تجلیل از پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان در یزد
کد خبر: 3751122
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷

تجلیل از پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان در یزد

گروه اجتماعی - معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد از تجلیل پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان همزمان با گرامیداشت هفته تکریم منزلت سالمندان با شعار «گرامیداشت پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان» در استان خبر داد.

پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان تجلیل می شوند

به گزارش ایکنا از یزد، به نقل از بهزیستی، محمدحسین غنیمت، معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد از تجلیل پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان خبر داد و اظهار کرد: در هفته تکریم سالمندان برنامه های اجتماعی، فرهنگی و توانبخشی برای سالمندان در سطح استان در نظر گرفته شده است.
غنیمت برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی ویژه سالمندان، برپایی هیئت های عزاداری حسینی ویژه سالمندان با مشارکت سالمندان، اجرای برنامه های ورزشی و فرهنگی با حضور خیرین حوزه سالمندی در استان، ایجاد پایگاههای پایش سلامت ویژه سالمندان، برگزاری همایش بزرگ سالمندان و خانواده های آنان و معرفی سالمندان موفق و نخبه استان، تقدیر از زوج های سالمند موفق و مراقبین نمونه سالمندی را از جمله این برنامه ها ذکر کرد.
وی همچنین خبر از ارائه خدمات توانبخشی رایگان به سالمندان در طول این هفته داد و گفت: برپایی مسابقات ورزشی، هنری، مذهبی با اولویت ورزش های کهن، تعزیه، پخت غذاهای سنتی، مسابقات خاطره خوانی، شعر خوانی، ورزشهای گروهی و محلی و... برگزاری کارگاههای آموزشی، مهارتهای زندگی و روشهای دستیابی به دوران سالمند سالم از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده به مناسبت این هفته است.
وی شرایط خاص دوران سالمندی را نیازمند تدابیر ویژه دانست و گفت: سالمندی دوره ای است که گریزی از آن نیست و در هر حال بخش قابل توجهی از زندگی بشر را تشکیل می دهد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد با اشاره به آسیبهای دوران سالمندی گفت: سالمندی معمولا با آسیبهایی همراه و همگام است و از این رو با همان منطقی که در حقوق زنان و حقوق کودک وجود دارد، توجه به حقوق سالمندان نیز امر شایسته و بایسته است با این تفاوت که آن دو نظام حقوقی به مراحل رشد خود رسیده اند اما حقوق سالمندان در آغاز راه خود است.
وی شناسایی، تبیین و حمایت از حقوق سالمندان علاوه بر حقوق عامی که به عنوان یک شهروند دارند را ضروری دانست و گفت: موضوع حقوق سالمندان از اهمیت بسزایی برخوردار است و هر تلاش در این زمینه ستودنی است.
غنیمت هفته تکریم سالمندان را در سالجاری فرصتی برای فعال نمودن و گسترش همکاریهای افراد سالمند در خانواده و اجتماعات و جوامع آنها ذکر کرد و گفت: این موضوع بر مسیرهایی تاکید و تمرکز دارد که به طور کامل و موثر از مشارکت در سالمندی مطابق با حقوق اولیه، نیازها و ترجیحات سالمندان حمایت می کند.
وی بهره گیری از مشارکتهای سالمندان را لازم دانست و گفت: این امر نه تنها برای تندرستی افراد سالمند بلکه برای فرآیندهای توسعه پایدار نیز امری ضروری است.

captcha