سناریوی مضحک نتانیاهو هیچ خریداری پیدا نکرد/ فرصت‌های پیش روی ایران از مخالفت عمومی با یکجانبه‌گرایی ترامپ
کد خبر: 3751243
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
حسن هانی‌زاده:

سناریوی مضحک نتانیاهو هیچ خریداری پیدا نکرد/ فرصت‌های پیش روی ایران از مخالفت عمومی با یکجانبه‌گرایی ترامپ

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تکرار نمایش مضحک نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جامعه جهانی دریافته که سیاست‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای اتهام‌زنی به ایران فاقد پشتوانه‌های حقوقی و قابل استناد است و لذا تاکنون هیچ توجهی به این اتهامات نشده است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ارزیابی خود از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تکرار سناریوی ضد ایرانی نتانیاهو، مانند سال گذشته، گفت: هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صحنه تقابل جمهوری اسلامی ایران با سه محور شرارت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان تبدیل شد.

ادبیات کابویی ترامپ هیچ کشوری را قانع نکرد

وی ادامه داد: آمریکا و شخص دونالد ترامپ تلاش کرد تا از تریبون سازمان ملل از یک سو جریان‌سازی شدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل دهد و ایران را منزوی سازد و از سوی دیگر در راستای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا از این تریبون در جهت مصرف داخلی استفاده کند، اما ادبیات کابویی ترامپ هیچ‌‎یک از سران کشورها به جز دو سه کشور معدود را قانع نکرد و حتی سران کشورهای حاضر در هنگام سخنرانی ترامپ، بخشی از سخنان او را به تمسخر گرفتند. در واقع این اتفاق نشان داد قدرت اقناع دونالد ترامپ بسیار پایین بود، اما سخنان رئیس‌جمهور کشورمان توانست تأثیر مثبتی بر افکارعمومی و حاضران در اجلاس بگذارد.

هانی‌زاده اظهار کرد: از طرف دیگر مجدداً شاهد نمایش مضحک نتانیاهو بودیم که این بار یک اصطبل پرورش احشام را به عنوان مکان اخفا و نگهداری مواد هسته‌ای ایران به حضار نمایش داد و این موجب تمسخر وی حتی در رسانه‌های آمریکایی شد. در حقیقت این جریان‌سازی‌های ضد ایرانی به یک نمایش مضحک تکراری از سوی نتانیاهو و ترامپ تبدیل شده و جامعه جهانی دریافته که سیاست‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای اتهام‌زنی به ایران فاقد پشتوانه‌های حقوقی و قابل استناد است و لذا تاکنون هیچ توجهی به این اتهامات نشده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: به نظر می‌رسد نتانیاهو، ترامپ و عربستان سعودی که سعی کردند در جریان سخنرانی آقای روحانی با پرداخت رشوه‌های کلان برخی سران کشورها را وادار به ترک سالن کند با شکست مواجه شدند.

وی افزود: اکنون نیز در سرزمین‌های اشغالی، انتفاضه جدیدی آغاز شده و طی درگیری‌هایی ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند و به نظر می‌رسد فضای جامعه جهانی علیه این سه محور شرارت است و پیروز این جنگ رسانه‌ای و سیاسی در حاشیه نشست سازمان ملل ایران بوده است.

یکجانبه‌گرایی زورمدارانه آمریکا، مخالفت عمومی جهانی و فرصت‌های پیش روی ایران

هانی‌زاده درباره ضرورت بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران از فضای شکل‌گرفته جهانی علیه یکجانبه‌گرایی دیکتاتوری آمریکا در جهت تشکیل ائتلاف‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای و توسعه روابط فرامنطقه‌ای گفت: به نظر می‌رسد جامعه جهانی اکنون به این نتیجه رسیده که دونالد ترامپ با کل کشورهای جهان مشکل دارد و از تعادل روانی لازم برخوردار نیست و به کشورهای مختلف اعم از کشورهای اروپایی، چین و روسیه و نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل نگاه بالا به پایین دارد و صرفاً از آن‌ها انتظار اطاعت دارد و صحبت‌های وی با سایر کشورها همواره با محوریت تهید و تحریم و تنبیه است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: نشستی هم که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بین وزیر امور خارجه کشورمان و وزرای خارجه 4+1 برگزار شد و طی آن یک راهکار همکاری مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا تدوین شد و اتحادیه اروپا راه خود را از امریکا جدا کرد نشان داد که سیاست‌های آمریکا علیه ایران شکست خورده و ایران می‌تواند با استفاده از این فضا راهکارهای جدیدی را برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای جهان طراحی و عملیاتی ساخته و طرح آمریکا برای منزوی ساختن ایران را خنثی خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: در واقع مخالفت عموم کشورهای جهان با یکجانبه‌گرایی زورمدارانه ترامپ فرصت مناسبی برای تشکیل ائتلاف‌ها و پیمان‌های جدید اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بدون حضور آمریکا و متحدان انگشت‌شمارش است و ایران باید از چنین فرصتی بهترین بهره را ببرد و توسعه این همکاری‌ها در نهایت می‌تواند آمریکا را دچار انزوا کند.

انتهای پیام

captcha