساس تکلیف کرد و به آن شهر رفت.

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به اینکه وقتی بحث خلافت حضرت علی(ع) مطرح شد هم مردم اصرار می‌کردند و ایشان قبول نمی‌کردند، عنوان کرد: مردم سه شبانه روز در خانه امیرالمؤمنین(ع) درخواست می‌کردند؛ سپس ایشان خلافت را قبول کردند. امام حسین(ع) نیز در آن موقعیت زمانی احساس تکلیف می‌کند که همه وانمود می‌کنند، برای همراهی با حضرت آمادگی دارند.

این کارشناس مذهبی افزود: تصور کنید اگر سیدالشهدا(ع) نمی‌آمد، حوادث بعد از آن رخ نمی‌داد و در تاریخ ثبت می‌شد چندین هزار نفر در کوفه نامه نوشتند که ما در خدمتیم ولی امام حسین(ع) نرفت و ما امروز به دنبال دلایل آن بودیم اما امام حسین(ع) به راه افتاد و کوفیان پیمان شکنی کردند؛ آنان تمام راه‌ها را بر سیدالشهدا(ع) بستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر زمینه‌های اعتقادی، فکری، سیاسی و اجتماعی واقعه کربلا را متوجه نشویم، درک ما از عاشورا ناقص خواهد بود، تصریح کرد: اگر نسبت ظهور را با عاشورا متوجه نشویم، باز هم درک ما از آن واقعه ناقص خواهد بود. حضرت زینب(س) را در شرایطی که سر برادرش از تن جدا شده، به مجلس یزید می‌آورند و یزید به حضرت زینب(س) طعنه می‌زند که دیدی خداوند چه بلایی سر برادرت آورد؟ حضرت زینب(س) می‌ فرمایند «من جز زیبایی چیزی ندیدم».

اگر در مسائل دینی و اعتقادی، ابدیت را در نظر نگیریم، بسیاری از مسائل تغییر می ‌کند
حجت‌الاسلام زائری ادامه داد: چه می‌شود که حضرت زینب(س) در آن صحنه‌ها می‌ فرماید من جز زیبایی چیزی ندیدم؟ جنازه، خون، غارت و... چه زیبایی دارد؟ اگر در مسائل دینی و اعتقادی، ابدیت را در نظر نگیریم، بسیاری از مسائل تغییر می ‌کند. در حادثه کربلا اگر بخواهیم تنها با محاسبه مادی مسایل را قضاوت کنیم، در صحنه‌ای که فقط شامل جنازه، خون، آتش و غارت است، چه زیبایی وجود دارد؟ 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه زیبایی با فاصله معنی پیدا می‌کند، عنوان کرد: درک زیبایی بر فاصله درست متوقف شده است و درک آن جز با فاصله ممکن نیست. هنگامی که حضرت زینب(س) در مجلس یزید می فرماید جز زیبایی چیزی ندیدم یعنی با فاصله به واقعه می‌نگرد.

وی افزود: حال بعد از 1400 سال ببینید روز عاشورا در جهان چه خبر است؟ مقدمه جهانی شدن دعوت امام زمان(عج) جهانی شدن مظلومیت امام حسین(ع) است. وقتی امام زمان(عج) بیاید، همه مردم از همه جای دنیا ایشان را می‌بینند.

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به سفری که به یک مرکز شیعی در رم داشته است، گفت: شخصی که این مرکز را تأسیس کرده بود، مسیحی بود. مؤسس این مرکز روزی به رم می‌رود و به دعوت یکی از دوستانش به خانه‌ای رفته که پرچم سیاه بر در و دیوار آن نصب شده بود. بعد از ورود می‌بیند روضه خوانده می‌شود و همه گریه می‌کنند. در آن مدت دلش آرام نشد و گریه‌اش بند نمی‌آمد. بعد از 8 ماه مطالعه نامش را حسین می‌گذارد و یک مرکز شیعی راه‌اندازی می کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسین(ع) به شهادت رسید تا ما زنده باشیم، تصریح کرد: همسر و فرزندان امام حسین(ع) اسیر شدند تا ما اسیر شیطان نشویم. تشنگی کشیدند تا ما تشنه معرفت نشویم. پیغمبر امام حسین(ع) و اما حسن(ع) را روی زانوان خود نشانده بود و آنان را نوازش می‌کرد. جبرئیل آمد و گفت «خداوند و فرشتگان این صحنه را می‌بینند اما باید از میان این دو یک نفر را انتخاب کنی که یکی بماند و دیگری برود».

وی افزود: پیغمبر با تعیین این مبنا که چه کسی می‌تواند این مأموریت را به نحو احسن به سرانجام برساند، امام حسین(ع) را برگزید. پیامبر(ص) اسلام را تشکیل داد اما آن کسی اسلام را نگه داشت، امام حسین(ع) بود. اصل مساله پیغمبر(ص) نجات انسان و هدایت است و اصل هدف دین از بین بردن جهل است.

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به اینکه بعد از گذشت چندین سال هنوز هم واقعه عاشورا و امام حسین(ع) برای ما زنده است، خاطرنشان کرد: همین که این مکتب هنوز هم در میان مردم وجود دارد، بزرگترین دلیل بر حقانیت این مکتب است. جنایت ‌های زیادی که در قرن ‌های مختلف انجام دادند تا دیگر اثری از امام حسین و واقعه کربلا باقی نماند اما هنوز هم عاشوراست.

انتهای پیام

captcha