باغ ایرانی؛ آرامگاه ابدی چهره ماندگار ادبیات ایران
کد خبر: 3750876
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰

باغ ایرانی؛ آرامگاه ابدی چهره ماندگار ادبیات ایران

گروه شهرستان‌ها - چهره ماندگار ادبیات ایران بعد از طی یک دوره بیماری ریوی، پنجم مهرماه به دیار باقی شتافت و بعد از برگزاری جلسات مختلف مسئولان شهرستان با خانواده آن مرحوم، باغ ایرانی به عنوان آرامگاه ابدی دکتر سیدمحمد علوی مقدم انتخاب شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی دکتر سیدمحمد علوی‌مقدم، چهره ماندگار ادبیات ایران، بعد از طی یک دوره بیماری ریوی پنجم مهرماه به دیار باقی شتافت. از این استاد بزرگ ادبیات ایران کتاب‌های متعددی از جمله در قلمرو بلاغت‌، جلوه جمال (نمونه اعلای بلاغت قرآن)، بررسی آیات حج در قرآن مجید، معانی و بیان، بیست مقاله و تطوّر علوم بلاغت به یادگار مانده است.

وی در ۲۹ آبان سال ۱۳۱۱ شمسی در سبزوار متولد شد و تحصیلات ابتدایی خویش را در این شهر در نزد مرحوم حاج شیخ حسن داورزنی، در دبستان ملی دانش و با رتبه شاگرد دومی در سطح شهرستان به پایان برد.

آرامگاه ابدی چهره ماندگار ادبیات ایران، باغ ایرانی

تحصیل در علوم حوزوی
چهره ماندگار ادبیات ایران همزمان با تحصیلات علوم جدید، در حوزه علمیه سبزوار به تحصیل علوم اسلامی مشغول و علوم عربی و ادبیات و معارف اسلامی را فرا گرفت.

دکتر علوی مقدم پس از پایان دوره تحصیلات علوم قدیم و جدید، در سال ۱۳۳۱ در آموزش و پرورش استخدام شد و در کسوت معلمی اولین سال تدریس خود را در روستای نامن، در ۳۵ کیلومتری غرب سبزوار، آغاز کرد و سپس به سبزوار منتقل و به تدریس در مدارس این شهر پرداخت.

وی در سال ۱۳۳۶ در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشسرای عالی تربیت معلم تهران قبول شد و در سال ۱۳۳۹ با فارغ‌التحصیل شدن از این دانشسرا، در دبیرستان اسرار به
تدریس ادبیات فارسی پرداخت.

دکتر علوی‌مقدم در سال 1340 با شرکت در دوره دکتری در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از کسب درجه دکتری در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران، به تحقیق و تدریس پرداخت و برای تدریس ادبیات فارسی، به دانشکده ادبیات و علوم انسانی به دانشگاه مشهد رفت و در سال ۱۳۸۲ از وی به عنوان چهره ماندگار رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تجلیل به
عمل آمد.

آرامگاه ابدی چهره ماندگار ادبیات ایران، باغ ایرانی

ساخت کتابخانه و پژوهشکده علوی
بعد از رحلت این استاد بزرگ در پنجم مهرماه با برگزاری جلسات مختلفی که توسط مسئولان شهرستان سبزوار و خانواده آن مرحوم برگزار شد، باغ ایرانی در ابتدای ورودی شهرک توحید انتخاب شد.

بنابر این گزارش، با توافقی که با مسئولان شهرداری سبزوار، فرمانداری و فرزندان دکتر علوی مقدم انجام شده، در کنار آن مرحوم کتابخانه و پژوشکده علوی با مساحت 500 متر مربع به صورت هیات امنایی و با هزینه شخصی خانواده وی ساخته خواهد شد.

مراسم تشییع زنده یاد دکترسید محمدعلوی مقدم روز یکشنبه، هشتم مهرماه، ساعت 9 صبح از منزل آن شادروان واقع در بلوار دانشگاه، بلوار دکترسیادتی، نبش سیادتی 4 به سوی کتابخانه آن مرحوم در دانشگاه حکیم و سپس به سمت باغ ایرانی جهت خاکسپاری برگزار خواهد شد.

خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درگذشت این چهره ماندگار و استاد بزرگ ادبیات را به خانواده ایشان و جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت می گوید.

انتهای پیام

captcha