بوی تند «بلوبری» و مشعل‌های کوچک فروزان/ قانون شرع برای قلیان
کد خبر: 3750773
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲

بوی تند «بلوبری» و مشعل‌های کوچک فروزان/ قانون شرع برای قلیان

گروه اجتماعی ـ کوچه پس کوچه‌های شهرم پر است از جاهایی شلوغ که از پشت شیشه درونشان مه‌آلود است جاهایی که مملو از جمعیت است و بوی تند «بلوبری» می‌دهند، معلوم است که این مهمان ناخوانده با همه دوست است و پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد.

زنگ خطر؛ بوی تند بلوبری و مشعل های کوچک فروزان/ قانون شرع برای قلیان

به گزارش ایکنا از کرمان، هنگامی که از خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های شهرم می‌گذرم، شهری با همان ترافیک‌های عصرگاهی همیشگی. به اطرافم می‌نگرم و جاهای شلوغ زیادی را می‌بینم که از پشت شیشه درونشان مه‌آلود است و نزدیک هم هستند و درونشان بوی تند «بلوبری» می‌دهد. شب‌ها هم در پارک‌ها مشعل‌های کوچک فروزانی هستند که آن‌ها هم همان بو و یا با کمی تفاوت بوی «دو سیب» می‌دهند. معلوم است که این مهمان ناخوانده پیروجوان نمی‌شناسد. یادم می‌آید در دورهمی‌های گذشته افراد میانسال قلیان را با آن تنباکوهای قدیمی استفاده می‌کردند؛ حال وارد تاروپود جامعه ما شده است و مصرف مواد مخدر رابطه مستقیمی با ناباروری در زنان و مردان دارد.


60 درصد ناباروری در زنان ناشی از مصرف قلیان است
نوذر نخعی، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در امور بهداشت و درمان، در این باره گفت: براساس تحقیقات دود حاصل از قلیان بر روی اسپرم تأثیر مستقیم دارد و احتمال باروری را در مردان کاهش می‌دهند. مصرف این مخدر در بانوان نیز روی ترشح استروژن تأثیر می‌گذارد و قدرت باروری را کم می‌کند.
وی ادامه داد: مصرق قلیان روی تولید تخمک تأثیر دارد و حتی دیده شده کسانی که «آی وی اف» می‌کنند در صورت مواجه با دود قلیان شانس موفقیت در باروری آن‌ها تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنینعلت بیش از 60 درصد ناباروری‌ها در خانم‌ها به دلیل اعتیاد به انواع مخدرهاست.
نخعی افزود: جوانانی که از قلیان استفاده می‌کنند باید بدانند اعتیادشان به چیست؟ اعتیادشان به محفل و جمع دوستانه است یا به خود نیکوتین اعتیاد دارند. اگر به دورهمی اعتیاد دارند باید نوع آن را عوض کنند و بیشتر با طبیعت مأنوس شوند و در جمع‌های خانوادگی که قلیان نیست حضور یابند، اما اگر اعتیادشان به خود نیکوتین است باید به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه کنند. گفتنی است با آزمایشاتی که بر روی برخی از تنباکوها انجام شده درون محتویات آن مواد مخدر نیز یافت شده است.

تأثیر قلیان در ناباروری و نقص جنین
ماه بانو معصوم‌زاده، مشاور ژنتیک و طب سنتی، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قلیان می‌تواند تعداد اسپرم را در مردان کاهش دهد و بر تحرک و طول عمر اسپرم نیز روندی کاهنده دارد. قلیان باعث وجود تغییرات ژنتیکی در سر اسپرم می‌شود که در لقاح تأثیر بسزایی دارد. اسپرم از دو قسمت تشکیل شده است که شامل سر و دم است و ماده ژنتیکی در سر آن قرار دارد و دم آن نیز باعث تحرک در دستگاه رحم می‌شود که نهایتاً منجر به باروری می‌شود.
این مشاور ژنتیک بیان کرد: وقتی دم اسپرم دچار مشکل شود عملاً تحرک دچار مشکل شده است و ناباروری به وجود می‌آید و در برخی موارد تخم‌های پوچ شکل می‌گیرند که کیسه آب تشکیل شده، ولی جنین درونش شکل نمی‌گیرد و باعث سقط می‌شود و در نهایت کورتاژ انجام می‌شود. همچنین ماده ژنتیکی را تغییر می‌دهد؛ بنابراین در ایجاد نقص در فرزند نیز تاثیرگذار است.
معصوم‌زاده قلیان را حاوی فلزات سنگینی مانند آرسنیک، کروم، سرب، کبالت دانست و ذکر کرد: استفاده از آن باعث کاهش تولید اسپرم می‌شود و به طور کلی میزان باروری را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: علاوه بر قلیان فاکتورهای دیگری نظیر مصرف داروهای مختلف و کم‌تحرکی در ناباروری، دیرباروری و نقص جنین دخیل هستند، اما تأثیر قلیان بسیار مؤثر و جدی است.


تأثیر قلیان در ابتلا به کیست تخمدان
معصوم‌زاده گفت: در سه ماهه اول که زمان ارگان‌زایی بچه است، یعنی ارگان‌های جنین تولید می‌شوند و در حال شکل‌گیری هستند و باعث نقص جنینی می‌شوند. در سه ماهه دوم و سوم عملاً بیشترین تأثیر را دارد. به دلیل اینکه اندام‌های تشکیل شده در حال رشد هستند و مصرف این مخدر باعث عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی جنین می‌شود.
این پزشک همچنین از تاأیر فوق‌العاده منفی قلیان روی تخمک‌های زن گفت و ادامه داد: عدم رشد تخمدان‌ها و کیست در تخمدان و همچنین «پی سی او» ناشی از مصرف این مخدر است. در هنگام بارداری پس از تشکیل جنین، دود قلیان برای مادر بسیار مضر است.
این مشاور ژنتیک گفت: تحقیقات نشان می‌دهند که دود قلیان بسیار خطرناک‌تر از دود سیگار است. ضمن اینکه پوکی استخوان را برای مادر و جنین به همراه دارد و  نوزاد از نظر ذهنی و جسمی عقب‌مانده است و سنین بعد دچار کاهش رشد خواهد شد.
وی ادامه داد: طبق تحقیقات 3 تا 6 ماه قبل از باروری تغذیه مادر روی جنین تأثیر می‌گذارد و تا 40 روز قبل از باروری بسیار مؤثر است. بنابراین توصیه می‌شود حداقل 3 ماه قبل از باروری مخدرها، که قلیان هم جزئی از آن‌ است، مصرف نشود.

یک قلیان و هزار و یک ضرر
این پزشک تاکید می‌کند: توتون قلیان خالص نیست و مخدرهایی درون آن ریخته می‌شود که وابستگی ایجاد کند؛ فویل آلومنیومی که در قلیان استفاده می‌شود بعد از حرارت مواد سرطان‌زا تولید می‌کند. از طرفی این دود مضر که حدود 4 هزار برار سیگار ضرر دارد برای مدت بیشتری در ریه‌ها می‌ماند.


قرآن کریم: با دست خودتان، خودتان را نابود نکنید
علی عارفی، عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر و نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: در اسلام ضرر به خود و دیگران جایز نیست و هر گونه ضرر ممنوع شده است.
وی افزود: خداوند در آیه 195 سوره بقره فرموده است: «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ؛ خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد» به جز احادیث و قرآن کریم، عقل سلیم نیز اهمیت دارد و در اسلام تأکید شده است که هرچه عقل سلیم رد کند، شرع هم آن را رد می‌کند. دخانیات عمر را کوتاه می‌کند و هم ضرر جانی و مالی دارد. پس عقل هم مصرف این گونه مواد را نهی می‌کند.
عارفی با اشاره به کرامت زن در اسلام اظهار کرد: همان طور که پژوهش‌ها نشان می‌دهد ضرر مصرف قلیان در خانم‌ها به مراتب بیشتر از مردهاست کما اینکه فرزندان نیز الگوبرداری بیشتری از مادر خانواده دارند. با ترک و یا کاهش مصرف قلیان، از هزینه‌های سرسام‌آور و بالای درمان ناباروری در امان هستیم.

فاطمه پورمرادی
انتهای پیام

captcha