توافق علمای افغانستان و پاکستان بر نشست پایان جنگ
کد خبر: 3752243
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰

توافق علمای افغانستان و پاکستان بر نشست پایان جنگ

گروه بین‌الملل ــ به دنبال گفت‌وگوی هیئت هفت نفره شورای علمای افغانستان، علمای دینی این کشور و پاکستان نسبت به برپایی نشستی برای پایان دادن به جنگ توافق کردند؛ اما زمان این جلسه هنوز مشخص نشده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «طلوع‌نیوز» افغانستان؛ با توافق عالمان دینی افغانستان و پاکستان برای برگزاری یک نشست (که زمان آن هنوز مشخص نشده) مقرر شد جنگ داخلی دهه‌های اخیر افغانستان از رهگذر اسلام حرام شمرده شود.

به گفته شورای علمای افغانستان، هیئتی هفت نفره از سوی این شورا برای گفت‌وگو درباره این نشست، طی هفته گذشته از اسلام‌آباد بازدید کرد و با عالمان دینی پاکستان به توافق رسید.

نور پاچا همت، از اعضای این شورا در این باره اظهار کرد: علمای افغانستان و پاکستان روی برگزاری یک نشست بزرگ به توافق رسیده‌اند؛ اما تا این لحظه مشخص نشده است که این نشست در چه تاریخی برگزار می‌شود.

وی با اظهار اینکه امیدوار است عالمان دینی پاکستان در این نشست نیز جنگ افغانستان را حراماعلام کنند، افزود: تاکنون هیچ عالم دینی و مرجع اصلی، جنگ افغانستان را حلال ندانسته است.

از آنجا که به جنگ افغانستان رنگ و بویی دینی داده‌ شده است، حکومت افغانستان امیدوار است که توافق عالمان دین افغانستان و پاکستان بتواند بر پایان دادن به این جنگ کمک کند.

امید میثم، معاون سخنگوی رئیس اجرایی این کشور عنوان کرد: این نشست‌ها می‌تواند به افرادی که بنا به هر نحوی اغفال شده‌ و در صفوف مخالفان مسلح دولت وارد شده‌اند، کمک کند تا متوجه عملکرد خود بشوند تا از این روش بتوان جنگ‌ها را کاهش داد.

هر چند نفوذ عالمان دینی پاکستان بر طالبان چشمگیر است اما به باور بسیاری از فعالان سیاسی، شرکت نکردن عالمان دینی با نفوذ پاکستان در چنین نشست‌هایی، امیدها را برای به ثمر نشستن این تلاش‌ها کاهش داده است.

نظر محمد مطمئن، فعال سیاسی در این باره اظهار کرد: برخلاف آنچه که مردم فکر می‌کنند، عالمان دینی پاکستانی روی طالبان نفوذ ندارند.

هیئت شورای علمای افغانستان روز گذشته، 9 مهر از اسلام‌آباد به کابل برگشت. هر چند عالمان دینی افغانستان و پاکستان درباره برگزاری یک نشست به توافق رسیدند، اما زمان برگزاری این نشست تاکنون مشخص نشده است.

یادآور می‌شود، پیش از این، عالمان دینی اندونزی و عربستان سعودی نیز با عالمان دینی افغانستان نشست‌هایی داشته‌اند و جنگ کنونی را در افغانستان، خلاف آموزه‌های اسلام برشمرده‌اند.

انتهای پیام

captcha