باغ‌موزه دفاع مقدس؛ یادآور ایستادگی مردان بزرگ سرزمینم
کد خبر: 3750687
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶

باغ‌موزه دفاع مقدس؛ یادآور ایستادگی مردان بزرگ سرزمینم

گروه جهاد و حماسه ــ باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یادآور سال‌های اقتدار، جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های ملت ایران است؛ جایی که لحظه به لحظه هشت سال دفاع مقدس را برایمان تداعی می‌کند.

به  گزارش خبرنگار ایکنا؛ ایستگاه متروی شهید حقانی که تا پیش از توسعه نیمه شمالی خط 1 متروی تهران میرداماد نام داشت، محوطه‌ای وسیع در کنار خود دارد که در زمان افتتاح آن ایستگاه، برنامه خاصی برای آن وجود نداشت. این مکان درست روبه‌روی تپه عباس‌آباد، کنار متروی حقانی، قرار دارد. شاید هیچ کس گمان آن را نداشت که روزی در این مکان موزه‌ای احداث شود که خاطرات 8 سال دفاع مقدس را به قلب تهران بیاورد. پس از نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران، وی در دوم خرداد سال 85 کلنگ احداث مهم‌ترین پروژه‌ شهری پایتخت را در این مکان به زمین زد.باغ‌موزه دفاع مقدس؛ یادآور ایستادگی مردان بزرگ سرزمینم

22 سال از پایان 8 سال دفاع مقدس می‌گذشت که پایتخت تهران صاحب یک باغ موزه به نام دفاع مقدس شد، یعنی زمستان سال 89 این موزه افتتاح شد. طراحی باغ موزه دفاع مقدس برعهده ژیلا نوروزی، دانش‌آموخته رشته معماری دانشگاه تهران و گروهش بود.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که در کنار مجموعه‌هایی مانند باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، باغ هنر و مصلای تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران در اراضی عباس‌آباد (تهران) احداث شده است. این موزه با زیربنای ۲۰۵ هزار مترمربع یکی از بزرگ‌ترین باغ موزه‌های کشور است که از بخش‌های مختلفی مانند تالارهای هفتگانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، آبنمایش، سالن‌های آمفی تئاتر و سراسرنما تشکیل شده و با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد. از این مکان به عنوان بزرگ‌ترین موزه جنگ جهان اسلام و مدرن‌ترین موزه غرب آسیا یاد شده است.

مسجد جامع خرمشهر

یکی از مهم‌ترین مساجدی که در طول دوران دفاع مقدس، شاهراه حماسه‌های مقاومت بود مسجد جامع خرمشهر است که از آن دوران لقب نماد مقاومت را به خود گرفت و درحال حاضر نیز به این لقب شناخته می‌شود. در سال 89 بود که مسجد جامع خرمشهر به عنوان نماد مقاومت در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت با همان شکل و مساحت واقعی‌اش شبیه‌سازی شد. مسجد خرمشهر به گونه‌ای بنا شده که علاوه بر ساختار مسجد، ویدئو پروژکتور ویژه‌ای دارد که برای بینندگان نمایش سه بعدی اشغال و آزادسازی خرمشهر را مجسم می‌کند.

باغ‌موزه دفاع مقدس؛ یادآور ایستادگی مردان بزرگ سرزمینم

کتابخانه تخصصی

این کتابخانه به عنوان یکی از جامع‌ترین کتابخانه‌های این حوزه است که در حال حاضر با در اختیار داشتن 13 هزار عنوان کتاب و آثار غیرچاپی افتتاح شده و آماده ارائه خدمات کتابخانه‌ای به پژوهشگران، دانشجویان و عامه مردم علاقه‌مند به مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس است. این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی از جمله بخش سالن مطالعه با مساحت 500 مترمربع و ظرفیت مطالعه 80 نفر است. بخش مخازن کتاب و آثار غیرچاپی دارای قفسه‌های ریلی الکترونیکی با ظرفیت 180 هزار جلد کتاب است. بخش پایان‌نامه‌ها، مجموعه پایان‌نامه‌ها در حوزه دفاع مقدس در مخزن بسته نگهداری و اطلاعات آن‌ها از طریق نرم‌افزار کتابخانه قابل جستجو است. بخش مرجع نیز شامل دایرة‌المعارف‌ها، لغت‌نامه‌ها، اطلس‌های جغرافیایی، کتابشناسی‌ها، زندگی‌نامه‌ها، روزشمارها، نقشه‌ها و سایر کتاب‌های مرجع است. بخش نشریات هم با بیش از 174 عنوان نشریه در حوزه دفاع مقدس آماده ارائه خدمات به اعضای کتابخانه است.

باغ‌موزه دفاع مقدس؛ یادآور ایستادگی مردان بزرگ سرزمینم

آب‌نمایش و لیزرشو

در طراحی محوطه موزه از عناصر سیال، جذاب و بسیار شکوهمندی به کار گرفته شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این فضا دریاچه مصنوعی و آبنمای آن است که در بازدیدکنندگان احساس آرامش و سرزندگی ایجاد می‌کند. در طراحی این پرده نمایش آبی عناصری نظیر آب، آتش و صوت با تعابیری همچون قدرت و شفافیت و پاکی و زیبایی و شکوه به کار گرفته شده است. از آنجا که مضامین و مفاهیم مربوط به سال‌های دفاع مقدس در طراحی و فضاسازی بخش دریاچه از مهم‌ترین اصول ساخت این آب‌نما محسوب می‌شود، در ساخت آن سعی شده تا از این تعابیر به صورتی کاملاً نمادین بهره‌گیری و جنبه‌های تزئینی و جذاب آن در عین حفظ وقار غنی‌تر دیده شود. درواقع هدف از ساخت این پرده نمایش آبی، ایجاد فضایی منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز برای تمامی بازدیدکنندگان از اقشار و گروه‌های سنی است.

تالارها

ساختمان اصلی باغ موزه دفاع مقدس دارای هشت تالار است که هر یک از این تالارها علاوه بر روایت بخشی از تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، درواقع هفت مرحله سلوک را نیز نشان می‌دهند و با تالار پروانه‌ها به هشت سال دفاع مقدس می‌رسد تا بازدیدکنندگان ناخوداگاه این روند را که حداقل 90 دقیقه برای پیمودن نیاز دارد، طی کنند. از طرفی این تالارها جنبه رویدادی نیز دارند و بازدیدکننده می‌تواند بیشتر اتفاقات دوران دفاع مقدس را به صورت زنده و تجسم عینی برخی فضاها و میدان‌های جنگ در ابعاد واقعی یا نمادین به همراه جنگ‌افزارهای واقعی یا شبیه‌سازی شده مشاهده کند. همچنین در تالاری به نام پروانه‌ها اشیاء متعلق به شهدا، تصاویرسه بعدی آنان، تندیس‌ها و آثار هنری با مضمون شهادت به نمایش درآمده است.

مزار شهدای گمنام

مزار شهدای گمنام در ورودی اصلی موزه دفاع مقدس مزین به مزار هشت شهید گمنام است که در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در سال 90 به خاک سپرده شدند تا بازدیدکنندگان پیش از ورود به مقام این شهیدان ادای احترام کنند. از شهدای آرمیده در این مکان دو برادر به نام‌های شهید علیرضا و عبدالرحمن گلچینیدر هستند که آغازین روزهای خرداد سال 93 پس از گذشت 31 سال رمز و راز سرنوشت آنان با عنایت خداوند بزرگ آشکار شد و این دو شهید شناسایی شدند. در سال 90 برادر کوچک‌تر در باغ موزه دفاع مقدس به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده می‌شود. اما همراهی این دو برادر با خواست خدای مهربان تداوم می‌یابد و پیکر برادر بزرگ‌تر هم شناسایی می‌شود. یکی دیگر از شهدای گمنام آرمیده در این مزار شهید عباس امیدی است.

برج پرچم جمهوری اسلامی ایران

این روزها به هر سمتی از شهر که نگاه کنید پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را می‌بینید که بالاتر از هر سازه‌ای قد برافراشته شده و به اهتزاز درآمده است. نمادی از سرافرازی و غرور ملی ایرانیان که حالا روی عرشه پل‌ها، در کنار میادین اصلی شهر و یا خیابان‌ها و بزرگراه‌های پرتردد پایتخت خودنمایی می‌کند، اما در کنار تمام این‌ها، این روزها در کنار باغ موزه دفاع مقدس در تپه‌های اراضی عباس‌آباد بزرگ‌ترین برج پرچم جمهوری اسلامی ایران در هفته دفاع مقدس سال 91 به بهره‌برداری رسید. برج پرچم 147 متر ارتفاع دارد. ابعاد پرچم از پارچه مقاوم پلی‌استر 24 در 42 متر است و تقریباً 300 کیلوگرم وزن دارد و سومین برج پرچم دنیاست.

گالری‌های هنری

یکی از رسالت‌های موزه دفاع مقدس ترویج و تبلیغ هنر متعالی اسلامی و به طور خاص هنر مرتبط با دوران پرفروغ دفاع مقدس است؛ لذا به منظور دستیابی به این هدف، گالری‌های متعددی طراحی و ایجاد شده است. گالری‌های هنری اروند و کارون با مساحت 200 و 300 متر مربع در محوطه فضای سبز موزه و گالری فکه به مساحت یک هزار مترمربع در داخل ساختمان اصلی در فضایی آرام و دلنشین، این امکان را برای هنرمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ و ارزش‌های غنی دفاع مقدس فراهم آورده است که در مناسبت‌های مختلف اسلامی و دفاع قدس انواع آثار هنری مانند نقاشی، عکس، خوشنویسی، مجسمه‌سازی و... خود را به نمایش درآوردند. هنرمندان عزیز می‌توانند جهت بهره‌برداری از این گالری‌ها و عرضه آثار هنری خود به معاونت فرهنگی و هنری موزه مراجعه کنند.

باغ‌موزه دفاع مقدس؛ یادآور ایستادگی مردان بزرگ سرزمینم

مرکز همایش‌ها

مرکز همایش‌های موزه با در اختیار داشتن چندین سالن آمفی‌تئاتر و اماکن جانبی، فضایی است که در آن برنامه‌های فرهنگی هنری مرتبط با دفاع مقدس طراحی و اجرا می‌شود. سالن‌های این مرکز مجهز به تجهیزات پیشرفته صوتی و تصویری بوده و قابلیت برگزاری مراسم مختلف مانند یادواره، همایش، تئاتر، کنسرت و نمایش فیلم را دارد. امکانات این همایش شامل سالن آمفی‌تئاتر خلیج فارس با ظرفیت 440 نفر و امکان پخش فیلم سه بعدی، سالن آمفی‌تئاتر هویزه با ظرفیت 121 نفر، سالن آمفی‌تئاتر روباز سوسنگرد با ظرفیت 450 نفر، سالن آزادگان با ظرفیت 150 نفر و سالن غذاخوری یاس و شقایق با ظرفیت 700 و 80 نفر است.

سراسرنمای مقاومت (پانوراما)

در جنوب شرقی باغ موزه دفاع مقدس مجموعه سراسرنما (پانوراما) دفاع مقدس با نام سراسرنمای مقاومت به طور آزمایشی در سوم خرداد ماه 95 افتتاح شده است. این پروژه، بزرگ‌ترین سراسرنما در نوع خود و اولین در خاورمیانه محسوب می‌شود. از نظر حجم، اندازه و تأثیرگذاری منحصربه‌فرد بوده و با توجه به استفاده از فناوری نوین با دیگر سراسرنماهای ساخته شده در خاورمیانه قابل مقایسه نیست. این اثر جزو فضاهای مکمل باغ موزه دفاع مقدس محسوب می‌شود که در ابتدای سال 95 تحویل باغ موزه دفاع مقدس شده است.

نمایش خودروهای شهدای هسته‌ای

مقام معظم رهبری در خصوص مقام شهدای دانشمند هسته‌ای می‌فرمایند: شهدای دانشمند هسته‌ای ایران سند مظلومیت ایران اسلامی هستند. دانشمندانی که با ویژگی‌های مشترک، اهداف هماهنگ و تلاش‌های مستمر در مسیر زنده نگه داشتن چرخه هسته‌ای کشور گام برداشتند. شهادت پاداش این غیورمردانی بود که با جهاد علمی چراغ علم و روشنایی را در سنگر دانشگاه پرفروغ نگه داشتند و در نهایت با اهدای خون خود، درخت انرژی هسته‌ای ایران را آبیاری کردند. باغ موزه دفاع مقدس با رونمایی از یادگاری‌های این شهدا از هجدهم بهمن ماه سال 92 سعی در برداشتن گام‌هایی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری دارد. این یادگاری‌ها خودروهای متعلق به شهدای عزیزی همچون مصطفی احمدی‌روشن، مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری و جانباز فریدون عباسی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی، است.

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در طول این سال‌ها برنامه‌های مختلفی را برگزار کرده است که می‌توان به این موارد اشاره کرد: برگزاری سلسله‌نشست‌های چهل شاهد، جلسات کارگروهی گردآوری اسناد و آثار انقلاب اسلامی، تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس، شانزدهمین همایش علوم وتکنولوژی دانش‌آموزی روشنگران، جلسات کمیته علمی پایان‌نامه‌های دانشجویی، جلسات شورای سیاست‌گذاری ایجاد بخش ویژه زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، راه‌اندازی شورای هماهنگی موزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، روایتگری سرداران و فرماندهان دفاع مقدس، سلسله‌نشست‌های سه‌شنبه‌های کتاب، نشست بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.

در طول سال باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان مهمانانی از جمله برگزیدگان مسابقات قرآن، جمعی از طلاب، رایزنان فرهنگی، سفیران، مسئولان لشگری کشور، فرماندهان و سرداران است.

چاپ کتاب‌های مختلفی با موضوع دفاع مقدس و امضای تفاهم‌نامه باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با دیگر دستگاه‌ها و نهادها از دیگر اقداماتی است که در طول این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم.

گزارشی از زینب رازدشت

انتهای پیام

captcha