احادیث معصومین در مورد امام حسین(ع)، سوژه مناسبی برای خوشنویسی عاشورایی است
کد خبر: 3752048
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
تجلی عاشورا در هنرهای تجسمی/5

احادیث معصومین در مورد امام حسین(ع)، سوژه مناسبی برای خوشنویسی عاشورایی است

گروه هنر ــ احادیث زیادی از معصومین(ع) در مورد امام حسین(ع)، واقعه کربلا و فرهنگ عاشورا نقل شده است که می‌تواند سوژه مناسبی برای خلق آثار خوشنویسی باشد.

روح‌الله حسین‌زاده؛ هنرمند خوشنویس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: ایام محرم و صفر مجالی است که هنرمندان عرصه تجسمی و ازجمله خوشنویسان با استفاده از گونه‌های مختلف خوشنویسی به ذکر عبارات و جملات مرتبط با این رویداد بزرگ تاریخ دین بپردازند و به این واسطه هرساله نیز شاهد هستیم که نمایشگاه‌های فراوانی که در آنها آثار تجسمی در رابطه با عاشورا و قیام حسینی به نمایش درآمده‌اند برپا می‌شود.

وی ادامه داد: ضرورت و اهمیت پرداختن به این واقعه عظیم و جریان‌ساز تاریخی با استفاده از هر ابزاری بر کسی پوشیده نیست اما ممکن است گاه پرسشی پیش آید که چرا هنرمندان به ویژه در عرصه هنرهای تجسمی در مورد سایر برهه‌های تاریخی جهان اسلام، جملات قصار سایر معصومین(ع) و هر آنچه که به نشر فرهنگ اسلامی و شیعی منجر می‌شود، کوشا نیستند؟ که به نظر می‌رسد باید در این زمینه هم فرهنگسازی شده و برای فعالیت هنرمندان در سایر زمینه‌ها نیز ایجاد انگیزه کرد.

این هنرمند خوشنویس تصریح کرد: شاید یکی از راهکارهایی که بشود با توجه به فضای حاکم فرهنگی و مذهبی این ایام که بیشتر حول موضوع امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا در چرخش است و استقبال خوبی نیز از سوی مخاطبان به دنبال دارد یادی نیز از سایر معصومین(ع) کرد، این باشد که به جملات و احادیث نقل شده از ایشان در ارتباط با عاشورا پرداخت و آنها را در قالب آثار تجسمی و به ویژه خوشنویسی اجرا کرد.

وی که دهه اول محرم مسئولیت اجرایی نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط «روضه هنر» که در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا بود را به عهده داشت گفت: براساس اقوال مشهوری امامان معصوم(ع) پس از واقعه کربلا هر ساله در سوگ شهادت امام حسین(ع) می‌نشستند و به منقبت و تجلیل از مقام امام سوم در قالب واژه و جملاتی می‌پرداختند، حتی از رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع) هم در جملاتی در مورد عاشورا و واقعه کربلا وجود دارد که می‌تواند سوژه خوبی برای خلق آثار هنری به ویژه در حوزه هنر خوشنویسی باشد.

این هنرمند خوشنویس افزود: به نظر می‌رسد که خلق آثار هنری به این شکل حداقل در فاصله زمانی محرم و صفر هر سال می‌تواند علاوه بر اینکه در مواجهه با چنین آثاری، اذهان مخاطب را به واقعه عاشورا معطوف سازد، فرصتی را فراهم خواهد آورد تا ذکری نیز از سایر معصومین(ع) صورت گیرد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که نخستین حدیثی که در مورد امام حسین(ع) نقل شده است و ابتدا به ساکن ممکن است به ذهن شما خطور کرده و آن را خوشنویسی کنید چیست؟، گفت: حدیث مشهور نبوی برای خوشنویسی برای من در اولویت است و آن حدیث عبارتی نیست جز«إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَةُ النَّجاةِ».

انتهای پیام 

captcha