دولت‌های اروپایی آماده تامین هزینه خلع سلاح در سوریه
کد خبر: 3751722
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
با هدف پیشگیری از مخاطرات امنیتی در آینده؛

دولت‌های اروپایی آماده تامین هزینه خلع سلاح در سوریه

گروه بین‌الملل- بسیاری از کشورهای اروپایی علاقمند به بازگشت پناهجویان سوری به خانه خود هستند و از همین رو، آمادگی خود را برای تامین هزینه برنامه خلع سلاح نظامیان در این کشور عربی اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک؛ «الکساندر زوئف» دستیار معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور حاکمیت قانون و نهادهای امنیتی در این باره گفت: مقدمات اجرای برنامه خلع سلاح نظامیان در سوریه ممکن است چند ماه به طول بینجامد اما هنوز شورای امنیت سازمان ملل چنین دستوری را صادر نکرده و دمشق هم درخواستی در این زمینه نداده است.

به گفته زوئف برای دولت‌های اروپایی ساده تر است که یک بار در این برنامه سرمایه‌گزاری کنند تا اینکه بعدها بخواهند با این افراد که برخی از آنها تهدید امنیتی به شمار می‌روند در کشورهای خود مواجه شوند.

وی گفت: کشورهایی همچون سوئد، هلند، آلمان، نروژ و فرانسه مایل به توقف مهاجرت از خاورمیانه و سوریه به اروپا هستند.

زوئف افزود: «اداره عملیات‌های حفظ صلح» سازمان ملل بخش خاصی دارد که به خلع سلاح  اعضای گروه‌های مسلح و بازگرداندن آنها به جامعه می‌پردازد، اما هنوز هیچ مبنای قانونی برای چنین اقداماتی در سوریه فراهم نیست. 

وی همچنین گفت: اداره ما در حال حاضر فقط به کار مین‌روبی در سوریه  می‌پردازد. در تیرماه توافقی با دولت سوریه در این زمینه امضا شد که این نخستین توافق رسمی بین سازمان ملل و دولت سوریه (از زمان آغاز جنگ داخلی) به شمار می‌رود.

انتهای پیاک

captcha